تکثیر و پرورش سیکلید گورخری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سیکلید گورخری از دسته سیکلیدهای آمریکایی است که تکثیر آن در آکواریوم‌های خانگی به سادگی امکان‌پذیر است. سیکلید گورخری در سن چهار ماهگی بالغ شده و توانایی تولیدمثل خواهد داشت.

تشخیص نر و ماده در این ماهی کار دشواری نیست.  ماهی ماده دارای نقاط نارنجی در قسمت زیرین شکم و همچنین بر روی باله بالایی است که ماهی نر فاقد این ویژگی است.

سیکلید گورخری نر و ماده

جفت شدن ماهی‌ها در گروه‌های چهار تا شش تایی شامل یک یا دو نر و سه تا چهار ماده به سادگی انجام می‌پذیرد. اما در صورتی که تنها یک جنس نر و یک جنس ماده از این ماهی در اختیار باشد، لازم است ماهی‌ها با مقدمات خاصی به یکدیگر معرفی شوند. برای این منظور لازم است یک شیشه در میان دو ماهی به مدت دو تا سه روز قرار گیرد. در این حالت ماهی‌ها از پشت شیشه یکدیگر را ترغیب می‌کنند. پس از این زمان و با برداشتن شیشه از میان دو ماهی، ماهی‌ها با یکدیگر جفت می‌شوند. در صورتی که این اتفاق نیفتاد لازم است که عملیات قرار دادن شیشه در میان ماهی‌ها مجدداً تکرار شود.

ماهی گورخری بر روی سطوح صاف تخم‌ریزی می‌نماید. اما بهتر است که یک گلدان سفالی درون آکواریوم قرار گیرد تا تخم‌ریزی درون آن انجام شود. در زمان تخم‌ریزی لوله ماهی ماده به راحتی قابل مشاهده است. مانند سایر سیکلیدها، نوک این لوله در ماهی نر، تیز و در ماهی ماده گرد و هلالی است. در هر مرتبه تخم‌ریزی در حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ عدد تخم تولید می‌شود که تخم‌ها به سطح صاف می‌چسبند. ماهی نر و ماده به مدت ۵ روز از تخم‌ها مراقبت می‌نمایند تا لاروها به طور کامل از تخم خارج شوند. در روزم ششم تا هفتم لاروها توانایی شنا کردن پیدا کرده و درون آب پراکنده می‌شوند. در این زمان والدین نوزادان را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را در گروه‌های منظم هدایت می‌کنند.

پرورش سیکلید گورخری

تغذیه والدین پس از اتمام تخم‌ریزی و در روزهای بعد از آن عامل بسیار مهم ‌است تا والدین به تخم‌ها صدمه‌ای وارد نکنند. تغذیه نوزادان نیز از همان روز اول آغاز شنا با غذاهای پودر شده مقوی الزام ‌است. تغذیه چهار یا پنج وعده در هر روز توصیه می‌شود.

در برخی شرایط دیده می‌شود که ماهی‌های والد پس از تخم‌ریزی به نزاع با یکدیگر می‌پردازند. در این زمان بهتر است که یکی از والدین از آکواریوم خارج شوند. همچنین توصیه می‌شود که یکی از والیدن به مدت دو تا سه هفته در کنار نوزادان باقی بماند و پس از آن از آکواریوم خارج شود.

بچه سیکلید گورخری

نوزادان این ماهی پس از سه هفته مقاومت خوبی پیدا کرده و می‌توان آن‌ها را با غذاهای معمول مانند بیومار تغذیه نمود.  لازم به ذکر است که نوزادان این ماهی رشد متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و ممکن است پس از مدتی تعدادی از بچه‌ها کوچک‌تر از سایرین باشند. در این زمان بهتر است که برای جلوگیری از تلفات، ماهی‌های هم سایز، در آکواریوم‌های مجزا قرار بگیرند.

تولیدمثل سیکلید گورخری

منبع: سایت ماهیان زینتی