سیکلید اوراتوس

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ زیستگاه ماهی سیکلید اوراتوس (ornatus) اوراتوس دریاچه تانگانیکا در آفریقا است. در مقایسه با سایر سیکلیدها، ماهی بسیار خشنی است و نگهداری آن با سایر گونه‌های سیکلید توصیه نمی‌شود. دارای دو نوع آبی رنگ و زرد رنگ است که خط‌های سیاه افقی به صورت راه‌راه بر روی بدن هر دو نوع وجود دارد.

اوراتوس موجودی قلمروطلب است و لازم است که در آکواریوم این ماهی مکان‌هایی به صورت حفره و غار وجود داشته باشد تا ماهی آن را به عنوان قلمرو خود انتخاب کند. معمولاً ماهی‌های ماده جثه‌ای بزرگتر از ماهی نر دارند. دمای ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد و پی‌هاش قلیایی ۸.۶ برای این ماهی مناسب است.

نر و ماده سیکلید اوراتوس

همانند سایر سیکلیدها، اوراتوس نیز ماهی‌ای دهان‌پرور است و نوزادان خود را در دهانش نگهداری می‌نماید. در زمان جفتگیری، ماهی نر، ماهی ماده انتخاب شده را به قلمرو خود هدایت می‌کند و تخم‌ریزی در آنجا صورت می‌پذیرد. سپس ماهی ماده تخم‌ها را به درون دهان خود منتقل می‌کند. لاروها پس از تقریباً ۲ روز در دهان مادر از تخم خارج می‌شوند. لاروها در حدود ۱۵ تا ۱۸ روز در درون دهان مادر باقی می‌مانند و در آن جا تغذیه می‌کنند. پس از خروج لاروها از درون دهان مادر لازم است که آنها را با انواع غذاهای ریز و کوچک تغذیه نمود.

اوراتوس ماهی‌ای همه‌چیزخوار است. اما بهتر است که بیشتر با غذاهای گیاهی مانند کاهو و اسفناج تغذیه شود. غذاهای خشک موجود در بازار نیز برای این ماهی مناسب است.

منبع: سایت ماهیان زینتی

ماهی سیکلید اوراتوس