فسفر فسویت

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یون فسفات قسمتی از سیستم بافرینگ بدن است و شکل دفع آن در ادرار (بصورت هیدروژن فسفات یا دی هیدروژن فسفات) دفع یون‌های هیدروژن را به داخل فیلتر بیرونی خنثی می‌کند. در داخل سلول، فسفات از طریق فسفور پلاسیون در متابولیسم بدن نقش دارد. همچنین فسفات در انتقال انرژی از طریق باندهای غنی از فسفات نقش مهمی به عهده دارد. در اسیدهای نوکلئیک و نوکلوئیدها این مسئله اتفاق می‌افتد. علاوه بر این فسفات بعنوان فسفو لیپیدهای غشایی اهمیت ساختمانی دارند. همچنین فسفات‌ها در سیستم بافرینگ بدن هم نقش دارند.

فارماکوکینتیک فسفر

فسفات بطور فعالی از محیط اسیدی قسمت بالایی روده کوچک جذب می‌شود، اما بمنظور پیشگیری از تشکیل املاح غیر محلول نسبت غلظت‌های فسفر: کلسیم نیاز به اصلاح دارد. 

جذب فسفر از روده و لوله‌های قدامی توسط ویتامین D افزایش می‌یابد. هورمون پاراتورمون دفع فسفات را از طریق کلیه با مهار جذب مجدد توسط توبول کلیوی تنظیم می‌کند. بیشتر فسفات در بدن همراه با کلسیم بعنوان اجزای معدنی استخوان‌ها و دندان‌ها وجود دارند. فسفر از طریق مدفوع و ادرار و قسمتی توسط غده عرق از راه پوست و در دام شیروار مقدار قابل توجهی از طریق شیر دفع می‌شود.

موارد مصرف فسویت

پیشگیری و درمان اختلالا ت متابولیکی حاد و مزمن ناشی از تغییر در متابولیسم کلسیم و فسفر شامل راشی تیسم (Rickets) در دام‌های جوان و نرمی استخوان (Osteomalacia) در دام‌های بالغ، فلج بعد از زایمان (Parturient Paresis) در گاوهای شیری، گنده خواری  (Pica)، رشد کم، ناباروری (Infertility) و غیره.

مقدار مصرف ​فسویت

گاو و اسب: 30 تا 50 میلی‌لیتر .

گوسفند و بز: 2/5 تا 5 میلی‌لیتر .

روش مصرف: دارو به روش داخل وریدی آهسته یا داخل عضلانی عمیق تزریق شود.

نکات قابل توصیه:

قبل از تزریق، دارو تا درجه حرارت بدن دام گرم شود.

در صورت مشاهده هر گونه رسوب، از مصرف دارو خودداری شود.

مدت و مقدار مصرف دارو طبق دستور دامپزشک تعیین می‌گردد.

در صورت تزریق عضلانی، بیش از 20 میلی‌لیتر در یک محل تزریق نشود.

از مصرف این دارو در انسان جداً خودداری شود و در صورت وقوع چنین اتفاقی سریعاً به اولین مرکز درمانی مراجعه گردد.

زمان پرهیز از مصرف: ندارد.

شرایط نگهداری: دارو در دمای کمتر از 30 درجه سانتی‌گراد، دور از نور نگهداری شود. از یخ زدگی دارو جلوگیری شود.

بسته بندی: این دارو در ویال 20 ، 50 و 100 میلی‌لیتری عرضه می‌گردد.