تغذیه-آکواریوم-در-غیبت

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شما در حال برنامه‌ریزی برای رفتن به مسافرت هستید، اما نمی‌دانید چگونه به ماهی‌های خود در زمانی که دور هستید غذا بدهید. بسته به مدت نبود خود، چندین راه حل برای اطمینان از این که ساکنان کوچک شما به راحتی تغذیه می شوند وجود دارد. علاوه بر این نکته، شما همچنین باید برای حفظ محیطی سالم و دلپذیر برای آنها در تمام مدت غیبت برنامه‌ریزی کنید. برای انجام این کار، چند مرحله ساده باید انجام شود. به توصیه‌های ما در این مقاله توجه کنید.

چگونه به ماهی‌های آکواریوم خود در زمانی که برای چند روز دور هستیم غذا بدهیم؟

اگر می‌خواهید فقط برای تعطیلات آخر هفته خانه را ترک کنید، نگران نباشید! مسافرت کوتاه دو تا چهار روزه بی‌خطر است. اکثریت قریب به اتفاق این حیوانات کوچک آبزی با یک استراحت کوتاه در رژیم غذایی خود به خوبی کنار می‌آیند. با این حال، چه بخواهید در این مدت برای آنها غذا بگذارید چه نه، باید اطمینان حاصل کنید که اقدامات مناسبی را برای محافظت از ساکنان کوچک خود انجام داده‌اید تا شرایط رفتن به تعطیلاتی با آرامش برای شما فراهم شود.

اگر می‌خواهید در این مدت به ماهی خود غذا ندهید:

اول از همه، بدانید که اگر ماهیان جوان هستند یا در اثر بیماری یا جراحت ضعیف شده‌اند، گرسنه ماندن آنها توصیه نمی‌شود، چرا که ماهیان جوان برای رشد خود و ماهیان بیمار برای تقویت خود نیاز به تغذیه دارند. همانطور که متوجه شده‌اید، رژیم چند روزه باید برای ماهی‌های بالغ سالم باشد.

با این حال، بدین منظور، ضروری است که سه روز قبل از حرکت، هر روز به ماهی خود غذا دهید. از افزایش دادن مقدار غذا خودداری کنید، بی‌فایده است. دوزهای معمول را حفظ کنید. در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که در غیاب خود نمی‌توانید از آنها مراقبت کنید.

سپس با آرامش به تعطیلات بروید. ماهیان شما می‌توانند دو تا چهار روز بدون غذا زنده بمانند، زیرا بدن آنها قادر به ذخیره‌سازی است.

پس از بازگشت، تغذیه تدریجی را با چندین وعده غذایی کوچک در روز از سر بگیرید و بعد از یک هفته یا کمتر به برنامه معمول خود بازگردید.

اگر می‌خواهید در این مدت ماهیانتان را تغذیه کنید:

می‌توانید یک بلوک غذایی در آکواریوم قرار دهید که در عرض سه تا شش روز متلاشی می‌شود. ماهی‌های کوچک شما می‌توانند روزانه تغذیه کنند. این بلوک‌ها برای محدود کردن رشد جلبک‌ها و فضولات حیوانات طراحی شده‌اند.

چگونه به ماهی‌های آکواریوم خود در زمانی که یک هفته دور هستید غذا بدهید؟

مدیریت یک هفته غیبت چندان مشکل‌ساز نیست، زیرا باز هم راه‌حل‌هایی وجود دارد. ما غذا نداشتن ماهی‌ها را توصیه نمی‌کنیم. در طبیعت، ماهی‌ها می‌توانند برای دوره‌های قابل توجهی بدون تغذیه زنده بمانند، اما حیواناتی که در اسارت پرورش می‌یابند به تغذیه منظم عادت دارند و در برابر چندین روز غذا نداشتن آسیب‌پذیرتر هستند. اگر ماهی شما بالغ و در سلامت کامل است، می‌توانید این کار را انجام دهید به شرط آن که از قبل در مورد نیازهای هر یک از گونه‌هایی که در آکواریوم خود دارید، مطلع شوید تا از یک قتل عام ناگوار جلوگیری کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که بلوک‌ها یا چوب‌های غذایی وجود دارند که ماندگاری بیشتری دارند و می‌توانند به شما اجازه دهند به کوچک‌ترین ماهی‌ها حدود شش روز و به بزرگ‌ترین آنها تا دو هفته غذا بدهید. این یک راه حل عملی است، اما محدودیت‌هایی دارد، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که منبع تغذیه به خوبی بین افراد توزیع شود. برخی از افراد مسلط می‌توانند در مقایسه با ماهیان ضعیف‌تر سود بیشتری ببرند. علاوه بر این، این بلوک‌های طولانی مدت آب را کدر می‌کنند و احتمالاً باید پس از بازگشت، زمانی را برای نگهداری از آکواریوم اختصاص دهید.

در نهایت، راه حل دیگر تماس با یک عزیز مورد اعتماد است. اگر به مدت یک هفته خانه را ترک می‌کنید، یک همسایه، دوست یا یکی از اعضای خانواده ممکن است بیاید و هر روز یا حداقل دو تا سه بار در هفته به ماهی شما غذا بدهد.

وقتی بیش از یک هفته دور هستید چگونه به ماهی های آکواریوم خود غذا بدهید؟

اگر قرار است بیش از یک هفته محیط را ترک کنید، فکر غذا ندادن فایده‌ای ندارد، زیرا ماهی شما زنده نمی‌ماند.

با یکی از نزدیکانتان تماس بگیرید

همانطور که قبلا ذکر کردیم می‌توانید از یکی از عزیزان خود بخواهید که بیاید و به ساکنین کوچک شما غذا بدهد. با این حال مراقب باشید که از قبل پروتکل تغذیه را برای این پرستار موقت توضیح دهید تا از هر گونه اتفاق عجیب و غریب جلوگیری شود. مهم است که او حداقل هر دو روز یکبار حضور داشته باشد و ماهی شما جیره غذایی معمولی را دریافت کند. برای جلوگیری از خطرات مرتبط با پرخوری و پوسیدگی باقیمانده غذای نخورده، از دادن غذای بیش از حد اجتناب ‌شود، حتی اگر یک روز در میان توزیع می‌شود.

مزیت درخواست از یکی از عزیزان این است که می‌توانید از ساکنان خود اخبار یا حتی عکس بخواهید تا به شما اطمینان خاطر دهد!

یک خوراک دهنده اتومات راه اندازی کنید

اگر نمی‌خواهید از یکی از عزیزان خود بخواهید، می‌توانید یک دستگاه پخش خودکار غذا برای ماهی خود راه‌اندازی کنید. این دستگاه‌های مفید به شما امکان می‌دهد تا 60 وعده غذایی را توزیع کنید، یعنی یک وعده غذایی در روز به مدت دو ماه یا دو وعده غذایی در روز به مدت یک ماه. بنابراین می‌توانید ماهی خود را هر روز با مقدار مناسب تغذیه کنید و میزان مصرف آن را تغییر دهید تا عادات همراهان کوچک آبزیتان تغییر نکند.

یک بلوک غذایی طولانی مدت نصب کنید

در نهایت، توجه داشته باشید که بلوک‌های تغذیه برای مدت زمان 14 روز وجود دارد. به شکل ژل خوراکی، سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب هستند. در این مورد، بحث بلوک‌های محلول نیست، بلکه ژلی است که حیوانات می‌خورند و آلودگی آب را محدود می‌کند.

با این حال، پیش از رفتن حتماً آن را از قبل تست کنید تا مطمئن شوید که تمام ماهی‌های شما از آن تغذیه می‌کنند و برخی ماهیان مسلطتر غذای بیشتری دریافت نمی‌کنند. اگر بلوک آلودگی ایجاد می‌کند به این دلیل است که برای حجم آکواریوم شما و نیازهای ماهی شما بسیار بزرگ است. برعکس، اگر خیلی سریع مصرف شود، به این دلیل است که برای رفع نیازهای همه کافی نیست. بنابراین باید مدل مناسب را پیدا کنید.

چگونه در غیاب خود آکواریوم را مدیریت کنیم؟

غذا دادن به ماهیان در زمانی که دور هستید موضوع مهمی است، اما همچنین مهم است مطمئن شوید که آنها در یک محیط سالم و راحت هستند. نصب تجهیزات مختلف کاملاً امکان پذیر است که به شما امکان می‌دهد مدیریت آکواریوم را بدون حضور خود به طور خودکار انجام دهید.

مدیریت دما

نصب یک دماسنج همیشه برای اطمینان از حفظ دمای مناسب در استخر توصیه می‌شود، اما مهم است که برای حفظ آن اقدام کنید. اکثر آکواریوم‌ها دارای سیستم گرمایشی برای گرم کردن آب هستند. با این حال، باید مطمئن شوید که بیش از حد گرم نمی‌شود.

در تابستان بسته به میزان قرار گرفتن آکواریوم در معرض نور ممکن است دمای آب افزایش یابد. با این حال، زمانی که هوا خیلی گرم است، سطح اشباع اکسیژن کاهش می یابد و ماهی شما می‌تواند به طور جدی تحت تاثیر قرار گیرد.

می‌توانید یک فن آکواریومی نصب کنید که دمای آب را حدود 4 درجه سانتیگراد کاهش می‌دهد.

مدیریت روشنایی

مدیریت روشنایی آکواریوم به طور روزانه بسیار مهم است، زیرا به طور کلی برای سلامت ماهی‌ها و گیاهان رعایت یک چرخه روز و شب اهمیت زیادی دارد. خود را به یک تایمر مجهز کنید که روشن و خاموش کردن روشنایی استخر را کنترل می‌کند.

مدیریت pH

برای تنظیم بهتر pH آکواریوم و اطمینان از تعادل آن به طور مداوم آکواریوم خود را به کیت CO2 مجهز کنید.

اقدامات مناسب برای آماده کردن آکواریوم در زمان دوری

اگر مجبورید برای مدتی دور باشید، در اینجا توصیه‌هایی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد از ماهی‌های خود و محل زندگی آنها به خوبی مراقبت کنید.

- تقریباً دو هفته قبل از حرکت آکواریوم را به طور کامل تمیز کنید.

- یک سوم از آب را حدود یک هفته قبل از حرکت جایگزین کنید.

- همه دستگاه‌های خود را یک هفته قبل از حرکت آزمایش کنید. آنها را تمیز کنید و در صورت لزوم باتری‌ها را تعویض کنید.

- قبل از خروج دستگاه خوراک‌دهی اتومات را تست کنید و آن را به درستی تنظیم کنید.

ماهی‌های شما و محیط آنها آماده است! تنها کاری که باید انجام دهید این است که چمدان‌های خود را ببندید و با خیال راحت از مسافرت خود لذت ببرید.