• بیماری کراتوکونژیکتیویت عفونی یا چشم صورتی در گاو

    بیماری کراتوکونژیکتیویت عفونی یا چشم صورتی در گاو

    بیماری کراتوکونژیکتیویت عفونی (keratoconjunctivitis) یا چشم صورتی در گاو بیماری است دردناک و بسیار عفونی چشم که منجر به کوری موقت در بسیاری از حیوانات شده و می‌تواند منجر به کوری دائمی شود.

  • درمان و پیشگری بیماری چشم صورتی یا التهاب ملتحمه دام

    درمان و پیشگری بیماری چشم صورتی یا التهاب ملتحمه دام

    واکسن در پیشگیری از چشم صورتی بسیار مفید می‌باشد. از آنجایی که عامل این بیماری باکتری‌ست، برای درمان آن به آنتی‌بیوتیک نیاز است.

  • پرولاپس رحم در گاو و حیوانات نشخوارکننده

    پرولاپس رحم در گاو و حیوانات نشخوارکننده

    پرولاپس رحم به بیرون‌زدگی رحم از سرویکسی که کاملاً متسع شده باشد، گفته می‌شود. این عارضه خاص نشخوارکنندگان در اواخر آبستنی می‌باشد ولی گاهی بعد از زایمان نیز دیده می‌شود.

  • راه های رفع گنده خواری در دام ها

    راه‌های رفع گنده‌خواری در دام‌ها

    بیماری گنده‌خواری یا پیکا نوعی انحراف غذایی در دام است که حیوان مبتلا هر چیزی که در اطرافش باشد می‌خورد. دلیل بروز این بیماری اغلب کمبود عناصر ضروری بدن همچون سدیم، مس و کبالت می‌باشد.

  • سخت زایی در گاو

    سخت‌زایی در گاو

    یکی از مشکلات اصلی هر گاوداری مواجه با بیماری‌های شایع گاوهاست اما بدترین آن سخت‌زایی گاو است که در برخی مواقع ممکن است موجب مرگ گوساله یا گاو مادر گردد.

  • روش های آزمایشگاهی تشخیص لپتوسپیروز

    روش‌های آزمایشگاهی تشخیص لپتوسپیروز

    جهت تعیین میزان شیوع لپتوسپیروز در یک دامپروری لازم است از 15 تا 20 درصد دام‌ها (از سنین مختلف) نمونه‌های خون اخذ و به آزمایشگاه لپتوسپیروز ارسال گردد.

  • بیماری لپتوسپیروز (Leptospirosis)

    بیماری لپتوسپیروز Leptospirosis

    بیماری لپتوسپیروز (Leptospirosis) که با نام‌های تب شالیزار (field fever)، تب جلوی ساقی (pretibial fever) شناخته می‌شود و در ایران به تب بیجار نیز معروف است.

  • واکسن‌های باکتریایی دامی

    واکسن پلی والان

    واکسن پلی والان

    واکسن پلی‌والان شامل واکسن سه ظرفیتی لپتوسپیروز، واکسن چهارظرفیتی انترو توکسمی و واکسن قانقاریای عفونی کبد (هپاتیت نکروزان) می‌باشد. این واکسن محصولی از واکسن و سرم‌سازی رازی است.

  • واکسن‌های باکتریایی دامی

    واکسن سه ظرفیتی لپتوسپیروز

    واکسن سه ظرفیتی لپتوسپیروز

    واکسن سه ظرفیتی لپتوسپیروز به منظور ایجاد ایمنی فعال علیه لپتوسپیروز در نشخوارکنندگان و دام‌های حساس به سویه‌های موجود در این واکسن مصرف می‌شود. این واکسن محصولی از واکسن و سرم‌سازی رازی است.

  • واکسن‌های انگلی دامی

    واکسن تیلریوز گاوی

    واکسن تیلریوز گاوی

    واکسن تیلریوز گاوی به منظور ایجاد ایمنی فعال علیه تیلریوز حاد در گاو / گوساله استفاده می‌شود. این واکسن محصولی از واکسن و سرم‌سازی رازی است.

  • بیماری ذات الریه (Pneumonia) در دام

    بیماری ذات الریه در دام

    بیماری ذات‌الریه (Pulmonary disease) یکی از بیماری‌های رایج دامی است که علاوه بر گوسفند زنده در گوساله‌ها نیز دیده می‌شودکه به‌طور عمده به وسیله باکتری‌های پاستورلا همولیتکا و گاهی اوقات مایکوپلاسما اتفاق می‌افتد.

  • تشخیص، کنترل و پیشگیری بابزیوز

    تشخیص، کنترل و پیشگیری بابزیوز

    گونه‌های مختلف بابزیا تنها بوسیله کنه‌ها قابل انتقال هستند و ناقلین دیگر برای انتقال بیماری نقشی ندارند و سایر راه‌های انتقال از نقطه نظر اپیدمیولوژی قابل توجه نیستند کنه‌ها میزبان‌های اصلی و واقعی بابزیا‌ها می‌باشند.

  • پیشگیری از کاهش چربی شیر

    پیشگیری از كاهش چربی شیر

    چربی و پروتئین با ارزش‌ترین اجزاء تشکیل‌دهنده شیر می‌باشند. چندین عامل می‌توانند در تغییرات درصد و مقدار پروتئین و چربی شیر دخیل باشند که رایج ترین این عوامل شامل: ژنتیک، محیط، سلامتی گاو و تغذیه می‌باشند.

  • بررسی آلودگی به کریپتوسپوریدیوم در گوساله های شیرخوار

    بررسی آلودگی به کریپتوسپوریدیوم در گوساله‌های شیرخوار

    گونه‌های مختلف کریپتوسپوریدیوم (Cryptosporidium) تک‌یاخته‌های شایع و بیماری‌زای روده‌ای انسان و بسیاری دیگر از پستانداران می‌باشند. در این بررسی میزان آلودگی به انگل فوق در گوساله‌های شیرخوار در منطقه قوچان مورد مطالعه قرار گرفت.

  • بیماری های گوساله شیرخوار

    بیماری‌های گوساله شیرخوار

    هر گوساله‌ای هنگام تولد با میکروارگانیسم‌های مختلفی نظیر ویروس‌ها، باکتری‌ها و تک‌یاخته‌ها روبرو می‌شود. این میکروارگانیسم‌ها به عنوان بخشی از محیط زندگی دام‌ها در بهبود سیستم ایمنی بدن آنان موثر هستند.

عناوین اصلی