ماستیت مایکوپلاسمایی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گاهی گاوهای آلوده ظاهری سالم داشته و با این‌که پستان بشدت آلوده می‌باشد ولی آنها جز دفع گاه‌به‌گاه باکتری و ناقل تحت کلینیکی بودن علامت دیگری ندارند. در این اشکال تحت کلینیکی اکثرا سلول‌های سوماتیک (SCC) شیر افزایش یافته، تولید روزانه در حد ۳ لیتر کمتر می‌شود و اوره و چربی آن نیز کاهش می‌یابد. دفع باکتری در سرتاسر دوره شیردهی از راه شیر دفع می‌شود و ممکن است به شیردهی بعدی نیز کشیده شود ولی نشان داده شده است در اشکال کلینیکی CFU105 و 10 در هر میلی‌لیتر شیر و در زمان قبل از ظهور علائم کلینیکی تعداد آن در شیر  to 109CFU 103  می‌باشد.

در اشکال مزمن رنگ شیر قهوه‌ای متمایل به قرمز می‌باشد که ذرات شن مانند در آن وجود دارد. در موارد زیادی شیرهای آلوده به مایکوپلاسما فاقد هرگونه تغییر شکل و رنگی می‌باشد. گاوهای مبتلا در دوره شیردهی ممکن است برای مدتی کوتاه باکتری را دفع ننمایند و سپس مجددا به دفع ادامه دهند.

فرم شیر در ورم پستان مایکوپلاسمایی

فرم شیر در ورم پستان مایکوپلاسمایی شبیه اسهال گوساله قوام‌دار می‌باشد.


گاوهای مبتلا ممکن است در همین دوره ابتلاء به تولید طبیعی خود برسند و در دوره خشکی آلوده باقی مانده و در زایمان بعدی بر شیرشان افزوده شود ولی همواره عامل را هم دفع می‌نمایند. برخی از مبتلایان پس از یک دوره کلینیکی گاهی از عامل پاک می‌شوند (عمدتاً در زمان خشکی).

چون طول دوره بالینی متغیر می‌باشد و وضعیت گاوان دفع‌کننده باکتری (shedder) ناپایدار است بنابراین پیشگویی عاقبت کارتیه مبتلا از اینکه آیا بهبودی کامل اتفاق افتاده یا نه بسیار مشکل است. بنابراین اگر گاوی مثبت تشخیص داده شد بهتر است آنرا مثبت برای تمام عمر تلقی نمود اگرچه ممکن است همیشه این‌گونه نباشد. در گله‌های ماستیتی مایکوپلاسمایی اورام مفاصل بویژه مفصل خرگوشی همزمان در گله مشاهده می‌گردد.

بیشتر بدانیم:
بیماری‌های پستان در گاو شیری
10 راه عملی در کاهش ورم پستان و بهبود کیفیت شیر با صرف کمترین وقت
عوامل موثر بر انتخاب درمان ورم پستان

مایکوپلاسما بویس می‌تواند پستان تلیسه‌های نابالغ را نیز آلوده نماید. در این حالت ندول‌هایی در سطح پستان ایجاد می‌شود. تصور می‌شود تلیسه‌ها می‌توانند در زمان شیرخوارگی یا به‌نگام خوردن آغوز غیر پاستوریزه آلوده شوند. حتی برخی را اعتقاد بر این است که گوساله به‌هنگام تولد می‌تواند از طریق ترشحات آلوده رحمی مادر آلوده گردد. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان اورام پستان مایکوپلاسمایی حتی شکل وریدی آن بدون نتیجه است. عقیده کلی بر این است که مبتلایان برای تمامی عمر آلوده بوده و بهنگام ابتلاء بهترین روش مبارزه با آن حذف مبتلایان است. عامل از راه اسپرم هم می‌تواند سبب آلوده نمودن گله شود.

ماستیت چرکی Purulent mastitis

ماستیت چرکی Purulent mastitis
 

بزرگ شدن بیش‌ازاندازه غدد لنفاوی در یک گاو با ورم پستان ناشی از مایکوپلاسما بوویس

بزرگ شدن بیش‌ازاندازه غدد لنفاوی در یک گاو با ورم پستان ناشی از مایکوپلاسما بوویس
 

نکته: توجه داشته باشید که ضد عفونی پستانها پس از شیردوشی و درمان با خشکی گاو هیچ تاثیری در بروز مایکوپلاسما نخواهد داشت. با این حال، هر دو روش باید برای جلوگیری و کنترل سایر پاتوژن‌های ماستیت واگیر مسری شایع‌تر ادامه یابد.


برای مطالعه بخش‌های دیگر این مقاله کلیک کنید:

مایکوپلاسموزیس در دام