بارداری سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ باردار قبل از بدنیا آمدن توله‌ها باید معاینه شده و از نظر وضعیت واکسیناسیون و درمان ضد انگلی چک شود و اقدامات لازم در مورد او انجام شود. او باید از نظر بدنی و وزنی در وضعیت نرمال باشد زیرا وزن بالا موجب افزایش خطر سخت‌زایی و وزن پایین موجب بروز مشکلاتی در زمینه باروری می‌شود. صاحبان باید چگونگی و میزان تغذیه را در این دوران رعایت کنند به مخصوص وقتی که توله سگ‌ها از شیر گرفته می‌شوند.

سگ باردار طی دوران بارداری باید با غذایی با کیفیت بالا تغذیه شود و طی شش هفته اول بارداری، او باید وزن طبیعی داشته باشد. معمولاً سه الی شش هفته بعد از جفت‌گیری سگ ماده دچار کاهش اشتها می‌شود.

در طول سه هفته آخر بارداری وزن باید ۲۵% بیشتر از زمان جفت‌گیری باشد که البته به تعداد توله‌ها بستگی دارد. در طول این سه هفته جیره باید بتدریج به تغذیه مورد نیاز برای رشد توله‌ها و نیز تغذیه لازم در دوران آبستنی سنگین تغییر یابد تا ضمن فراهم آمدن مواد مورد نیاز مادر و توله‌ها از تغییر ناگهانی جیره در زمان زایش جلوگیری به عمل آید. ضروری است که طی این دوره تا رسیدن به اطمینان کامل از دریافت غذای کافی میزان غذا افزایش یابد.

برای جلوگیری از خطر افت قند خون (هیپوکلسمی) و کاهش ریسک مرگ توله‌ها در هنگام تولد نباید جیره سرشار از پروتئین (گوشت) و عاری از کربوهیدرات باشد.

بیشتر بدانیم:

با تغذیه مناسب سگ آشنا شوید

تومورهای پستانی در سگ (بخش اول)

فواید عقیم کردن سگ‌های نر

شیردهی توله سگ

شیردهی حساسترین دوره زندگی مادر از نظر تغذیه است. برای پی بردن به نیازهای بدنی او کافی است بدانیم که او باید تمام مواد مغذی بدن توله‌هایی را فراهم کند که باید طی ده روز وزنشان دو برابر شود.

در طی سومین هفته شیردهی نیازهای غذایی مادر بسته به تعداد توله‌ها سه برابر می‌شود. تغذیه او باید از بهترین غذاها بوده و همیشه در دسترس او باشد.

از شیر گرفتن توله‌ها

توله‌ها باید از سه هفتگی به خوردن غذا تشویق شوند. این کار نیاز به شیردهی مادر را کاهش می‌دهد و از طرفی کمک می‌کند که توله ها راحت‌تر از شیر گرفته شوند. به منظور این کار باید اجازه داد که توله ها در غذای مادرشان که از بیست دقیقه قبل با آب گرم بتدریج به حالت فرنی در آمده بازی کنند. اضافه کردن آب به غذا قابلیت هضم غذا و دریافت آب توسط توله ها را افزایش می‌دهد.

توله ها باید در سن شش تا هشت هفتگی از شیر گرفته شوند به این صورت که به مدت یک روز از مادر جدا شوند و غذا در اختیارشان قرار گیرد و مادر هم باید از غذا (نه آب) محروم باشد. در طی شب توله‌ها به کنار مادر برگردانده شوند و این بار هم مادر هم توله از غذا محروم باشند. با این روش توله‌ها از مادر جدا شده و از شیر گرفته می شوند. از طرفی این تکنیک کمک می کند که شیر مادر بدون هیچ مشکلی خشک شود.

در پایان بعد از شیر گرفتن توله ها مادر بتدریج به رژیم غذایی قبل از جفت‌گیری باز می گردد. که در ابتدا نصف میزان محاسبه شده و پس از طی دو الی سه روز تمامی میزان غذای محاسبه شده را می‌تواند مصرف کند.

منبع: سایت دنیای حیوانات