تیل مایکوزین، پنوموزین

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تیل مایکوزین از گروه ماکرولیدها است که به صورت نیمه سنتتیک تهیه می‌شود. نحوه عمل آن مهار سنتز پروتئین باکتری از طریق اتصال به تحت واحد 50S ریبوزوم باکتری می‌باشد. تیل مایکوزین عموما علیه باکتری‌های گرم مثبت و همچنین علیه تعداد مشخصی از باکتریهای گرم منفی و گونه‌های زیادی از مایکوپلاسماها بکار می‌رود. در آزمایشات برون تنی (Invitro) مشخص شده که 95% از پاسترولا مولتوسیدا توسط mg/ml 6/25 یا کمتر از تیل مایکوزین مهار شد.

فارماکوکینتیک تیل مایکوزین

یک ساعت پس از تزریق دوز واحد زیر جلدی 10 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در گاو حداکثر غلظت سرمی دارو حاصل می گردد و پس از 3 روز میتوان مقادیر قابل اندازه‌گیری دارو را در سرم مشخص نمود. تیل مایکوزین تنها با یک تزریق زیر پوستی داروی موثری است. غلظت تیل مایکوزین درریه بعد از تزریق دارو بطور قابل ملاحظه‌ای بالاتراز مقدار سرمی آن می‌باشد. درگوساله‌ها، غلظت تیل مایکوزین درریه حداقل برای 4 روز بالاتر از 90 درصد حداقل غلظت باز دارنده (MIC) پاسترولا همولیتیکا باقی می ماند.

موارد مصرف پنوموزین

برای درمان بیماریهای تنفسی درگاو و گوسفند بخصوص درمان عفونت‌های ناشی از پاسترولا همولیتیکا و مولتوسیدا و میکرو ارگانیسم‌های حساس به تیل مایکوزین. همچنین درمان اورام پستان گوسفند ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس و مایکوپلاسما آگالاکتیه حساس به تیل مایکوزین و درمان سقط جنین در گوسفند ناشی از کلامیدیا پسیتاسه.

مقدار مصرف پنوموزین

گاو و گوسفند: 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (1 میلی لیتر به ازای هر30 کیلوگرم وزن بدن)

روش مصرف: فقط به روش زیر جلدی تزریق گردد.

درگاو و گوسفند محل تزریق دارو در ناحیه کتف و در قسمت فوقانی دنده‌ها توصیه می‌گردد.

در صورت عدم مشاهده علائم بهبودی در طی48 ساعت باید نسبت به تشخیص بالینی تجدید نظرنمود. در گاو در محل تزریق بیشتر از 25 میلی‌لیتر دارو تزریق نشود.

 

موارد منع مصرف پنوموزین

از تزریق این دارو در گوسفندهای با وزن کمتر از 15 کیلوگرم اجتناب شود.

از تزریق وریدی دارو درگاو و گوسفند جلوگیری شود، زیرا ممکن است کشنده باشد.

از تجویز این دارو در اسب و بز باید اجتناب شود.

در انسان نباید استفاده شود زیرا ممکن است کشنده باشد.

در گاوهای شیری استفاده نشود زیرا ممکن است باعث ورود دارو به شیر گردد.

درگوساله‌های گوشتی، گوساله‌های زیر یک ماه و گوساله‌هایی که تنها از شیر جهت تغذیه استفاده می کنند مصرف نشود.

 

نکات قابل توصیه:

در محل تزریق زیر جلدی ممکن است تورم مشاهده گردد که معمولا خفیف بوده و بر طرف می‌گردد. از مخلوط کردن این دارو با سایر محلول‌های تزریقی باید اجتناب کرد. چون ممکن است باعث رسوب ماده فعال دارو شود. در صورت تزریق اتفاقی به انسان سریعاً به پزشک مراجعه شود. از تماس دارو با چشم باید جلوگیری شود. دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

 

عوارض جانبی تیل مایکوزین

درمسمومیت با این دارو سیستم قلبی عروقی مورد حمله قرار می‌گیرد. این آنتی‌بیوتیک چندین روز در بافتها باقی می ماند. سیستم قلبی عروقی باید تحت نظارت دقیق قرار گیرد و درمانهای نگهدارنده برقرار شود.

 

دوره پرهیز از مصرف

گوشت گاو و گوسفند: 42 روز پس از آخرین تزریق 

شیر گوسفند: 15 روز پس از آخرین تزریق 

 

شرایط نگهداری

در دمای کمتر از 30 درجه سانتیگراد و دور از نور نگهداری شود. از یخ زدگی دارو جلوگیری شود.

 

بسته بندی

این دارو در ویال 20 و 50 میلی لیتری عرضه می گردد. 


تیل مایکوزین
مـحلول استـريل تزريقي پنوموزین ((--((--;تیل مایکوزین))--))--; بسته بندی سابق این محصول