تسکین درد مفاصل سگ

معرفی 10 گیاه دارویی برای تسکین درد در سگ (بخش اول)

معرفی 10 گیاه دارویی برای تسکین درد در سگ (بخش دوم)

6- درخت یوکای آمریکایی Yucca schidigera) Yucca)

ریشه این گیاه بیابانی خواص زیاد تغذیه‌ای و دارویی دارد. آزمایشات نشان داده که حتی برای مرغ و گاو هم خواص درمانی دارد. ترکیب اصلی آن ساپونین‌های استروئیدی (steroidal saponins) است که در بیماران انسانی مبتلا به درد و التهاب مفاصل و آرتریت، تأثیرات بی‌خطر و مفیدی داشته است. با دیدن کلمه «استروئیدی» نگران نشوید، این یک فیتواسترول طبیعی است که هیچ شباهتی به داروهای کورتیکواستروئید مصنوعی ندارد و اگر در حد اعتدال استفاده شود هیچ ضرری ندارد.

بسیاری از دامپزشکان و گیاه‌شناسان معتقدند یوکا 50 تا 80درصد در کاهش دردهای استئوآرتریت (آرتروز) و آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) مفید واقع شده است. 

در هر 0.5 کیلوگرم از غذای سگ خود ½ قاشق چایخوری از پودر یا ریشه خشک آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از عرق آن به صورت 1/8 قاشق چایخوری به ازای هر 10 کیلوگرم از وزن سگ به صورت روزانه مصرف کنید. درخت یوکای آمریکایی برای درمان آرتریت ترکیب خوبی با شیرین بیان، قاصدک و یونجه است.

هشدار: یوکا می‌تواند دستگاه گوارش را تحریک کند و چنانچه در دوره طولانی مدت مصرف شود باعث استفراغ در سگ می‌شود. برای اجتناب از این عارضه می‌توانید در هر هفته دو روز از دارو استفاده نکنید.

درخت یوکای آمریکایی

7- یونجه Medicago sativa) Alfalfa)

یونجه طیف گسترده‌ای از فواید غذایی را ارائه می‌دهد که یکی از بهترینهای آن درمان ورم مفاصل است. مصرف روزانه آن بسیار بی‌خطر است و می‌تواند به راحتی به صورت یک مکمل غذایی برای سگ‎هایی که پیر شدند یا مبتلا به آتریت هستند، مصرف شود. ترکیب خوبی با قاصدک، درخت یوکای آمریکایی و شیرین بیان دارد.

محصول آماده یونجه اغلب اصلاح ژنتیکی شده است، بنابراین از محصولات ارگانیک استفاده کرده یا در صورت امکان خودتان آنرا بکارید. این گیاه بسیار راحت رشد می‌کند اما مانند علف هرز می‌تواند به سرعت زیاد شوند.

به ازای هر 5 کیلوگرم از وزن سگ حدود یک مشت بسته (pinch) گیاه خشک شده را به خوراک اضافه کنید. اگر از کپسولهای دارو گیاهی‌های انسانی استفاده می‌کنید، فرض را بر این بگیرید که هر کپسول برای یک فرد 70 کیلوگرمی است پس طبق آن دوز مناسب سگ را نسبت به وزنش تخمین بزنید.

هشدار: قبل از اینکه گیاه یونجه گل دهد از آن استفاده کنید، از مصرف دانه‌ها بپرهیزید چراکه حاوی l-canavanine هستند و می‌توانند اختلالات خونی ایجاد کند. عوارض جانبی آن بسیار نادر است اما یونجه می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک در حیوانات حساس به گرده شود. مقدار ماده موثر یونجه در اسب باعث بروز کولیک می‌شود.

یونجه

8- دم اسب Equisetum arvense) Horsetail)

دم اسب دارای فواید دارویی زیادی است اما بهترین دم اسب قابلیت آن در التیام آسیب‌های استخوانی و بافت‌های هم‌بند است.

گیاه دم اسب می‌تواند به درمان آسیب‌های مفصلی و استخوانی و التیام زخم پس از عمل جراحی کمک کند. برای درمان مفصل با گیاه هماور یا گزنه ترکیب خوبی می‌سازد، همچنین به عنوان مکمل گلوکزامین و کندراتین است.

از شربت آن ¼ قاشق چایخوری به ازای هر 10 کیلوگرم وزن سگ استفاده کنید.

هشدار: از مصرف گیاه دم اسب برای سگ‎‌های با فشار خون بالا یا مبتلا به بیماری قلبی بپرهیزد. همچنین ممکن است عطر و طعم شیر را تغییر دهد پس بهتر است در سگ‌های شیرده هم استفاده نشود.

گیاه دم اسب

9- زردچوبه Curcuma longa) Turmeric)

زردچوبه ریشه‌ایست از خانواده زنجبیل، همان ادویه‌ایست که به «کاری» رنگ زرد می‌دهد. ین ریشه نارنجی رنگ کوچک در تسکین درد بسیار موثر است و همچنین دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است. از زمان‌های قدیم در طب آیورودا برای ورم مفاصل و تسکین درد استفاده می‌شود و درحال حاضر در جهان غرب نیز محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. مطالعات زیادی در زمینه خواص آن انجام شده که نشان داده است فواید زیادی دارد.

می‌توانید یک ریشه سالم را از فروشگاه خریده و آنرا روی غذای سگ رنده کنید. اما اگر با کمی چربی و فلفل سیاه مخلوط شود تاثیر بهتری روی سگ دارد، بنابراین برای درمان مفیدتر خواهد بود اگر از مخلوط پودر زردچوبه و کمی چربی خمیری تهیه کرده و ¼ قاشق چایخوری به ازای هر 5 کیلوگرم از وزن سگ در روز مصرف شود. هنگام خرید زردچوبه دقت کنید که آنرا از یک عطاری تهیه کنید نه از فروشگاه مواد غذایی که برای مصرف پخت و پز است.

هشدار: زردچوبه هرچیزی را به رنگ زرد درمی‌آورد، بنابراین مراقب باشید که با فرش، مبلمان یا لباس تماسی نداشته باشد.

زردچوبه

10- فلفل قرمز Capsicum spp) Cayenne)

فلفل قرمز هم‌خانواده فلفل تند چیلی است. ترکیب اصلی آن کپسایسین می‌تواند درد را ازبین برده و گردش خون را در مفاصل و بافت‌های هم‌بند افزایش دهد، بنابراین بسیار برای درمان درد موثر است. همچنین می‌توان از پماد فلفل قرمز که در بازار موجود است استفاده کرد. مصرف موضعی علاوه بر کاهش درد، واکنش‌های ضدالتهابی بدن را نیز فعال می‌کند.

برای استفاده درمانی معمولاً از کپسول‌های ژلی که حاوی مقدار کمی از پودر فلفل قرمز است استفاده می‌شود. یا می‌توانید مقدار کمی از آن را با غذای سگ مخلوط کنید.

هشدار: با کمال تعجب اگر فلفل قرمز در مقادیر متوسطی مثل این استفاده شود دستگاه گوارش را تحریک نمی‌کند. با این‌حال ممکن است بخواهید از مصرف آن برای سگی که سیستم گوارشی ضعیفی دارد خودداری کنید.

فلفل قرمز

منبع: dogsnaturallymagazine

ترجمه: مهسا احمدزاده


برچسب ها: