محلول افروز

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ افروز یک محلول ضدعفونی‌کننده و میکروب‌کش جدید، حاوی ترکیبات هالوژنه فنل‌ها، ترپینئول و الکل در یک محلول صابونی (دترجنت کاتیونی) می‌باشد. فنل‌های موجود در افروز عبارتند از: پارا کلرومتاگزیلنول، دی کلرومتاگزیلنول وارتو بنزیل پاراکلروفنل و کمترین مقدار کلروفنل‌های موجود در محلول 2/5درصد است. بدین جهت با استاندارد بین‌المللی کلیه کشورها مطابقت دارد.

اثر افروز روی موجودات ذره‌بینی بدین ترتیب است که فنل‌ها در غلظت‌های کم غشاء سیتوپلاسمیک سلول را نابود کرده موجب نشت مواد سازنده سلول می‌شوند. در غلظت‌های زیاد افروز به صورت یک سم پروتو پلاسمیک از طریق منعقد کردن پروتئین‌های سلولی عمل می‌کند.

افروز ماده ضدعفونی است که سمیت کمی دارد و به طورکلی تحریک‌کننده نیست. افروز به آسانی در آب سرد و گرم حل می‌شود و در شرایط معمولی پایدار است و فعالیت خود را در ظروف سربسته به طور نامحدود حفظ می‌کند. در غلظت‌های توصیه‌شده البسه را لکه‌دار یا بی‌رنگ نمی‌کند و از سطوح به آسانی شسته می‌شود.

موارد استفاده: افروز دو خاصیت مهم دربر دارد، یک باکتری‌کشی قوی که روی طیف وسیعی از باکتری‌ها موثر است و دیگری بی‌خطر بودن آن (به علت سمیت کم). بنابراین به عنوان یک ضدعفونی‌کننده عمومی مصرف می‌شود. در یک سری از آزمایشات اثر افروز روی تعدادی از میکروب‌ها به عنوان نمونه بررسی شده است که شامل استافیلوکوک، اشرشیاکلی استرپتوکوک و سالمونلا می‌باشد. در یک بررسی دیگر معلوم شد که افروز با رقت‌های کمتر، اثر میکروب‌کشی بسیار قوی دارد به طوری که در رقت 1/20 (یک بیستم) ارگانیسم‌های مقاوم از گروه پسودومونا را روی چاقوی جراحی در ظرف 5 دقیقه از بین می‌برد و در همین رقت مایکوباکتریوم سل را در خلط، ظرف 20 دقیقه نابود می‌کند.

افروز را می‌توان به صورت رقیق شده در موارد اضطراری به عنوان ماده ضدعفونی‌کننده قبل از جراحی‌های کوچک و پس از شست شوی دست با آب و صابون به کار برد که تجربه نشان داده است، دست ضدعفونی شده تا حدود 2 ساعت از میکروب پاک خواهد ماند.

محلول افروز

محلول 1/40 (یک چهلم) افروز و یا همان 2/5 درصد، مخلوطی از مدفوع و ادرار را در مدت 15 دقیقه کاملاً گندزدایی می‌نماید.

موارد کاربرد غلظت‌های افروز

موارد کاربرد غلظت‌های افروز

برای آشنایی با موارد بیشتر کلیک کنید: آشنایی با انواع ضدعفونی‌کننده‌ها و گندزداها