جسم خارجی در دستگاه گوارش و انسداد مری در دام

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بیماری‌های انسداد مری و جسم خارجی در دستگاه گوارش دام از دسته مشکلاتی است که در اثر تغذیه نامناسب به‌وجود می‌‍‌آید. در ادامه به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت.

انسداد مری

انسداد مری در پاییز و زمستان بسیار رخ می‌دهد چراکه دام در این بازه چغندر، سیب و سیب‌زمینی زیادی مصرف کرده و امکان دارد قطعاتی از آنها در مری مانده و ایجاد انسداد نماید.

علایم آن شامل: جاری شدن بزاق از دهان، کاهش میل به مصرف خوراک و کم اشتهایی حیوان، ایجاد نفخ و تلاش بالای دام برای فروبردن خوراک است. لازم به ذکر است طولانی بودن این عارضه می‌تواند باعث بروز کتوز شود.

برای درمان انسداد مری در دام باید با خوراندن روغن‌ها یا دست بردن در مری یا استفاده از سوند این مانع را از بدن حیوان خارج کرد .

بیشتر بدانیم:

روش معاینه اختصاصی دستگاه گوارش دام

مگنت و مگنت خوران فنری

جسم خارجی در دستگاه گوارش

درواقع هر جسم خارجی که در دسترس دام (خصوصاً گاوها) قرار گیرد ممکن است توسط او بلعیده شود. اجسام خارجی تیز مانند تیغ، سوزن و میخ می‌توانند دستگاه گوارش حیوان را وجروح کرده و تولید عفونت کنند که از علائم آن می‌توان به خمیده راه رفتن دام، کم‌اشتهایی و بالا رفتن دمای بدن اشاره کرد.

راه‌های درمان آن معمولاً عمل جراحی و یا خوراندن مگنت در نگاری به دام می‌باشد.

منبع: alivesheepshop