سگ برنس مانتن

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ برنس مانتن (Bernese Mountain Dog) سگی است قوی هیکل، خوش‌بنیه و سنگین وزن به همراه موهای بسیار زیبا، بلند، صاف و یا موجدار، ضد آب که در سه رنگ مشکی، سفید و قهوه‌ای یافت می‌شود. دارای قسمتی سفید بر روی سینه، سر و نوک پاها، بالای هر چشم، چانه، زیر دم و پشت هر پا می‌باشد. گوش‌ها متوسط و مثلثی شکل، چشم‌ها مهربان، بینی مشکی رنگ، دندان‌ها منظم، بدن پهن و پشمالو می‌باشد.

خلق و خوی سگ برنس

این سگ‌های آرام و شاداب عاشق کودکان هستند. بسیار باهوش،‌ با استعداد برای یادگیری مطالب و دیده‌بان خوبی است. اما اصولاً حالت تحاجمی ندارد. یک دوست برای تمام عمر! بسیار باوفا است، طوری که بعد از 18 ماهگی به سختی به صاحب جدیدش خو می‌گیرد. با غریبه‌ها رفتار دوستانه‌ای دارد و غالباً با سایر سگ‌ها و حیوانات خانگی آرام است. در جمع بودن را دوست دارد و نباید در حیاط خلوت و یا در مکان‌های پرورش سگ رها شود. بسیار سگ حساسی است و باید در تولگی به خوبی تربیت و اجتماعی شود.

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (50-38) ک.گ در ماده ها: (48-36) ک.گ

ارتفاع در نرها: (71-61) س.م در ماده ها: (69-58) س.م

سگ برنس مانتن

مشکلات سلامتی سگ برنس مانتن

برنس مانتن داگ نژاد بسیار مقاومی است. سرطان، نفخ و برگشتگی پلک چشم از بیماری‌های قابل ذکر می باشد.

شرایط نگهداری برنس

جهت نگهداری در آپارتمان پیشنهاد نمی‌شود و به حداقل یک حیاط بزرگ نیازمند است. به علت داشتن پوشش مضاعف برای نگهداری در شرایط آب‌و هوای گرم توصیه نمی‌شود.

فعالیت بدنی

سگ‌های بزرگ و پرجنب وجوشی مانند این نژاد به فعالیت بدنی منظم نیاز دارند.

طول عمر سگ‌های برنس

غالباً 8-6 سال. متأسفانه تعداد کثیری از این نژاد بر اثر بیماری سرطان جان خود را از دست می‌دهند. حتی بعضی تا 3 سال هم دوام نمی‌آورند. گزارشی مبنی بر این است که برنس کوچکی 2 روز قبل از تولد 2 سالگی‌اش بر اثر سرطان جان سپرد. تحقیقات زیادی برای مقابله با این بیماری نژادی در حال انجام است.

آراستن

شانه زدن و برس کشیدن روزانه و هفتگی پیشنهاد می‌شود. استحمام و استفاده از شامپو خشک ضروری است. این نژاد ریزش موی فصلی شدید دارد.

تعداد توله‌ها

معمولاً 8 عدد.

توله سگ برنس مانتن

تاریخچه سگ برنس مانتن

گرچه زادگاه مشخصی برای برنس مانتن داگ شناخته نشده است. اما احتمالاً زادگاه آن کوهستان‌های کشور سوئیس بوده است. در آثار هنری قرن 18 میلادی می‌توان سگ‌هایی کاملاً شبیه به این نژاد را مشاهده نمود. در اواخر قرن 19 میلادی با ورود نژادهای مختلفی به کشور سوئیس، آینده نژادی برنس مانتن به خطر افتاد. تا اینکه چندی از پرورش‌دهندگان به مدیریت پروفسور آلبرت هیم به اصلاح نژاد و پرورش برنس مانتن نمودند. برنس نام منطقه‌ای در کشور سوئیس می‌باشد. مکانی که به روایات تاریخی می‌توان از آن به عنوان زادگاه این نژاد منحصر به فرد یاد کرد.

گروه

سگ‌های کاری، ماستیف‌ها.

سگ برنس

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا