توانایی سگ ها برای درک احساسات انسان

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ احساسات و افکار ما انسان‌ها روی حالت صورت‌مان تاثیر می‌گذارد؛ شادی، خشم یا ناراحتی، هر کدام باعث می‌شوند که چشم‌ها، لب‌ها و تمام عضلات صورت ما در ترکیب خاصی قرار بگیرند. درک این موضوع برای ما انسان‌ها عادی است (البته به غیر از افرادی که دچار اختلال‌های خاص هستند). اما آیا حیوانات هم می‌توانند بفهمند که ما عصبانی، غمگین یا خوشحال هستیم؟

به نقل از ایانا، پیش از این، محققان متوجه شده بودند سگ‌ها جزو آن دسته از حیواناتی هستند که احساسات خود را به یکدیگر منتقل می‌کنند. این همان حس همدردی و هم‌حسی است و دانشمندان، آن را «سرایت احساس» نامیده‌اند.

حالا نتیجه‌ی تازه‌ای از توانایی احساسی این حیوانات کشف شده است. محققان دریافته‌اند که سگ‌ها می‌توانند احساساتی که روی صورت انسان‌ها منعکس می‌شود را بفهمند. درک این مساله نیاز به استعداد شناختی ویژه‌ای دارد که دو احساس مختلف را درگیر می‌کند. آن‌ها ۱۷ سگ بالغ از نژادهای مختلف را مورد مطالعه قرار دادند تا ببینند آیا احساساتی را که روی صورت و صدای انسان‌ها و حیوانات منعکس می‌شود را درک می‌کنند یا خیر.

در این آزمایش هرکدام از سگ‌ها ۱۰ بار تست شدند. آزمایش‌کنندگان دو نمایشگر را روبه‌روی هر سگ قرار دادند که در آن‌ها تصویری از یک انسان یا سگ غریبه نشان داده می‌شد؛ این تصویرها یک‌بار شاد بودند و بار دیگر عصبانی. هم‌زمان صدای پارس سگ یا مکالمه‌ی یک انسان به زبان پرتغالی (که برای هیچ کدام از سگ‌های حاضر در آزمایش آشنا نبوده) نیز پخش می‌شد.

اگر صدای پخش شده با حالت تصویر تطابق داشت، سگ مدت زمان طولانی‌تری به آن عکس خیره می‌شد؛ یک حیوان برای درک این موضوع باید توانایی‌های شناختی مختلفی را به کار بگیرد.

محققان نتیجه‌ی این آزمایش را در Biology Letters منتشر کردند و گفتند که سگ‌ها احساسات جاری در صورت هم‌نوع خودشان را بهتر درک می‌کردند. قبلا هم در این رابطه آزمایش‌هایی انجام شده بود که نشان می‌داد سگ‌ها ترجیح می‌دهند بیش‌تر به تصویر هم‌نوع خودشان نگاه کنند تا تصویر یک انسان.

این اولین بار است که دانشمندان یک گونه‌ی جانوری را پیدا کرده‌اند که قادر است حالت صورت و صدای یک مخاطب کاملا غریبه را درک و آن را تفسیر کند.