گربه-مو

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ دوستان گربه‌سان ما یک سری عادت‌های کوچک در زندگی روزمره خود دارند. با کمال تعجب، برخی از لیسیدن یا نوک زدن موهای انسان لذت می‌برند. این حرکت خنده‌دار را می‌توان با چندین دلیل توضیح داد، به ویژه با رفلکس آراستگی و نشان دادن محبتی که گربه به کسی که دوستش دارد و از او مراقبت می کند نشان می‌دهد. اما در موارد خاص، عمل گاز گرفتن مو می‌تواند مشکلی را بپوشاند که درک آن برای ارائه راه‌حل مناسبی که گربه را به سلامتی بهتری برساند، مهم است.

چرا گربه کوچک پا مخملی من موهای من را دوست دارد؟ چگونه او را از انجام این کار باز بداریم؟ چه زمانی باید نگران بود؟ اجازه دهید این موضوع را بررسی کنیم.

گربه من موهایم را می‌لیسد: چرا؟

وقتی یک گربه موهای انسان خود را می‌لیسد، می‌توانیم این نوع رفتار را به دو شکل توضیح دهیم: نظافت و نشان دادن محبت.

آراستن

گربه هر روز تمام بدن خود را اصلاح می‌کند. این لیسیدن دقیق پوست به او اجازه می‌دهد تا کثیفی، گرد و غبار و انگل‌های احتمالی را از بین ببرد و همچنین رایحه خود را دوباره به بدنش منتقل کند. زبان متخلخل و نامسطح آن ابزاری عالی برای اطمینان از بهداشت پوست آن است. گربه این عمل را از سنین پایین می‌داند، زیرا مادرش از بدو تولد او را اصلاح می‌کند تا از شر بقایای آمنیوتیک خلاص شود و سپس موهایش را تمیز می‌کند تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شود که خودش این کار را انجام دهد.

بچه گربه‌ها معمولا خود و خواهر و برادرانشان را اصلاح می‌کنند. لیسیدن طبیعی است و به تقویت پیوند بین مادر و بچه گربه و بین خواهر و برادر کمک می‌کند. با لیسیدن موهای یکدیگر، بچه گربه‌ها فرمون‌های خود را رسوب می‌دهند که این کار به خواهر و برادرها اجازه می‌دهد کاملاً از تعلق خود به یک خانواده آگاه شوند.

بنابراین همین رفتار در انسان معنای کامل خود را می‌گیرد. گربه با لیسیدن موهای سرپرست خود، عطر و بوی خود را در آن به جا می‌گذارد و به آیینی طبیعی نسبت به این انسان که عضو کامل خانواده‌اش است و به او اعتماد مطلق دارد ادامه می‌دهد. اگر گربه‌تان موهایتان را لیسید، نشانه آن است که دلبستگی خود را به شما نشان می‌دهد. از نظر او شما نزدیکترین خویشاوند او هستید.

نشانه محبت

همه گربه‌ها خواه ناخواه سرپرست خود را لیس نمی‌زنند. با این وجود، این ژست، نشان دهنده عشق این حیوان به سرپرست خود، اعتمادی که نسبت به او دارد و احترامی که برای او قائل است می‌شود. برای گربه کوچولو، این راهی برای گفتن "دوستت دارم" است.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، گربه شما فرمون‌های خود را روی شما رسوب می‌دهد و بنابراین قلمرو خود را مشخص می‌کند. شما بخشی از آن هستید و به آن تعلق دارید.

چرا گربه من موهایم را می‌جود؟

لیسیدن مو با جویدن آن متفاوت است. اگر گربه مو را بجود، اغلب کمتر خوشایند است و می‌تواند معانی دیگری داشته باشد. گاز گرفتن رفتاری نگران‌کننده نیست، بخشی طبیعی از مراسم آراستگی است. گربه در جاهایی خود را گاز می‌گیرد تا آلودگی خاصی را که در موهایش به دام افتاده است پاک کند. تا زمانی که شدید نباشد، این رفتار طبیعی است. با این حال، می‌تواند معانی دیگری داشته باشد.

میل به بازی

اگر گربه شما هنگام گاز گرفتن موهای شما هیجان زده به نظر می‌رسد، احتمالاً فقط در حال بازی است. موهای بلند مخصوصاً برای این حیوان بازیگوش جذاب هستند، زیرا دائماً در حال حرکت هستند. گربه شما به سادگی به دنبال تفریح با شماست.

اگر این رفتار را دوست ندارید، او را نادیده بگیرید، برخیزید و اتاق را ترک کنید. او خیلی سریع رد می‌شود و فراموش می‌کند و در نهایت برای همیشه از موهای شما دور می‌شود. از منحرف کردن توجه او با اسباب بازی‌های جذاب‌تر برای کمک به خودتان دریغ نکنید.

بوی خوب موها

برخی از محصولات آرایشی که برای مراقبت از موهای خود استفاده می‌کنیم، بو و طعمی دارند که گربه‌سانان را جذب می‌کند. ممکن است گربه شما این طعم‌ها را تا حدی دوست داشته باشد که موهای شما را بجود تا از آنها لذت ببرد.

اما مراقب محصولاتی مانند ژل باشید. این مواد شیمیایی شستشو نشده در صورت مصرف سمی هستند. در این مورد اجازه ندهید گربه موهای شما را بجود.

تسکین در مواقع استرس

برخی از گربه‌های مضطرب یا استرسی برای استراحت نیاز به جویدن دارند. این ژست مکانیکی در واقع می‌تواند به برخی از گربه‌ها اجازه دهد تا آرامش پیدا کنند، مانند کودک خردسالی که شست یا پستانک خود یا سینه مادرش را می‌مکد تا خود را آرام کند یا به خواب رود.

اگر متوجه شدید که گربه شما در شرایط استرس‌زا (یک حرکت، تغییر در خانه، آمدن یک کودک جدید یا یک حیوان جدید و غیره) موهای شما را می‌جود، مراقب باشید. اگر گربه شما برای مدتی اضطراب خود را به این روش نشان دهد، لزوماً جای نگرانی نیست، اما اگر این رفتار را به طور منظم و با شدت تکرار کند، این امکان وجود دارد که گربه شما از استرس مزمن رنج می‌برد. در این مورد بهتر است با دامپزشک مشورت کنید.

سندرم پیکا

پیکا یک اختلال خوردن در گربه‌ها است که مشخصه آن این است که گربه نیاز به بلعیدن انواع اشیاء و مواد غیرقابل خوردن را احساس می‌کند. گاز گرفتن مو می‌تواند یک نشانه باشد.

پیکا را نباید نادیده گرفت، زیرا این رفتار نه تنها برای گربه کوچک خطرناک است، بلکه نشانه ناراحتی نیز هست. بی‌حوصلگی، استرس، اضطراب، اختلالات هورمونی، از شیر گرفتن زودهنگام، ضربه ... دلایل متعددی وجود دارد، اما لازم است بدون معطلی با دامپزشک مشورت کنید تا راه حلی برای تسکین و بهبود حیوان کوچک پیدا کنید.

چگونه می‌توانم جلوی این رفتار را بگیرم؟

اگر دوست ندارید که گربه موهای شما را لیس بزند یا بجود، بدانید که می‌توان به آرامی او را کنار زد و به آرامی او را تشویق کرد تا محبت خود را به روش‌های دیگر به شما نشان دهد.

اول از همه، ناگفته نماند که اگر این رفتار با استرس یا مشکل سلامتی مرتبط است، مشورت ضروری است. دور کردن گربه از موهایتان هیچ کمکی به رفع ناراحتی آن نمی‌کند. مهم است که در مورد آن با دامپزشک خود صحبت کنید تا راه‌حل‌هایی ارائه دهید که به حیوان شما کمک می‌کند تا سلامت واقعی خود را به دست آورد.

تکنیک‌های انحراف مثبت را اجرا کنید

اگر گربه شما به موهای شما علاقه‌مند است، می‌توانید از تکنیک‌های تقویت مثبت استفاده کنید تا به طور طبیعی او را تشویق کنید که توجه خود را به جای دیگری معطوف کند.

در ابتدا وقتی موهای شما را می‌لیسد یا می‌جود، او را نادیده بگیرید و واکنشی نشان ندهید. با این حال، او را از خود دور نکنید، بر سر او فریاد نزنید یا او را سرزنش نکنید، زیرا او عصبانیت ناگهانی شما را درک نخواهد کرد. به همین ترتیب، برعکس، از نوازش او، در آغوش گرفتن یا حتی صحبت کردن با او در حین انجام این کار خودداری کنید، زیرا او می‌تواند ژست خود را با لذت مهربانی شما مرتبط کند. این فقط رفتار او را تایید و تقویت می‌کند.

بهترین کار این است که صبور باشید و وقتی شروع به لیسیدن یا گاز گرفتن موهای شما کرد از او دور شوید. با دور شدن، جلوی این رفتار را می‌گیرد. بدانید که این فاصله برای گربه شما منطقی است، زیرا وقتی یک گربه دیگر نمی‌خواهد با یکی از همسالان خود بازی کند یا با او ارتباط برقرار کند، به سادگی دور می‌شود.

اگر بچه گربه شما لجباز است یا به نظر می‌رسد واکنش شما را درک نمی‌کند، می‌توانید به او یک اسباب‌بازی پیشنهاد دهید تا توجه او را منحرف کند. سپس او روی چیز دیگری تمرکز می‌کند و موهای شما را فراموش می‌کند.

با این حال، ضروری است که صبور باشید، زیرا ترک این عادت ممکن است چند روز طول بکشد. همچنین، برای رسیدن به این هدف باید ثابت قدم باشید. در واقع، اگر گاهی به او اجازه دهید این کار را انجام دهد، متوجه نخواهد شد که چرا در برخی موارد آزاد است و در موارد دیگر نه.

در نهایت، اگر به نظر می‌رسد گربه شما بو یا طعم شامپو یا محصولاتی را که روی موهای خود می‌گذارید دوست دارد، به سادگی آن را تغییر دهید. عطری را انتخاب کنید که گربه‌ها دوست ندارند.