سیستم فیلتراسیون آکواریوم پلنت

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سیستم فیلتراسیون یکی از مهمترین مسائلی است که در آکواریوم گیاهی باید به آن توجه کرد. در آکواریوم‌ها معمولاً تعداد آبزیان و گیاهان نسبت به آب بیش از آن چیزی است که در طبیعت وجود دارد. یک سیستم فیلتراسیون مناسب می‌تواند مواد زائد موجود در آب را حذف کند یا آن‌ها را به ترکیبات غیرسمی تبدیل کند.

در حقیقت فیلتراسیون قلب تپنده هر آکواریوم است. سیستم فیلتراسیون باید آب با کیفیت و سالم را برای گیاهان و آبزیان فراهم کند. و همچنین مکان مناسبی را برای رشد باکتری‌های مفید ایجاد کند.

در آکواریوم‌های گیاهی معمولاً از دو نوع سیستم فیلتراسیون استفاده می‌کنند. این دو نوع فیلتراسیون سیستم سامپ و فیلتر سطلی هستند.

سیستم سامپ دارای محفظه بزرگی است و جریان و گردش آب مناسبی را فراهم میکند. ولی باعث هدر رفت سیستم کربن دی اکسید می‌شود و همچنین تمیز کردن پردردسری نیز دارد. بعلاوه به دلیل آلودگی صوتی زیاد، ایجاد رطوبت و مصرف زیاد انرژی در مجموع جز در مواردی خاص استفاده از سامپ در آکواریوم‌های گیاهی توصیه نمی‌شود.

فیلتر سطلی دارای فضای مناسبی می‌باشد و جریان آب بسیار خوبی ایجاد می‌کند. فضایی از آکواریوم را اشغال نمی‌کند و تمیز کردن فیلتر بسیار راحت است. همچنین قابلیت اتصال قطعات جانبی از قبیل اسکیمر و ری اکتور سیستم کربن دی‌اکسید را دارد که مناسب‌ترین فیلتر برای آکواریوم‌های گیاهی است و برای حرفه ای‌ها توصیه می‌شود.

فیلتر سطلی همان‌طور که از اسمش مشخص است، دارای یک محفظه سطلی است که می‌توان در آن مدیای مختلف قرار داد. با قرار دادن مدیای مختلف و پدها، می‌تواند از نظر مکانیکی، بیولوژیکی و شیمیایی آب را فیلتر کند.

بیشتر بدانیم:

معرفی اجزاء مختلف آکواریوم

پیشگیری از بیماری ماهیان آکواریومی

زایشگاه ماهی چیست؟

متریال فیلتر آکواریوم

در سیستم‌های فیلتراسیون از موادی استفاده می‌شود که اصطلاحاً به آن‌ها متریال فیلتر یا مدیا گفته می‌شود. مدیا انواع مختلفی دارد. از انواع مدیا میتوان سرامیک، بیوبال، ساب استریت، سیپوراکس، زئولیت یا آنزیمیت، ذغال اکتیو، رزین و … را نام برد.

سرامیک‌ها موادی با تخلخل بسیار زیاد هستند. این مواد محلی را برای استقرار و تکثیر باکتری‌های ازت‌خوار فراهم می‌کند. هرچه سرامیک مرغوب‌تر باشد، سطح موثرتری برای قرارگیری باکتری‌ها فراهم می‌کند و کار تصفیه بیولوژیک را با اطمینان بیشتری انجام می‌دهد.

تعویض سرامیک‌ها به صورت سالیانه انجام می‌شود. در مواقع شست و شو باید با آب آکواریوم آن‌ها را شست. کلر موجود در آب شیر سبب نابود شدن باکتری‌ها می‌شود.

مدیای سرامیکی فیلتر

مدیای سرامیکی فیلتر

بیوبال از جنس پلاستیک خاصی که نام آن ABS است، ساخته شده است که مکان ویژه‌ای برای تولید و تکثیر نوع خاصی از باکتری‌های مفید آکواریوم فراهم می‌کند.

متریال فیلتر بیوبال

متریال فیلتر بیوبال

سابستریت که به اشتباه ساب‌استارت هم به آن گفته می‌شود، از کوارتز حرارت یافته ساخته شده است. تاثیر فوق العاده‌ای در تصفیه آب به ویژه تجزیه بیولوژیکی مواد زائدی مانند نیترات دارد.

سیپوراکس دارای منافذ بسیار زیاد و تراکم بالاست. شکل ظاهری این مدیا مشابه سرامیک است اما کارایی آن بسیار بالاتر است. این ماده یکی از بهترین انواع مدیا است.

زئولیت‌ها مواد جامد بلورینی هستند که آمونیاک آب را جذب می‌کنند و سبب شفافیت آب می‌شوند. آمونیاک که توسط ماهیان دفع می‌شود برای آن‌ها مضر است و باید از آب حذف شود.

متریال فیلتر زئولیت

متریال فیلتر زئولیت

ذغال اکتیو به شکل‌های مختلفی وجود دارد. آن‌ها در اشکالی مانند قرص، خرده سنگ، استوانه‌ای شکل و… عرضه می‌شوند. همچنین ذغال اکتیوهای مختلف، کیفیت‌ها و قیمت‌های متفاوتی هم دارند.

انواع نامرغوب ذغال اکتیو می‌تواند برای آبزیان مشکل‌ساز باشد پس اگر قصد استفاده از نوع مدیا را دارد فقط نوع با کیفیت و مرغوب آن را استفاده کنید.

توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید از دارو استفاده کنید ابتدا ذغال را خارج کنید زیرا دارو را جذب می‌کند و اثر آن را ازبین می‌برد.

ذغال اکتیو، مدیای فیلتر آکواریوم

ذغال اکتیو، مدیای فیلتر آکواریوم

رزین ماده‌ای است که از لحاظ ظاهر به تخم حشرات شباهت بسیاری دارد. این ماده سختی آب را کاهش می‌دهد. رزین جامد است و رنگ آن زرد می‌باشد.

برای مطالعه کامل این مقاله کلیک کنید:

آموزش گام به گام ساخت آکواریوم گیاهی (آکواریوم پلنت)