استفراغ در گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسهال و استفراغ در گربه‌ها معمولاً مسئله مهمی نیست، اما اگر استفراغ‌های پشت سرهم، اسهال و استفراغ، اسهالی که بیش از 1 روز طول بکشد و یا اسهال همراه با خون و یا لکه‌های سیاه ( که می‌تواند علایمی از خونریزی‌های داخلی شکم و یا معده باشد) دیده شود، سریعاً گربه خود را به دامپزشکی ببرید.

شایع‌ترین علت استفراغ در گربه بلع مو و یا برخی مواد غیرقابل هضم مانند چمن است که باعث تحریک معده می‌شود. انگل‌های روده‌ای نیز ممکن است باعث تحریک معده شوند. سایر علل شایع عبارتند از پرخوری و غذا خوردن سریع است. زمانی که یک بچه گربه غذا می‌خورد و بلافاصله پس از آن شروع به بازی و جست‌و خیز می‌کند به احتمال بسیار زیاد استفراغ می‌کند و این نوع استفراغ بسیار جدی است. سریع غذا خوردن بچه گربه ممکن است به این دلیل باشد که چند بچه گربه از یک ظرف غذا می‌خورند. بنابراین با جدا کردن ظرف‌های آنها و تغذیه آنها با حجم کم غذا این مشکل از بین می‌رود .

اگر گربه‌ای یک یا دوبار استفراغ کند طبیعی بوده و مشکل جدی وجود ندارد و می‌توان آن را در منزل درمان کرد .

استفراغی که به نحوه غذا خوردن مربوط نباشد اغلب نشانه‌ای از یک بیماری عفونی؛ کلیه؛ بیماری کبدی و یا یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است. بیماری‌هایی که معمولاً با استفراغ همراه هستند معمولاً شامل پن‌لکوپنی گربه (دیستمپر)؛ ورم لوزه؛ گلو درد؛ بیماری التهابی روده و رحم آلوده (عفونت رحمی‌حاد) می‌شود. اگر در گربه‌های جوان علائم دیگری چون تب نیز همراه استفراغ باشد گربه مشکوک به پنلکوپنی است .

اغلب می‌توان با توجه به چگونگی و زمان استفراغ و اینکه آیا تکرار شده یا نه؛ پراکنده یا مزمن بودن؛ بعد از غذا خوردن بوده و ... و با بازرسی استفراغ از نظر وجود خون و مواد خارجی و استفراغ مدفوع و استفراغ جهشی و ... به دلیل اصلی استفراغ گربه خود پی ببریم .

انواع استفراغ گربه‌ و دلایل آنها

استفراغ مداوم 

اگر گربه به طور مداوم استفراغ کرده و مایع کف مانندی قی می‌کند ممکن است نشان‌دهنده خوردن مواد غذایی فاسد؛ چمن و گلوله‌های مو باشد. بیماری‌هایی خاصی مانند اسهال عفونی نیز باعث تحریک معده می‌شوند .

استفراغ پراکنده 

برخی مواقع گربه به صورت پراکنده در یک دوره زمانی چند روزه تا چند هفته‌ای استفراغ می‌کند و هیچ رابطه‌ای با وعده‌های غذایی آن ندارد. در این حالت اشتهای گربه ضعیف شده و نگاه آن سرد و بی‌روح است در این صورت گربه مشکوک به بیماری کلیوی و یا یک بیماری مزمن مانند گاستریت مزمن؛ بیماری روده؛ دیابت و هجوم کرم‌ها است. وجود جسم خارجی در معده احتمال دیگراین نوع استفراغ است. گربه‌های مسن‌تر مشکوک به تومور روده و معده هستند و معاینه توسط دامپزشک در اسرع وقت توصیه می‌شود .

استفراغ خونی 

وجود خون قرمز روشن نشان‌دهنده خونریزی فعال در جایی میان دهان و قسمت فوقانی روده کوچک است که اغلب توسط جسم خارجی ایجاد می‌شود. برخی خون‌ها نیز به رنگ قهوه‌ای مانند رنگ قهوه بوده که به دلیل هضم جزئی خون بوده و این نیز خونریزی بین دهان و قسمت فوقانی روده کوچک را نشان می‌دهد. استفراغ خونی بسیار جدی و خطرناک است و باید سریعاً توسط دامپزشک معاینه شود .

استفراغ متعفن و بدبو 

اگر در ا استفراغ گربه چیزی مشابه مدفوع با بوی نامطبوع مدفوع مشاهده کردید به احتمال زیاد حیوان از انسداد روده یا پریتونیت رنج می‌برد که بسیار دردناک است. بلانت یا ترومای نافذ شکمی یکی دیگر از دلایل قی مدفوع است و به درمان فوری و حرفه‌ای نیاز دارد .

استفراغ جهنده 

استفراغ قوی‌ای است که در آن محتویات معده به طور ناگهانی و با فشار خارج می‌شوند و انسداد کامل در قسمت‌های فوقانی دستگاه گوارش را نشان می‌دهد. جسم خارجی؛ گلوله مو؛ تومورها و تنگی از علل احتمالی آن می‌باشد. بیماری‌های مغزی که باعث افزایش فشار داخل جمجمه می‌شوند نیز می‌تواند باع استفراغ جهنده شوند. این بیماری‌های مغزی شامل تومورهای مغزی؛ انسفالیت و لخته شدن خون می‌باشد .

استفراغ گربه

درمان خانگی بعد از استفراغ در گربه‌ها

اگر هر سوالی در مورد دلیل و جدی بودن استفراغ دارید از دامپزشک کمک بگیرید .

استفراغ گربه‌ها می‌تواند به سرعت باعث از بین رفتن آب بدن و الکترولیت شود. اگر استفراغ با اسهال همراه باشد احتمال از دست دادن آب بدن به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. اگر گربه دچار کم‌آبی شده باشد و استفراغ او بیش از 24 ساعت ادامه یابد به دامپزشک مراجعه نمایید .

درمان در منزل فقط برای گربه‌های بالغ و سالمی است که نشانه‌های خاص دیگری جز استفراغ ندارند. بچه گربه‌ها و گربه‌های مسن کمتر تحمل کم‌آبی را داشته و بهتر است توسط دامپزشک درمان شوند .

اگر در استفراغ جسم خارجی بیرون آمد بسیار مهم است که به مدت 12 ساعت به معده گربه خود استراحت دهید و از دادن آب و غذا به او امتناع ورزید. اگر گربه شما تشنه به نظر می‌رسد. به او اجازه دهید تا یک تکه یخ را لیس بزند .

بعد گذشت 12 ساعت و عدم تکرار استفراغ می‌توانید علاوه بر مقداری اندکی آب محلول الکترولیت کودکان (پودر او آر اس) را نیز به آب اضافه کنید .

و اگر معده حیوان آب را تحمل کرد می‌توانید به او غذای کودک شامل مقداری گوشت قرمز کم‌چربی و بدون پیاز را در 4 تا 6 وعده غذایی کوچک در روز داده و به مدت 2 روز این رژیم غذایی را ادامه دهید .بعد از گذشت 2 روز می‌توانید رژیم غذایی گذشته گربه را آغاز کنید.

منبع: سایت آکاایران