نحوه راه اندازی گاوداری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ جهت شروع یک پروژه پرورش دام و صنایع وابسته، در مراحل ابتدائی نیاز به تهیه مکانی مناسب جهت احداث دامداری و سپس اخذ کلیه مجوزهای لازم از سازمانهای ذیربط می باشد که در ذیل به طور مشروح مراحل گوناگون کار بیان گردیده است:

مشخصات زمین مناسب جهت احداث گاوداری

مجوزهای تأسیس گاوداری و نحوه دریافت آنها

طرح توسعه گاوداری

در مرحله تأسیس اجازه توسعه داده نمی‌شود دارندگان پروانه بهره برداری،‌تنها در صورتی اجازه توسعه دارند، که علاوه بر رعایت کلیه شرایط لازم، توانایی مدیریت آنها جهت ظرفیت‌های بالاتر مورد تائید کمیسیون صدور پروانه استان قرار گیرد. بدیهی است که توسعه هر واحد باید متناسب با سیاست ها و راهبردهای اعلام شده توسط معاونت امور دام وزارت جهاد باشد.

تبصره: بدیهی است که توسعه هر واحد حداکثر تا سقف ظرفیت‌های مجاز با رعایت سیاست‌ها و راهبردهای اعلام شده توسط معاونت امور دام می‌باشد.

تبدیل یا تغییر کاربری مجوز

تبدیل، اعم از اینکه بخواهد در نوع دام، نژاد یا شیوه بهره‌برداری صورت گیرد، با در نظر گرفتن اولویتهای منطقه ای، در چهارچوب سیاستهای وزارت جهادسازندگی، بلامانع است. در مورد تبدیل دامداری از یک نوع به نوع دیگر و نیز تبدیل نژاد یا نحوه بهره برداری در صورت داشتن کلیه شرایط لازم جهت فعالیت جدید، پروانه قبلی باطل و پروانه بهره‌برداری جدید صادر می‌شود.

پس از تشریح کلیات مربوط به نحوه و مراحل اخذ مجوزهای لازم جهت احداث مراکز پرورش دام و طیور و صنایع وابسته، در ادامه اختصاصا به تشریح انواع و چگونگی اخذ مجوزهای مربوطه جهت احداث مراکز پرورش و نگهداری گاوهای شیری و پرواری و همچنین کشتارگاه‌های صنعتی ویژه دام و طیور خواهیم پرداخت.

پرورش گاو

پرورش گاو می‌تواند به منظور بهره‌برداری به صورت داشتی، اعم از نژاد شیری و گوشتی، تولید اسپرم، یا با هدف تلیسه آمیخته و اصیل یا به صورت پرواربندی گوساله صورت گیرد.

در هر حال، نژاد گاو در هر یک از موارد فوق، می‌تواند بسته به مورد اصیل، آمیخته یا بومی باشد.

الف- ضوابط صدور پروانه تأسیس واحدهای گاوشیری

ب- ضوابط صدور پروانه تأسیس واحدهای پرواربندی گوساله

کشتارگاه صنعتی دام و طیور

منبع: اخبار روستا