احتمال بروز مجدد آنفلوآنزای پرندگان

به گزارش ایسنا، محسن مشکات در مراسم روز جهانی غذا که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد:‌ در این طرح بیش از 8800 نمونه از مراکز تولیدی برداشت شده و بیش از 38 هزار آزمون غربالگری و تاییدی در آزمایشگاه مرجع تخصصی کنترل بهداشتی مواد غذایی تهران، مشهد، قزوین و ارومیه نیز در حال انجام است.

وی افزود: افزایش آلاینده‌های تهدیدکننده سلامت مواد غذایی امروزه یکی از چالش‌هایی است که در کشورهای مختلف وجود دارد و علاوه بر آلاینده‌های بیولوژیکی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها خطر نفوذ دیگر آلاینده‌ها مانند آلاینده‌های شیمیایی، هورمون‌ها،سموم دفع آفات کشاورزی، فلزات سنگین و آلاینده‌های فیزیکی و رادیونوکلئیدی نیز در محصولات کشاورزی وجود دارد.

مشکات گفت: در راستای بررسی میزان آلاینده‌ها و باقیمانده‌های شیمیایی، بیولوژیکی و فلزات سنگین در فرآورده‌های دامی و آبزی طرح پایش آلاینده‌ها دراین محصولات از جمله، شیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ ، عسل، ماهی، میگو و خوراک دام ، طیور و آبزیان از سال‌های گذشته در سازمان دامپزشکی در حال اجراست.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: این طرح امسال براساس دستورالعمل موجود انجام شد و تعداد 8804 نمونه از سطح مراکز تولیدی کشور برداشت شده است که با انجام 38 هزار و 525 آزمون غربالگری و تاییدی در آزمایشگاه‌های مرجع تخصصی کنترل بهداشتی مواد غذایی استان‌های تهران، مشهد، قزوین و ارومیه میزان آلاینده اندازه گیری و با حداکثر مجاز مقایسه خواهد شد.

احتمال بروز مجدد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

مشکات با اشاره به احتمال بروز مجدد آنفولانزای فوق حاد پرندگان در فصل پاییز گفت: سازمان دامپزشکی کشور با پایش این بیماری در سطح پرندگان مهاجروحشی، طیور بومی و صنعتی رده پای ویروس‌های H5 و H7 را به صورت کامل رصد می‌کند.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: در خصوص کنترل بیماری تب برفکی که در بین بیماری‌های دامی یکی از عوامل محدودکننده تولید و تجارت دام و محصولات دامی شناخته می‌شود.

وی تاکید کرد: با هدایت و پشتیبانی فائو، سازمان جهانی بهداشت دام و کمیسیون تب برفکی اتحادیه اروپا فرصت همکاری منطقه‌ای کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه فراهم شده و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، کشورهای منطقه باید با روشن کردن وضعیت موجود خود و اجرای نقشه راه گام به گام کنترل و ریشه کنی بیماری تا سال 2025 در وضعیت حذف بیماری تب برفکی با واکسیناسیون یا بدون واکسیناسیون قرار گیرد.

مشکات گفت: سه مولفه اصلی نهاده‌ها تامین، بها و نوسانات قیمت‌ها در سال گذشته چالش‌های جدی را برای تولیدکنندگان مانند افزایش هزینه و ابهام بیشتر در فضای کسب و کار در پی داشته است.

وی افزود: افزایش قیمت‌ها تهدید جدی برای امنیت غذایی است و دراین میان طبقات کم درآمد جامعه آسیب پذیری بیشتری دارند و می توانند ضمن داشتن اثرات منفی اجتماعی و اقتصادی بر تحقق پیش بینی سرانه 33 گرم پروتئین حیوانی در روز در پایان برنامه پنجم توسعه تاثیرگذار باشد.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: ثبات بازار مواد غذایی بستگی به توسعه پایدار در بخش کشاورزی از طریق افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، توسعه امور زیربنایی، توسعه خدمات تدریجی، آموزش و اطلاع رسانی ، توسعه تحقیقات، توسعه بیمه و خدمات حمایتی ، استفاده از فن‌آوری‌های نوین، افزایش راندمان تولید و افزایش بهره وری دارد.


برچسب ها: