بیماری-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ دوستان سگ ما در معرض بیماری‌های زیادی هستند که برخی از آنها بسیار جدی و حتی کشنده‌اند. بیایید 10 آسیب اساسی که اغلب سگ‌های ما با آن مواجه می‌شوند را بررسی کنیم.

1- سیستیت یا عفونت ادراری

عفونت ادراری یا سیستیت در سگ‌ها با التهاب دیواره رحم مرتبط است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در اکثر موارد، منشا باکتریایی دارد، اما می‌تواند در اثر تشکیل سنگ‌های ادراری یا تومور سیستم ادراری نیز ایجاد شود.

علائم بالینی به شرح زیر است:

- سگ تکرر ادرار دارد، اما مدت زمان آن کوتاه است.

- ادرار سگ دردناک است؛

- حیوان می‌تواند در هر جایی ادرار کند، قادر به نگه داشتن آن نیست.

- ادرار ممکن است خونی باشد.

- او اندام تناسلی خود را می‌لیسد تا خود را تسکین دهد.

- سگ دائما خسته است و حالت خمیده دارد.

سیستیت به راحتی قابل درمان است، اما باید سریع درمان شود، در غیر این صورت عفونت می‌تواند به کلیه‌ها برگردد و باعث ایجاد پیلونفریت شود که جدی‌تر است. به سرعت با دامپزشکی مشورت کنید که عفونت ادراری را با استفاده از آزمایش ادرار قبل از تجویز درمان مناسب تشخیص دهد، دامپزشک با تجویز آنتی بیوتیک به بهبود بیماری کمک می‌کند.

2 - دیسپلازی هیپ

یک بیماری ژنتیکی ارثی است که توسط ژن‌های والدین در زمانی که ناقل هستند منتقل می‌شود. در سگ‌های بزرگ و متوسط شایع است و با ناهنجاری پیشرونده لگن که با لنگش و سفتی همراه است مشخص می‌شود.

علائم بالینی به شرح زیر است:

- هنگامی که در توله سگ‌های 3 تا 18 ماهه رخ می‌دهد، اختلالی را در هنگام حرکت مشاهده می‌کنیم (حیوان مانند خرگوش‌ها دو پای عقب خود را همزمان به جلو می‌برد).

- در بزرگسالان، حیوان به طور کلی لنگش نشان می‌دهد و در حرکت، بالا یا پایین رفتن از پله‌ها، پریدن و غیره مشکل دارد.

دیسپلازی هیپ خطری برای بقای سگ ندارد، اما بسیار ناتوان‌کننده است. با درد شدید مرتبط با ایجاد آرتریت همراه است. سگ باید توسط دامپزشک تحت نظر باشد و چندین روش درمانی را می‌توان اجرا کرد. اگر تشخیص زودهنگام باشد، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود. در غیر این صورت به حیوان برای کاهش درد مسکن می‌دهند و رژیم غذایی او را تطبیق می‌دهند.

3- نارسایی کلیه

نارسایی مزمن کلیه اغلب در یک حیوان مسن رخ می‌دهد، اما نارسایی حاد کلیه می‌تواند سگ را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. این نوع بیماری می‌تواند منشأ مختلفی داشته باشد، مانند کم آبی، اختلال ادراری، خونریزی، مصرف برخی درمان‌ها یا آسیب‌های دیگر. با این حال، این یک مشکل جدی است، زیرا کلیه‌های سگ دیگر قادر به تصفیه خون او نیستند و عواقب این اختلال می‌تواند غیرقابل برگشت باشد.

علائم بالینی به شرح زیر است:

- از دست دادن اشتها؛

- تشنگی قابل توجه؛

- بوی بد دهان (هالیتوز)؛

- ادرار دردناک؛

- استفراغ؛

- اسهال؛

- خستگی زیاد

برای جلوگیری از تخریب تدریجی کلیه‌ها، حیوان باید سریع درمان شود. ایجاد یک رژیم غذایی خاص در صورت ایجاد یک فرم مزمن ضروری است و سگ باید تحت انفوزیون قرار گیرد و سپس تحت درمان‌هایی قرار گیرد که برای عملکرد بهتر کلیه در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، هرگز به طور کامل بهبود نمی‌یابد.

در صورت حاد بودن بیماری، درمان آنتی‌بیوتیکی رایج‌ترین راه حل است. در صورت مراقبت سریع، حیوان می‌تواند خیلی سریع بهبود یابد.

4 - دیستمپر

یک بیماری ویروسی جدی است که برای اولین بار توسط دامپزشک هنری کاره در سال 1905 توصیف شد. بسیار مسری است و شبیه سرخک در انسان است و عمدتاً از طریق تماس مستقیم بینی سگ با بینی حیوان آلوده یا یک شیء آلوده منتقل می‌شود.

علائم بالینی به شرح زیر است:

- از دست دادن اشتها؛

- تب بالا؛

- استفراغ؛

- اسهال؛

- سرفه؛

- ترشحات چشم؛

- لرزش؛

- مشکل کنترل سر؛

- خستگی زیاد.

مشورت سریع با دامپزشک ضروری است. با این حال، هیچ درمانی وجود ندارد. این بیماری غیرقابل درمان است. برای محدود کردن خطر عفونت ثانویه، دامپزشک می‌تواند آنتی بیوتیک تجویز کند. متأسفانه، دیستمپر اغلب کشنده است. حیواناتی که زنده می‌مانند در طول زندگی خود اثرات عصبی را حفظ می‌کنند.

با این حال، محافظت از حیوان از طریق واکسیناسیون امکان‌پذیر است. اولین تزریق در حدود سن 8 هفتگی و یک تقویت‌کننده هر سه سال یکبار توصیه می‌شود.

5- بیماری لایم

بیماری لایم که در انسان‌ها شناخته شده است می‌تواند سگ‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری که توسط نیش کنه منتقل می‌شود تنها پس از یک دوره کمون طولانی مدت خود را نشان می‌دهد. علاوه بر این، تخمین زده می‌شود که تنها 5٪ از سگ‌های آلوده علائم را نشان می‌دهند، بقیه بدون علامت باقی می‌مانند. با این حال، این یک بیماری بین سگ‌ها مسری نیست.

علائم بالینی به شرح زیر است:

- خستگی زیاد؛

- التهاب مفاصل که با لنگش همراه است

- تب بالا؛

- تورم غدد لنفاوی؛

- کاهش یا از دست دادن اشتها

برای تسکین حیوان به محض ظاهر شدن اولین علائم، لازم است آنتی‌بیوتیک درمانی طولانی مدت انجام شود. برای پیشگیری، ضروری است که هر کنه را حداکثر ظرف 48 ساعت پس از گزش (که مستلزم بررسی روزانه موی سگ است) با یک کنه پاک کن جدا کرده و به طور مرتب به حیوان خانگی خود داروهای ضدانگل بدهید. 

6- پاروویروس یا گاستروانتریت عفونی

پاروویروس یک بیماری ویروسی کشنده بسیار مسری است که توسط پاروویروس ایجاد می‌شود. متأسفانه، این ویروس در محیط بیرونی بسیار وجود دارد و می‌تواند تا چند ماه روی جسمی که حیوان بیمار لمس می‌کند، حضور داشته و فعال بماند. این بیماری عمدتاً توله سگ‌ها را درگیر می‌کند.

هنگامی که یک سگ آلوده می‌شود، علائم بلافاصله قابل مشاهده نیستند. قبل از ظهور علائم بالینی، در دو مرحله، باید 4 تا 7 روز پس از انکوباسیون (دوره نهفتگی) صبر کنید.

اولین علائم بالینی به شرح زیر است:

- خستگی ناگهانی و شدید؛

- تب بالا (بیش از 40 درجه سانتیگراد)؛

- از دست دادن اشتها

موج دوم متعاقبا بروز می‌کند و با علائم بالینی زیر همراه است:

- اسهال هموراژیک؛

- استفراغ

این شکل از گاستروانتریت بسیار شدید، به طور جدی و سریع حیوان را ضعیف می‌کند. سیستم ایمنی حیوان ضعیف شده است که آن را در معرض بسیاری از خطرات دیگر قرار می‌دهد، به همین دلیل است که اغلب در توله سگ‌ها کشنده است. به عنوان یک قاعده کلی، حیوان آلوده باید در بیمارستان بستری شود و تحت مایعات IV و درمان آنتی بیوتیکی قرار گیرد.

واکسنی وجود دارد که می‌تواند سگ‌ها را از پاروویروس محافظت کند. توصیه می‌شود سگ خود را واکسینه کنید تا بهتر از او در برابر خطرات محافظت کنید. با این حال، واکسن را می‌توان تنها از سن 12 تا 16 هفتگی به توله سگ تزریق کرد. در نتیجه، او همچنان در معرض خطرات بین از شیر گرفتن و سن مورد نیاز است، زیرا او دیگر از آنتی‌بادی‌های موجود در شیر مادرش سود نمی‌برد. در این دوره، توصیه می‌شود که به طور منظم محیط حیوان را با سفید کننده ضد عفونی کنید، زیرا این تنها محصولی است که قادر به مبارزه با پاروویروس است.

7 - پیروپلاسموز یا بابزیوز

پیروپلاسموز، یک بیماری جدی است که توسط کنه‌های خاصی مانند بیماری لایم منتقل می‌شود. معمولاً به دلیل بزاق کنه ایجاد می‌شود که وقتی خون سگ را می‌مکد، یک انگل به نام پیروپلاسم را منتقل می‌کند.

علائم بالینی - که بین 2 تا 8 روز پس از گزش ظاهر می‌شود - به شرح زیر است:

- خستگی زیاد؛

- از دست دادن اشتها؛

- حالت افسردگی؛

- زردی؛

- رنگ پریدگی غشاهای مخاطی؛

- تب؛

- تقریباً در 50٪ موارد ادرار قرمز یا قهوه‌ای تیره است.

اگر به سرعت از سگ مراقبت نشود ممکن است او جان خود را از دست بدهد. بنابراین انتقال آن به اورژانس دامپزشکی در اسرع وقت ضروری است. از سوی دیگر، بهبودی سریع است زیرا اغلب به طور متوسط 24 ساعت طول می‌کشد تا سگ قدرت خود را بازیابد.

8 - هاری

هاری بیماری بسیار شناخته شده‌ای است که اگرچه امروزه کمتر رایج است، یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، به این معنی که این بیماری می‌تواند به انسان منتقل شود. این بیماری کشنده است از این رو رعایت احتیاط اهمیت دارد.

این بیماری ویروسی واقعا اورژانسیست. با گاز گرفتن ساده منتقل می‌شود و باعث آسیب عصبی می‌شود زیرا ویروس در مغز سگ آلوده تولیدمثل می‌کند.

علائم بالینی که پس از دوره کمون طولانی مدت (در حد چند هفته یا چند ماه) ظاهر می‌شود به شرح زیر است:

- خارش؛

- مشکلات بلع؛

- فلج؛

- مشکلات رفتاری؛

- پرخاشگری؛

- ترشح زیاد بزاق؛

- مشکلات تنفسی.

به یاد داشته باشید که برخی از نژادهای سگ باید علیه هاری واکسینه شوند. این تعهد شامل هر حیوانی که به یک کشور خارجی سفر می‌کند نیز می‌شود.

هاری کشنده است و باعث رنج واقعی حیوان مبتلا می‌شود. بنابراین یک سگ آلوده برای جلوگیری از رنجش و محدود کردن آلودگی، معدوم می‌شود. اگر سگ توسط حیوان وحشی گاز گرفته شود، لازم است سریعا با دامپزشک مشورت کنید تا زخم را ضدعفونی کرده و آزمایشاتی برای جلوگیری از عفونت انجام دهید.

9 - سندرم اتساع - پیچ خوردگی معده 

سندرم اتساع-پیچ خوردگی معده نیز یک بیماری اورژانسیست. بدون درمان فوری، حیوان می‌تواند تنها در چند ساعت جان خود را از دست بدهد. به طور عمده سگ‌های متوسط و بزرگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در اثر خوردن غذاخوردن خیلی سریع یا نزدیک به فعالیت بدنی یا گاهی اوقات در موارد استرس شدید ایجاد می‌شود. معده حیوان می‌پیچد و مسدود می‌شود. متورم می‌شود و نمی‌تواند به طور طبیعی تخلیه شود. بسیار جدی است، واکنش باید فوری باشد تا سگ را نجات دهد.

علائم بالینی به شرح زیر است:

- درد شدید در شکم؛

- سگ سعی می‌کند استفراغ کند و موفق نمی‌شود.

- ریزش آب دهان شدید دارد.

- آشفته است.

- شکمش متورم می‌شود و پوستش کشیده می‌شود.

- غشاهای مخاطی سگ سفید می‌شود.

مراجعه فوری به اورژانس دامپزشکی برای نجات حیوان ضروری است. سپس دامپزشک می‌تواند بلافاصله معده را سوراخ کند و سگ را جراحی کند تا اندام را در جای خود قرار دهد.

برای پیشگیری، ما به هر قیمتی از فعالیت بدنی در دو ساعت بعد از غذا و یک ساعت قبل از آن اجتناب می‌کنیم. این به کاهش خطر ابتلا کمک می‌کند.

10 - کزاز

کزاز بیماری بسیار جدی است و با گاز گرفتن یا جراحت به حیوان منتقل می‌شود. بدون درمان سریع، سگ ممکن است جان خود را از دست بدهد. این بیماری توسط باکتری مقاوم موجود در خاک، خاک، گرد و غبار، گل و لای و در مدفوع و بزاق حیواناتی خاص ایجاد می‌شود.

علائم بالینی به شرح زیر است:

- درد شدید؛

- اسپاسم عضلانی؛

- خستگی عمومی؛

- تب بالا؛

- ترشح بیش از حد بزاق؛

- مشکلات تنفسی.

حیوان باید به سرعت تحت مراقبت قرار گیرد تا درمان به شکل سرم ضدکزاز، آنتی‌بیوتیک یا ضداسپاسم انجام شود. او به طور سیستماتیک در بیمارستان بستری است.

چگونه به طور روزانه از سلامت سگ خود مراقبت کنیم؟

متأسفانه، اجتناب از هرگونه مشکل سلامتی برای همراه کوچک شما دشوار است. با این حال، می‌توان با مراقبت روزانه از آن و اتخاذ شیوه‌های خوب، خطرات را محدود کرد.

غذای سالم و باکیفیت

به سگ خود رژیم غذایی مناسب با سن، نژاد و وزن او بدهید. غذاهایی را انتخاب کنید که در دامپزشکی، فروشگاه حیوانات خانگی یا در اینترنت (در یک سایت تخصصی) فروخته می‌شود و از محصولات سوپرمارکت‌ها خودداری کنید. در نتیجه حیوان خانگی شما دچار کمبود نمی‌شود که این امر خطر بیماری و در نتیجه هزینه‌های دامپزشکی را کاهش می‌دهد. و برای سلامتی او بهتر است، چیزی که از همه مهمتر است!

فعالیت بدنی منظم

سگ شما باید هر روز ورزش کند. یک قدم زدن چند دقیقه‌ای در اطراف باغ کافی نیست. حداقل برای 30 دقیقه پیاده‌روی در روز و چندین بار در طول هفته برای گردش بیشتر برنامه‌ریزی کنید.

این به حیوان خانگی شما کمک می‌کند تا ماهیچه‌ها و استخوان‌های خود را حفظ کند، از سلامت روحی و جسمی خود مراقبت کند و وزن سالم خود را حفظ کند.

تجهیزات متناسب

به سگ خود یک تخت راحت و با اندازه مناسب و همچنین ظرف غذای شیشه‌ای، سرامیکی یا فولادی ضدزنگ بدهید. از ظروف پلاستیکی که بوی بد می‌دهند و باعث ایجاد حساسیت می‌شوند خودداری کنید.

واکسیناسیون

مهم است که توله سگ خود را از سنین پایین واکسینه کنید و برنامه تقویت کننده را در طول زندگی او دنبال کنید تا از او در برابر بسیاری از بیماری‌های جدی که برخی از آنها کشنده هستند، محافظت کنید.

ضدانگل

به طور منظم داروهای ضدانگلی داخلی (کرم زدا) و خارجی (به ویژه دافع کک و کنه) را به سگ خود بدهید تا از او در برابر انگل‌های مختلف محافظت کنید و خطر اختلالات و بیماری‌ها را کاهش دهید.

مشاوره سالانه دامپزشکی

در نهایت به یاد داشته باشید که سالی یک بار برای معاینه با دامپزشک مشورت کنید. حتی اگر سگ شما سالم باشد، پزشک او را معاینه می‌کند و می‌تواند مشکل احتمالی را تشخیص دهد. درمان زودهنگام این امکان را فراهم می‌کند که از بسیاری از خطرات اجتناب شود و به سرعت پاسخ مناسبی را ارائه دهد که در نتیجه مؤثرتر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

البته ناگفته نماند که حیوان خانگی شما به حضور 100% شما در زمان با کیفیت و همچنین دریافت عشق از جانب شما نیاز دارد.