ماهی سیکلید دوبوسی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی سیکلید دوبوسی (tropheus duboisi) بومی دریاچه تانگانیکا در آفریقا است. ماهی‌های بالغ دارای پوستی سیاه همراه با یک نوار زرد در میان آن هستند. نکته قابل توجه در سیکلید دوبوسی این است که ماهیان غیربالغ دارای تفاوت در شکل ظاهری با ماهیان بالغ هستند. ماهی‌های نابالغ دارای رنگ سیاه با خال‌های سفید پراکنده بر روی آن هستند.

آکواریومی با تکه‌های سنگ و پوشانده شده با سنگ‌های ریز در کف برای این ماهی مناسب است. وجود گیاه در آکواریوم این ماهی توصیه نمی‌شود. چرا که سیکلید‌ها به گیاهان صدمه وارد می‌کنند. دمای ۲۲ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد و پی‌هاش ۷٫۵ تا ۸٫۵ برای این ماهی مناسب است. لازم به ذکر است که سیکلید دوبوسی از مانند اکثر سیکلید‌های دریاچه تانگانیکا، ماهی گران قیمت و کمیابی است.

سیکلید دوبوسی جوان
سیکلید دوبوسی جوان

سیکلید دوبوسی بالغ
سیکلید دوبوسی بالغ

برای تکثیر این ماهی لازم است که یک نر با ۳ یا ۴ ماده در یک آکواریوم نگهداری شود تا ماهی نر جفت خود را انتخاب نماید. تشخیص جنسیت در این ماهی کار آسانی نیست. ماهی نر بالغ دارای نوار پهن‌تری بر روی بدن نسبت به ماهی ماده است. همچنین ماهی ماده پوزه گردتری نسبت به ماهی نر دارد. سیکلید دوبوسی از جمله ماهیان دهان‌پرور است که نوزادان خود را در دهان نگهداری می‌نماید.

سیکلید دوبوسی مانند سایر سیکلید‌ها ماهی پرخاشگری است و بهتر است که با سایر هم‌نوعان خود در یک آکواریوم نگهداری شود. برای تغذیه این ماهی می‌توان از انواع غذاهای خشک و منجمد مناسب برای سیکلید‌ها استفاده نمود.

سیکلید دوبوسی

منبع: سایت ماهیان زینتی