آموزش گام به گام ساخت آکواریوم گیاهی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آکواریوم گیاهی یکی از پرطرفدارترین و زیباترین آکواریوم‌های آب شیرین است. در ساخت آکواریوم پلنت، از گیاهان طبیعی تزئینی استفاده می‌شود.

ساخت آکواریوم گیاهی کاری جالب و سرگرم‌کننده می‌باشد. این کار نسبتاً آسان است اما باید برای پایداری و حفاظت از آکواریوم پلنت خود، باید یک سری اصول و قواعد را که در ادامه این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم رعایت کنید.

قدمت آکواریوم پلنت در کشور ما چندان زیاد نیست. تا چندی پیش به آکواریوم‌های گیاهی توجه چندانی نمی‌شد و اصول پایداری این نوع آکواریوم‌های به درستی رعایت نمی‌شد. این امر سبب شده بود که پس از مدت زمان کمی، گیاهان موجود در آکواریوم ازبین بروند.

راه‌اندازی این نوع آکواریوم‌ها اگر اصولی باشد، بسیار پایدار است. وگرنه موجب ازبین رفتن گیاه و دلسرد شدن شما می‌شود. در حال حاضر پیشرفت‌های چشمگیری در علم آکواریوم‌های گیاهی به دست آمده که نگهداری از آن‌ها را بسیار راحت کرده است. در این خصوص لوازم و وسایل حرفه‌ای آکواریوم در کشور وجود دارد که با استفاده از آن‌ها و با علم صحیح، راه‌اندازی و نگهداری آکواریوم بسیار ساده شده است.

آکواریوم گیاهی معمولاً نسبت به آکواریوم آب شیرین پرهزینه‌تر است و به تجهیزات پیشرفته‌تری هم نیاز دارد. استفاده از تجهیزات لازم، باعث می‌شود آکواریوم شما بی‌نتیجه نماند و بتوانید سالیان بسیار زیادی به همان طراوات و شادابی اولیه از آکواریوم خود لذت ببرید.

برای راه‌اندازی آکواریوم گیاهی قبل از هرچیز باید محل مناسبی برای قرار دادن آکواریوم در نظر بگیرید. برای ساخت آکواریوم به یک سری تجهیزات نیاز دارید.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی آکواریوم گیاهی:

- مخزن

- نور

- فیلتر ro (اسمز معکوس)

- کود و بستر

- بخاری و چیلر

- آب

- سیستم فیلتراسیون

- لامپ

- سیستم co2

- محلول‌ها

- تزئینات و گیاهان

- کیت‌های تست

- ماهی

برای راه‌اندازی یک آکواریوم پلنت به این تجهیزات نیاز دارید. در ادامه مطلب در مورد هرکدام از این تجهیزات توضیحات لازم را ارائه می‌دهیم و نحوه به کارگیری از آن‌ها را شرح داده و بهترین و پر فروش‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

مخزن مناسب برای آکواریوم گیاهی 

شما می‌توانید با یک طراحی ساده، مخزن مناسب برای آکواریوم پلنت خود را به دست آورید. انواع مخزن‌ها هم با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف برای خرید در بازار موجود است. شکل مکعب مستطیل، پرکاربردترین نوع آکواریوم است. برای شروع می‌توانید از مخزن 55 گالنی استفاده کنید که در همه فروشگاه‌ها موجود است و بسیار پرطرفدار می‌باشد.

توجه کنید که هرچه اندازه مخزن بزرگ‌تر باشد، نورپردازی و دسترسی به کف آن مشکل‌تر بوده و نگهداری آن هزینه بیشتری می‌خواهد. توصیه می‌شود ارتفاع آکواریوم گیاهی به دلیل مشکلات نورپردازی و سلامت گیاهان بیشتر از 60 سانتی‌متر نباشد.

مخزن آکواریوم

نور 

برای رشد گیاهان شما به نورپردازی نیاز دارید. توجه داشته باشید که نور مهتابی به رشد گیاه کمکی نمی‌کند. نور فلورسنت برای این منظور مناسب است. همچنین وجود نور به شما کمک می‌کند بتوانید تمام بزیان موجود در آکواریوم را ببینید و زیبایی آکواریوم را به نمایش می‌گذارد.

نور آکواریوم گیاهی

نور مورد نیاز برای آکواریوم گیاهی را تامین کنید.

فیلتر ro (اسمز معکوس)

آب شهری به دلیل دارا بودن فلزات سنگین و سختی نسبتاً بالایی که دارد برای استفاده در آکواریوم پلنت مناسب نیست. شما با استفاده از فیلتر ro یا اسمز معکوس می‌توانید آب را با کمترین آلایندگی برای آکواریوم خود آماده کنید. شرکت جی‌بی‌ال از معتبرترین برند‌های تولید محصولات آکواریوم است که این نوع فیلترها را به صورت تخصصی برای آکواریوم طراحی و تولید نموده است.

اگر شما از این نوع فیلترها استفاده نمی‌کنید، حتماً باید از کاندیشنرها و بهبوددهنده‌های آب مانند بیوتوپول استفاده کنید. با استفاده از این نوع محصولات، سختی آب نسبتاً کاهش پیدا می‌کند.

بخش‌های دیگر این مقاله:

کود و بستر مناسب برای آکواریوم پلنت

سیستم فیلتراسیون آکواریوم

تزئینات و گیاهان آکواریوم گیاهی

بخاری و چیلر

معمولاً برای نگهداری گیاهان آکواریومی دمای بین 26 تا 28 درجه سانتی‌گراد مناسب است. بیشتر گیاهان در این فاصله دمایی رشد مناسب دارند و سلامت آن‌ها به خطر نمی‌افتد. در فصل زمستان برای گرم کردن آب به بخاری و در فصل تابستان برای خنک نمودن آب به چیلر نیاز دارید.

در آکواریوم‌های گیاهی توصیه می‌شود از بخاری‌های زیر شنی استفاده کنید. پس از قرار دادن بخاری، یک لایه شن روی آن ریخته و سپس کود بریزید.

لامپ آکواریوم گیاهی

یکی از مهم‌ترین موارد در راه‌اندازی آکواریوم گیاهی استفاده از لامپ مناسب است. بسیاری از افراد به صورت کاملاً اشتباه از لامپ‌های مهتابی یا لامپ‌های کم مصرف استفاده می‌کنند. این لامپ‌ها فقط سیستم روشنایی را برای آکواریوم شما فراهم می‌کنند. اما یه هیچ‌وجه طیف نوری کاملی را برای گیاهان ندارند.

لامپ‌های مخصوص آکواریوم پلنت توسط شرکت‌های تولیدکننده لوازم آکواریوم عرضه می‌شود که متناسب با نیاز گیاهان است و بیشترین بازدهی را به شما می‌دهد. طبیعتاً قیمت نسبتاً بالایی هم دارد.

لامپ‌ها مخصوص فتوسنتز یکی از لامپ‌های لازم وبسیار مهم برای آکواریوم گیاهی است که تعداد و جایگاه آن‌ها با توجه به سایز آکواریوم، جایگاه گیاهان و تراکم آنها، مشخص می‌شود. این نوع لامپ‌ها نور صورتی رنگ دارند.

لامپ‌های مخصوص طیف کامل یا لامپ‌های نور سفید برای رشد و نمو گیاهان بسیار مفید هستند و کارایی آن‌ها مانند خورشید است. بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند و باید با توجه به اندازه آکواریوم از تعداد لازم لامپ استفاده کرد.

لامپ آکواریوم گیاهی

لامپ آکواریوم گیاهی

سیستم گاز دی اکسید کربن (CO2) 

همان‌طور که می‌دانید گیاهان از دی‌اکسیدکربن برای فتوسنتز استفاده می‌کنند. در آکواریوم‌هایی که گیاهان زیادی وجود دارد و تراکم گیاه بالاست، باید دی‌اکسید کربن به سیستم اضافه شود تا نیاز گیاهان تامین شود.

برای جبران کم و کاستی دی‌اکسید کربن از وسایل مختلفی استفاده می‌شود.

قرص‌های co2 رایج‌ترین روش است. بسیاری از آکواریوم داران گیاهان به استفاده از این قرص‌ها علاقمند هستند. این روش، ارزان‌ترین راه تامین co2 است و البته نسبت به روش‌های دیگر از کیفیت پایین‌تری هم برخوردار است.

ست کوچک co2 نیز از دیگر‌های راه‌های تزریق دی‌اکسید کربن به سیستم گیاهی است. کارایی آن نسبت به قرص‌های دی‌اکسید کربن بیشتر اما نسبت به ست حرفه‌ای دی‌اکسید کربن کمتر است.

ست حرفه‌ای co2 بهترین راه برای اضافه کردن دی‌اکسید کربن به سیستم و البته گران‌ترین راه می‌باشد. این ست‌ها دارای کپسولی بزرگ با قابلیت شارژ مجدد می‌باشند.

دقت داشته باشید که گیاهان شب‌ها اکسیژن می‌گیرند و دی‌اکسید کربن پس می‌دهند پس نیازی نیست که در شب به آن‌ها co2 اضافه کنید.

استفاده از محلول‌ها 

آکواریوم‌ها به دلایل مختلف از جمله اینکه فضای بسته‌ای و محدودی دارند و یا اینکه از آب شهری در آن‌ها استفاده می‌شود، با محیط طبیعی اختلافات زیادی دارند. شرایط در آکواریوم به راحتی محیط طبیعی نیست. به همین دلیل باید از محصولاتی که به صورت تخصصی برای برطرف کردن این اختلافات و نزدیک کردن شرایط آکواریوم به محیط زیست طبیعی ماهیان ساخته شده‌اند، استفاده نمود.

در این راستا شرک‌های بزرگ، محصولات بسیار موثری را تولید کرده‌اند. مهم‌ترین این محصولات برای آکواریوم گیاهی به شرح زیر می‌باشند:

- محلول باکتری‌ساز

- کاندیشنرهای متعادل‌کننده آب

- کودهای مایع مخصوص گیاهان

- افزاینده و کاهنده پی‌اچ

- محلول ضدجلبک

محلول باکتری‌ساز، برای راه‌اندازی اولیه آکواریوم و گذراندن چرخه نیتروژن لازم است. در ابتدای راه‌اندازی آکواریوم گیاهی حتماً باید از محلول‌های باکتری‌ساز استفاده شود.

کاندیشنرهای متعادل‌کننده آب، فلزات سنگین، کلر و کلرامین آب را حذف می‌کند. همچنین لایه محافظتی بر روی بدن آبزیان ایجاد می‌کند.

کودهای مایع مخصوص گیاهان، عناصر ضروری برای رشد، نمو و سلامت گیاهان را فراهم می‌کنند. گیاهان برای رشد، نمو و سلامت خود به یک سری عناصر نیاز دارند که این عناصر معمولاً در آب ناپایدار هستند. با استفاده از محلول‌های کود گیاهان می‌توانید نیازهای گیاه را برآورده کنید.

افزاینده و کاهنده پی‌اچ، پی‌اچ آب را تنظیم می‌کنند که پارامتر بسیار مهمی برای آکواریوم است. بالا بودن یا پایین بودن پی‌اچ به گیاهان و آبزیان شما آسیب وارد می‌کند.

محلول ضدجلبک، برای پیشگیری از جلبک زدن و مبارزه با آن‌ها ساخته شده است. آکواریوم‌های گیاهی دائماً در معرض جلبک زدن قرار می‌گیرند. برای مبارزه با جلبک محصولات بسیاری در بازار موجود است.

کیت‌های تست 

برای نگهداری اصولی آکواریوم پلنت و حفظ سلامت و زیبایی آن، برخی پارامتر‌های آب باید به صورت مرتب تست شود تا از کیفیت آب اطمینان پیدا کرد. برای این منظور از کیت‌های تست‌کننده پارامتر‌های مختلف آب که توسط شرکت‌ها تخصصی تولید شده‌اند، استفاده می‌شود. استفاده از این کیت‌ها بسیار راحت و سریع است.

از مهم‌ترین کیت‌های تست، تست آمونیاک، تست نیتریت، تست نیترات، تست سختی کربنات، تست سختی کلی، تست پی‌اچ، تست دی‌اکسید کربن، تست آهن و تست فسفات را می‌توان نام برد.

ماهیان

در این مرحله که آخرین مرحله از راه‌اندازی آکواریوم گیاهی است، شما می‌توانید با سلیقه خود و با توجه به اکوسیستمی که دارید، ماهیانی را به آن اضافه کنید و از آکواریوم گیاهی زیبای خود لذت ببرید.

ماهیان اکواریوم گیاهی

منبع: پت زیپ