سگ بریارد

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بریارد سگ گله بزرگ جثه و عضلانی دارای موهای موجدار و پوشش مضاعف می‌باشد. معمولاً در رنگهای مشکی، خاکستری و قهوه‌ای یافت می‌شود. طول موها در این نژاد حدوداً 16 سانتیمتر می‌باشد که ظاهری زیبا و پشمالو، همراه ریش و سیبیل بلند به حیوان می‌بخشد. گوشها فرم گرد دارد که می‌توان آنرا جراحی کرد و یا به حالت طبیعی آویزان باشد. دم پرپشت آن در انتها حالت قلاب دارد. در هنگام راه رفتن می‌خرامد و آنقدر سبک قدم برمی‌دارد که گویی بر روی زمین راه نمی‌رود.

نژاد سگ موردنظر خود را بیابید.

خلق و خوی سگ بریارد

اصولاً برای کار درمزرعه پروش یافته و به نظر می‌رسد که زندگی می‌کند تا چوپان هر موجودی باشد! دارای قدرت شنوایی بسیار خوبی است. اصولاً مهربان اما دارای غریزه دفاعی قوی. بریارد سگ نگهبان هشیار و فوق‌العاده‌ای است. حساس، بازیگوش، مطیع و فرمانبردار، اما با طرز فکر مخصوص به خود. قرنها کار و زندگی در کنار انسانها او را به موجودی آرام و دلنشین تبدیل کرده است. شجاع، باوفا و نترس. این نژاد حافظه طولانی مدت خوبی دارد. به خوبی آموزش می‌بیند اما به یک مربی با تجربه نیاز دارد و برای همه کس توصیه نمی‌شود. بسیار لجباز است و اگر به خوبی آموزش نبیند می‌تواند به موجودی بسیار ترسو، خشمگین و یا هر دو تبدیل شود. به تفریح و ورزش زیادی نیاز دارد تا احساس شادی و خوشبختی کند. اگر از تولگی با کودکان آشنا شود با آنها بسیار مهربان خواهد بود. سگی نیست که بتوان او را تمام روز تنها گذاشت و نادیده گرفت چراکه عاشق خانواده‌اش است و باید اغلب اوقات خود را با آنها سپری کند.

سگ نژاد بریارد

وزن و ارتفاع

وزن در نرها و ماده‌ها: 35 ک.گ

ارتفاع در نرها: 68-62 س.م و در ماده‌ها 64-56 س.م

مشکلات سلامتی بریاردها

بیماری خاصی ندارد اما گاهی اوقات برخی دچار آب مروارید،‌ مشکلات کفل و نفخ و گرفتگی و پیچش روده می‌شود که اگر به سرعت درمان نشود می‌تواند کشنده باشد.

شرایط نگهداری نژاد بریارد

برای نگهداری در آپارتمان مناسب است به شرط آنکه در طول روز به اندازه کافی فعالیت بدنی داشته باشد. در داخل خانه پر جنب و جوش است و یک حیاط متوسط کفایت می‌کند. جهت پروش در پرورشگاه‌ها مناسب نمی‌باشد چراکه علاقه زیادی به زندگی در بین اعضای خانواده دارد.

سگ بریارد

طول عمر

بین 12-10 سال.

آراستن سگ بریارد

جنس موی بریارد شبیه به بز است. از آنرو کثیفی و آب در آن تقریباً نفوذ ناپذیر است. ریزش موی کمی دارد و آراستن آن ساده می‌باشد. اگر 2 ساعت در هفته را به آراستن موهای بریارد اختصاص دهید تبدیل به سگ بسیار زیبایی می‌شود. داخل گوشها باید مرتباً پاک شود و موی بین پنجه‌ها کوتاه گردد.

تعداد توله‌ها

10-8 عدد. گزارش مبنی بر 17 توله نیز موجود است.

توله سگ بریارد

تاریخچه نژاد بریارد

قرنهای بسیاری است که این نژاد شناخته شده است. چارلز مگان، ناپلئون، توماس جفرسون و لافایت شخصیت‌های تاریخی بودند که همگی بریارد داشته‌اند. این سگ گله باستانی همچنین در ارتش فرانسه بعنوان نگهبان، پیغام‌بر و ناجی سربازان مجروح استفاده می‌شده است. شهرت بریارد بعد از شوی سگ فرانسه در سال 1863 به اوج خود رسید. چوپانی، سگ پلیس، نگهبان و دیدبانی از جمله قابلیت‌های این نژاد می‌باشد.

گروه

سگ‌های گله.

سگ بریارد

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا