• عوارض تغذیه نامناسب در دام

    عوارض تغذیه نامناسب در دام

    در این نوشته قصد داریم به اختلالاتی که در بدن دام با تغذیه نامناسب ایجاد می‌شود اشاره نماییم. مشکلاتی که به آنها اشاره خواهیم کرد معمولاً بین نشخوارکنندگان مشترک هستند.

  • علل کم اشتها شدن دام ها

    علل کم‌اشتها شدن دام‌ها

    علل مختلفی ازجمله مناسب نبودن خوراک و جیره غذایی یا وجود بیماری در دام می‌تواند اشتهای حیوان را کاهش دهد. با ذکر مواردی در این نوشته به برخی از این دلایل پی می‌بریم.

  • مدیریت تغذیه گاوهای خشک

    مدیریت تغذیه گاوهای خشک

    هدف از خشک کردن گاو، استراحت دادن به دام برای شروع دوره شیردهی بعدی است. این دوره به گاو اجازه می‌دهد تا مقداری از مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را ذخیره کرده و غده پستان نیز برای تولید شیر آماده شود.

  • مصرف مونوکلسیم فسفات در تغذیه دام و طیور

    مصرف مونوکلسیم فسفات در تغذیه دام و طیور

    مونوکلسیم فسفات بعنوان مکمل کلسیم و فسفر در تغذیه دام و طیور مورد استفاده قرار مى‌گیرد. دام و طیور براى ادامه حیات و بازدهى مناسب نیاز مبرمى ‏به مواد معدنى و در رأس آن کلسیم و فسفر دارند.

  • روش های خشک کردن گاو شیری

    روش‌های خشک کردن گاو شیری

    دوره‌ی استراحت گاوهای شیری به‌منظور آماده شدن برای تولید بهینه در دوره‌ی بعدی را «دوره خشکی» گویند. برنامه‌ریزی برای خشک کردن گاوهای شیری باید حداقل دو هفته پیش از خشک کردن آن‌ها انجام شود.

  • مونو کلسیم فسفات و اهمیت آن برای دام و طیور

    مونو کلسیم فسفات و مصرف آن در خوراک دام و طیور

    مونو کلسیم فسفات ماده ضرورى کلیه مرغدارى و خوراک طیور و همچنین برخى از واحد‌هاى دامدارى و ‏کارخانجات خوراک طیور در کلیه سال مى‌باشد.

  • عوامل موثر بر انتخاب درمان ورم پستان

    عوامل موثر بر انتخاب درمان ورم پستان

    بی‌شک درمان ورم پستان نیاز به صرف هزینه دارد که باید ازقبل بررسی شده، مدیریت شود و بهترین آن انتخاب گردد. تعیین هزینه واقعی درمان فقط شامل داروها نخواهد بود، بلکه موارد دیگری را نیز هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

  • تأثیر متقابل «ایمنی - متابولیسم» زمینه تازه ای برای بررسی عملکرد جانوران

    تأثیر متقابل ایمنی - متابولیسم

    «ایمنی- متابولیسم» در بدن زمینه‌ای نسبتاً تازه است که کانون توجه آن، هم متابولیسم، هم ایمنی، و هم گفتگوی دو سویه (رابطه دو جانبه) این فعالیت‌های بیولوژیکی بدن جانوران، می‌باشد.

  • اختلالات عفونی دستگاه تناسلی گاو ماده

    اختلالات عفونی دستگاه تناسلی گاو ماده

    برخی از مشکلاتی که پس از زایمان برای گاوهای ماده به‌وجود می‌آید، اختلالات عفونی دستگاه تناسلی است که اگر درمان نشود ممکن است مشکلات زیادی در تولید بوجود آورده و حیواندیگر قادر به تولیدمثل نباشد.

  • چگونگی ضدعفونی کردن شیشه ها و ظروف

    چگونگی ضدعفونی کردن شیشه‌ها و ظروف

    در این نوشته راه‌های مختلف ضدعفونی کردن شیشه‌ها و ظروف در دامداری‌ها و مرغداری‌ها توضیح داده خواهد شد.

  • شاخ ضرورت بیولوژیک؟ برخورد صنعتی!

    شاخ ضرورت بیولوژیک؟ برخورد صنعتی!

    شاخ در حیوانات علاوه بر آسیبی که می‌تواند به صاحب دام بزند، مقداری از انرژی و مواد مصرفی حیوان درحال رشد را به خود اختصاص می‌دهد.

  • اثرات تجویز اکسی توسین و پروستاگلاندین F2a

    اثرات تجویز اکسی‌توسین و پروستاگلاندین F2α

    در این تحقیق به بررسی اثرات تجویز اکسی‌توسین و پروستاگلاندین F2a بر روند جمع شدن رحم و شاخص‌های باروری گاوهای شیری پس از زایمان، پرداخته شده است.

  • توصیه هایی برای حفظ سلامت گله دامی

    توصیه‌هایی برای حفظ سلامت گله دامی

    برای داشتن گله‌ی دامی سالم و پرتولید لازم است که موارد مدیریتی بسیاری را رعایت کرده و از بیماری‌ها و درمان‌های دام تاحدی آگاه باشید. در این مقاله توصیه‌هایی برای حفظ سلامت گله را می‌خوانید.

  • علائم زایمان در گاو و مراقبت های لازم

    علائم زایمان در گاو و مراقبت‌های لازم

    تعیین تاریخ دقیق جفت‌گیری و یا تلقیح دام‌های ماده یکی از مسایل بسیار مهم در گاوداری‌هاست که به پیش‌بینی صحیح تاریخ زایش و فراهم کردن امکانات لازم برای زایمان پیش از موعد آن، کمک خواهد کرد.

  • تغذیه و مراقبت گاو نزدیک به زایمان

    تغذیه و مراقبت گاو نزدیک به زایمان

    هرچه گاو به زمان زایمان و آغاز دوره شیردهی نزدیک‌تر می‌شوند٬ دچار تنش بیشتری خواهند شد. در این هنگام نیاز به تغذیه بهتر و مدیریت شده، همچنین مراقبت بیشتری نیاز دارد.

عناوین اصلی