طوطی ماهی سیکلید

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ طوطی ماهی سیکلید یا ماهی پرت (با کسره حرف "ر")(Parrot Cichlid Fish) ازجمله ماهیانی هستند که به Man-Made Hybrid  معروفند، به این معنی که این گونه ماهیان در طبیعت وجود نداشته و با دستکاری‌های ژنتیکی ایجاد شده‌اند. Parrot به معنی طوطی بوده و این ماهی بدنی پهن و صورتی به شکل طوطی دارد. 

در بیشتر منابع، ماهی میداس، رددویل و سورم به‌عنوان والدین این ماهی سناخته می‌شوند. ماهی پرت در گروه ماهیان سیکلید قرار دارد، چراکه والدینش از دسته  سیکلیدها بوده و رفتاری شبیه به سیکلیدها دارد. ازآنجایی که این گونه از پیوند ماهی‌های سوروم و یکی از سیکلیدهای امریکای مرکزی به‌وجود آمده‌است، نام علمی برایش وجود ندارد.

ماهی پرت

از آنجایی‌که با دخالت انسان و پیوند گونه‌های ناهمسان به‌وجود آمده است ناهنجاری‌هایی ازجمله اسکلتال اندام‌ها و جنسی دارد. ناهنجاری‌های اسکلتال آن شامل؛ ستون مهره‌های خمیده بدن و گردن است که باعث اشکال در شنای ماهی می‌شود.

دهان طوطی ماهی‌های سیکلید همیشه باز است و عدم توانایی ماهی در بستن دهانش یکی دیگر از ناهنجاری‌ها می‌باشد که توانایی خوردن غذا از سطح آب را از او حیوان می‌گیرد.

دهان باز طوطی ماهی

و درنهایت ناراحت‌کننده‌ترین ناهنجاری این ماهی، عدم توانایی آنها در بارور کردن تخم‌هایی است که نهایت تلاششان را برای به‌عمل‌آوری آنها می‌کنند اما متاسفانه در اکثر موارد ناموفق هستند (البته این مورد 100% نبوده و در طبیعت هیچ صددرصدی وجود ندارد).

با اینکه جفت از تخم‌ها مراقبت زیادی می‌کند اما آنها نرسیده و قارچ می‌گیرند و بالاخره توسط والدین خورده می‌شوند که بسیار جای تاسف دارد.

برای تکثیر آن باید از یک پرت ماده و سایر انواع سیکلید به‌عنوان نر استفاده کرد. علاوه بر گونه‌های سیکلید، با ماهی‌هایی همچون فلاورهورن، سیکلید گلدتریماکو، سیکلید ویجا، میداس، رددویل، تگزاس و سورم نیز جفت می‌شود.

هنگام تخم‌ریزی، جفت ماهی فضایی حفره‌‌ای مانند یک گلدان را انتخاب نموده و درون آن‌را به‌دقت تمیز می‌کند. پس از اینکه تخم‌ریزی صورت گرفت لاروها با گذشت ۲ تا ۳ روز از تخم خارج می‌شوند و بعد از ۶ تا ۷ روز توانایی شنا کردن خواهند داشت. اگر شرایط آکواریوم مناسب باشد، والدین تا مدت‌ها از نوزادان خود مراقبت می‌کنند.

یک جفت ماهی پرت

پرت‌ها رشد سریعی داشته و به مخزنی با حداقل حجم ۱۲۰ لیتر نیاز دارند. آکواریومی با چیدمان سنگی و فاقد گیاه برای این ماهی مناسب است. دمای ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد و پی‌هاش ۶٫۶ تا ۷٫۰ برای پرت‌ها مناسب است.

طوطی ماهی‌های سیکلید در آکواریوم‌های مختلف رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهند. اغلب بعنوان ماهی‌ای تهاجمی شناخته می‌شود اما به‌طورکلی آرام‌تر از سایر سیکلیدها هستند، بنابراین می‌توان آنرا با سایر سیکلیدهای آمریکایی نگهداری کرد.

رنگ اصلی ماهی بیشتر نارنجی است و رنگ‌های دیگر با غوطه‌ور کردن ماهی در رنگ‌های تند به‌وجود آمده و تنها بین ۴ تا ۶ هفته دوام دارند.

اگر پ‌هاش آب ۷ و دمای آن بالاتر باشد، رنگ نارنجی‌شان بیشتر ثابت مانده و محو نمی‌شود.

رنگهای ماهی پرت

این ماهی تقریباً ۱۰ سال عمر می‌کند.

آکواریوم‌هایی را دوست دارد که جایی برای پنهان شدن داشته، دارای نوری کم وشن‌های نرمی در کف آن ریخته شده باشد.

ماهی پرت با ماهی‌های تهاجمی سازگار نیست. این ماهی را می‌توان با ماهی‌هایی چون: شارک، کوریدوراس، سیلور دالر، سورد تیل و سایر سیکلیدهایی که تهاجمی نباشند، نگهداری کرد.

خوراک این ماهی شامل انواع غذاهای بسته‌بندی مخصوص سیکلیدها می‌باشد. همچنین می‌توان از کرم خونی منجمد و میگوی خشک  نیز استفاده کرد.

طوطی ماهی رنگارنگ

منبع: mahieman