آنلانفولانزای ویروسی اسب

‌به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آنفولانزای اسب بیماری مسری بوده که در شرایط طبیعی تک‌سمی‌ها بیشتر به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری اصولاً به همراه یک التهاب در قسمت فوقانی دستگاه تنفس بروز می‌نماید. در نقاطی که تعداد زیادی اسب در مجاورت هم قرار گیرند بیماری به سرعت در بین آنها اشاعه می‌یابد و اسبهای جوان به بیماری حساس‌تر می‌باشند بیشتر واگیرها در اسب جوان کمتر از 2 سال و به ویژه در سنین بین 2 تا 6 ماه بروز می‌کند ولی زمانی که بیماری شیوع پیدا کند اسب‌های مسن نیز به آن مبتلا می‌شوند.

علائم بیماری آنفولانزای ویروسی در اسب

علایم بیماری در اسب عبارت است تب خفیف تا شدید، سرفه که ابتدا خشک بوده و سپس مرطوب می‌گردد و ترشحات بینی که گاهاً به صورت آبکی دیده می‌شود.

همچنین بی‌اشتهایی، ریزش اشک، هجوم‌الدم بافت چشم و ریزش از بینی نیز از علائم دیگر آن است. در بعضی از موارد ذات‌الریه و کور شدن چشم نیز دیده می‌شود که در این صورت منجر به مرگ حیوان می‌شود. امکان وجود یرقان و نفریت نیز در اسب گزارش شده است. بیماری از طریق ترشحات بینی، عطسه یا سرفه به خارج پخش و سبب ابتلا سایر اسب‌ها و دیگر موجودات مهره‌دار و از جمله انسان می‌گردد.

اسب‌هایی که در شرایط نامساعد محیط خارج نگهداری می‌شوند، دوره بیماری را بدون عارضه گذرانده ولی اسب‌هایی که کار می‌کنند و یا در حمل‌و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا اینکه در معرض شرایط نامساعد جوی واقع می‌شوند سرفه در آنها شدیدتر شده و حتی ممکن است به عوارضی چون برونشیت، ذات الریه و خیز پاها دچار شوند. اما خوشبختانه میزان مرگ‌و میر حدود 1 تا 3‌درصد می‌باشد.

عامل بروز بیماری آنفولانزا در اسب

عامل بیماری ناشی از ویروس تیپ A بوده که دارای دو نوع A1 و A2 می‌باشد.

آنفولانزا در اسب

راه‌های انتقال آنفولانزای ویروسی در اسب‌ها

انتقال بیماری در اسب از طریق استنشاق هوایی بوده که قطرات آلوده ترشحات دستگاه تنفسی اسب‌های بیمار در هوا پراکنده شده و باعث انتقال بیماری می‌شود. از این‌رو در زمان کوتاهی این ویروس قادر است اسب‌های موجود در آن محیط را آلوده کند و در ضمن انتشار به وسیله اشیا آلوده نیز امکان‌پذیر است. به‌طور کلی مسابقات اسبدوانی، نمایشگاه‌های عرضه اسب و محیط‌هایی که جراحی‌های اسب در آنجا انجام می‌شود اماکن مناسبی برای انتشار این بیماری در سطح جهانی محسوب می‌شود.

کنترل و پیشگیری بیماری آنفولانزای اسب

جهت ایجاد ایمنی در اسب واکسیناسیون توصیه می‌شود، اسب‌ها باید با 2 دوز واکسن به فاصله 6 تا 12 هفته مایه‌کوبی شده و هر ساله نیز مقدار دوز توصیه شده تزریق گردد.

مراعات اصول بهداشت در جلوگیری از انتشار بیماری در انسان و حیوان موثر است. وسایل نقلیه‌ای که در انتقال اسب‌ها به کار می‌روند باید در فواصل نقاط و انتقالات کاملاً ضدعفونی شوند. حرکت انبوه اسبان به دلایلی از محلی به محل دیگر سرعت انتشار بیماری را تقویت می‌کند. مجزا نگهداشتن دام‌هایی که تازه به محلی وارد شده‌اند در کنترل بیماری موثر خواهد بود.

درمان آنفولانزای ویروسی اسب

درمان خاصی وجود ندارد اما استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های وسیع‌الطیف جهت جلوگیری از عفونت‌های ثانویه توصیه می‌شود. اما مهمترین راه درمان پرستاری مناسب از اسب‌ها، رعایت کردن تمام مقررات بهداشتی، استراحت کافی، عدم فعالیت، تهویه مناسب، تعویض علوفه و وسایل آلوده، دمای مناسب و جلوگیری از عفونت‌های ثانویه می‌باشد.

منبع: ilovemyhorse.ir و horse-rider.ir