فنچ-بنگالی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ فنچ بنگالی پرنده‌ای کوچک است که در طبیعت وجود ندارد، چرا که در قرن هجدهم توسط انسان ایجاد شده است. این پرنده بسیار دوست داشتنیست و پرورش آن آسان است. پرنده‌ای اجتماعی است، چندان پر سر و صدا نیست و یک همراه کامل برای کودکان و همچنین برای گونه‌های دیگر به شمار می‌آید. با ویژگی‌های این پرنده کوچک و توصیه‌های ما برای پرورش آن در خانه آشنا شوید.

فنچ بنگالی کیست؟

فنچ بنگالی بومی ژاپن و چین بوده و از قرن هجدهم پرورش داده شده و اهلی شده است. با این حال، باید بدانید که چندین تلاقی برای به کمال رسیدن این نژاد با دادن ویژگی‌هایی به منظور تسهیل پرورش آن انجام شده است. بنابراین، فنچ بنگالی پرنده‌ای وحشی نبوده بلکه حاصل اختلاط چندین گونه مختلف است.

شما هرگز آن را در طبیعت نخواهید یافت، چراکه پرنده‌ایست است که به طور کامل توسط انسان به وجود آمده است. نزدیکترین گونه به این پرنده را سهره بنگالی (فنچ بنگالی وحشی) می‌دانند که در اواسط قرن نوزدهم در اروپا معرفی شد و به سرعت محبوب گردید.

این پرنده کوچک شایان ستایش از تیره سهرگان ریز و راسته گنجشک‌سانان به دلیل ملایمتش و همچنین به دلیل توانایی‌اش در جوجه کشی و پرورش تخم‌ها و جوجه‌های جوان گونه‌های دیگر مورد استقبال قرار گرفته است.

این ویژگی آن را به یک پرنده پرستار بسیار مناسب تبدیل می‌کند، به خصوص که از پرورش جوجه‌ای که متعلق به خودش نیست آگاه است و این کار را بسیار طبیعی انجام می‌دهد. لازم به ذکر است که فنچ بنگالی پرنده‌ای است که بچه‌های خود را در اجتماع پرورش می‌دهد. بنابراین، در یک قفس، چندین جفت لانه‌های مشترک دارند و والدین می‌توانند از جوجه‌های جفت‌های دیگر مراقبت کنند.

فراتر از این جنبه عملی، فنچ بنگالی پرنده‌ای کوچک، آرام، اجتماعی و تمیز است که عاشق بازی و سرگرمی‌های آرام است. او زمان زیادی را صرف خاراندن و آراستن خود می‌کند؛ با پرندگان گونه‌های دیگر بسیار خوب رفتار می‌کند و با همه کنار می‌آید. توصیه می‌شود حداقل یک جفت فنچ بنگالی انتخاب کنیدچراکه پرنده تنها دچار کسالت می‌شود. با این حال، دو نر یا دو ماده بسیار خوب با هم کنار می‌آیند.

فنچ بنگالی با ابعاد 10 تا 12 سانتی متر و وزن 18 تا 20 گرم، میانگین امید به زندگی 6 تا 8 سال دارد. او که بسیار کنجکاو است، از مشاهده محیط اطراف و کشف بازی‌های جدید لذت می‌برد. در این گونه فقط نر آواز می‌خواند. ماده فقط صداهای محتاطانه کوچکی تولید می‌کند که هیچ آهنگی در آنها وجود ندارد.

با این حال، این پرنده واقعا آوازخوان خوبی نیست، فقط چند صدای متنوع و گاهی جیر جیر تولید می‌کند. از طرف دیگر، نر دوست دارد ماده خود را با خواندن و باد کردن پرهای خود در فصل جفتگیری اغوا کند.

فنچ بنگالی در شکل‌های متنوعی از جمله سفید چشم سیاه، سفید آلبینو، مرواریدی، رنگارنگ، موکا، خاکستری-بژ، قهوه‌ای مشکی و قرمز-قهوه‌ای وجود دارد. پرهای آن بسته به زیرگونه، صاف یا مجعد است. یک تاج یا دو تاج دارد. منقار آن کوتاه و بسیار قوی است.

تولیدمثل فنچ بنگالی

اگر می‌خواهید فنچ بنگالی شما تولیدمثل کند، یک ماده حداقل یک ساله و یک نر حداقل 8 یا 9 ماهه را بپذیرید. ماده می‌تواند هر بار بین 4 تا 8 تخم یا حتی در موارد نادرتر 10 تخم در سه کلاچ سالانه بگذارد.

پس از 15 تا 17 روز جوجه ها کاملا برهنه به دنیا می‌آیند. آنها می‌توانند در 3 هفتگی لانه والدین خود را ترک کنند، اما تا 5 هفتگی از آنها تغذیه می‌کنند.

چگونه فنچ بنگالی را در خانه پرورش دهیم؟

فنچ بنگالی پرنده‌ای کوچک و دوستداشتنیست و به راحتی در خانه پرورش داده می‌شود.

یک قفس با اندازه خوب و مجهز

فنچ بنگالی برای اینکه احساس راحتی کند، به قفسی نیاز دارد که حداقل اندازه آن 60 سانتی متر عرض و 40 سانتی متر عمق و ارتفاعی مناسب هر زوج باشد.

بستری جاذب را در کف قفس پرندگان قرار دهید و مطمئن شوید که هر روز قسمت‌های آلوده را جدا می‌کنید.

قفس را به آبخوری، دانخوری و یک یا چند وان کم‌عمق مجهز کنید. هر روز آب را عوض کنید، زیرا فنچ بنگالی دوست دارد تمیز باشد. چندین تخته بلند، آینه، تاب، زنگ و گیاهان کوچک برای او بسیار خوشایند خواهند بود.

رژیم غذایی متنوع

رژیم غذایی اصلی فنچ بنگالی شامل مخلوط بذر پرندگان است. به این پایه می‌توانید مقداری میوه و سبزیجات به مقدار کم اضافه کنید. سیب، گلابی، موز، زردآلو، کدو سبز، هویج... رژیم غذایی او را متفاوت می‌کنند، اما مطمئن شوید که همیشه آن‌ها را تازه سرو کنید و هر چیزی که خورده نمی‌شود را سریعاً حذف کنید.

بهداشت بی‌عیب و نقص

فنچ بنگالی دوست دارد تمیز باشد و زمان زیادی را به نظافت خودش و همچنین دیگران اختصاص می‌دهد. در واقع این پرندگان از تمیز کردن یکدیگر با منقار لذت می‌برند.

یک وان حمام بزرگ را در دسترس فنچ‌های بنگالی خود بگذارید، اما برای جلوگیری از غرق شدن حواستان به عمق باشد. این پرنده‌های کوچک در واقع دوست دارند دسته جمعی حمام کنند، حتی اگر این کار باعث ازدحام شود!

پس از پایان شستشو، آنها در دسته‌های کوچک دور هم جمع می‌شوند و برای یک چرت دسته جمعی خوب به خواب می‌روند.