غذا-خوردن-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آیا گربه کوچک شما غذایش را تمام نمی‌کند؟ نگران نباشید، گربه‌های خانگی ما مانند اجداد وحشی‌شان خوش خوراک هستند. آنها که عادت دارند وعده‌های غذایی زیادی داشته باشند و هر بار مقدار کمی غذا میل کنند، همیشه ظرفی که خیلی پر است را تمام نمی‌کنند. با این حال، چندین دلیل ممکن برای این رفتار وجود دارد. بیایید این موضوع را بررسی کنیم تا بتوانید آن را اصلاح کنید یا با آن سازگار شوید.

گربه غذای خود را تقسیم می‌کند

مهم نیست که به او چه چیزی را برای خوردن پیشنهاد می‌دهید، گربه شما همیشه باقیمانده غذا را در ظرفش نگه می‌دارد. در اکثر موارد، این رفتار جای نگرانی ندارد، به خصوص اگر همیشه عادت همراه کوچک شما همین بوده است.

در واقع، گربه‌ها سهم غذای خود را به چندین وعده غذایی کوچک در طول روز تقسیم می‌کنند. آنها تا زمانی که احساس سیری نکنند هرگز غذا نمی‌خورند و ترجیح می‌دهند مقدار بسیار کمی را 15 تا 20 بار در روز مصرف کنند. روزهای گربه‌های کوچک ما با تناوب فازها، یعنی مراحل شکار یا بازی، غذاها و فازهای استراحت یا خواب سازماندهی می‌شوند.

خواه گربه به فضای باز دسترسی داشته باشد یا منحصراً در یک آپارتمان زندگی کند، همچنان یک شکارچی است که نیاز به شکار دارد. اگر بیرون نرود، طعمه‌اش عموماً اسباب‌بازی‌هایی است که در اختیارش می‌گذارید، او این گونه خودش را سرگرم می‌کند و انرژی‌اش را خرج می‌کند. بچه گربه‌ای که بازی می‌کند یاد می‌گیرد که شکارچی شود، این یک رفتار طبیعی است که گربه‌های ما از اجداد خود به ارث برده‌اند. گربه شکارچی از طعمه خود تغذیه می‌کند، اما گرسنگی نیست که او را به شکار یا خوردن سوق می‌دهد.

اجداد وحشی گربه‌های امروزی ما در درجه اول به دلیل غریزه بقا، مقادیر کمی از غذایشان را می‌خوردند. خوردن طعمه به طور کامل می‌تواند خطرناک باشد، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که حیوان بتواند روز بعد غذا بخورد. گربه‌سانان قسمتی نخورده را دفن می‌کنند تا بعداً بتوانند از آن تغذیه کنند. بنابراین، گربه شما تنها قسمت مورد نیاز خود را از کاسه خود در هنگام تغذیه می‌خورد.

وقتی صحبت از معده می‌شود، باید به این نکته نیز توجه داشت که معده بچه گربه‌های کوچک ما به سختی بزرگتر از یک توپ پینگ پنگ است و فقط می‌تواند تا 350 میلی لیتر غذا را در خود جای دهد. چنین اندام کوچکی گربه را مجبور می‌کند که در چند وعده غذایی مقدار کمی غذا دریافت کند، در غیر این صورت حیوان اختلالات گوارشی، به ویژه استفراغ را نشان می‌دهد.

گربه من ظرفش را تمام نمی‌کند: چرا؟

گربه، ممکن است به دلایل متعدد عادت داشته باشد که غذایش را تمام نکند.

او گرسنه نیست

گربه می‌تواند به ظرف غذای خود نزدیک شود تا چیزی غیر از گرسنگی را نشان دهد. او می‌تواند به سادگی به دنبال نوازش شدن، نشان دادن چیزی که دوست ندارد و غیره باشد.

ظرف غذای او راحت نیست

گربه‌ها سبیل‌های بسیار حساسی دارند. گربه از آنها استفاده می‌کند تا طعمه یا شکارچی خود را در محیط بیابد، در فضا، به ویژه در شب، جهت‌یابی کند، بداند هنگام پرش چه زمانی باید بچرخد تا روی پاهایش فرود آید، جهت وزش باد را تشخیص دهد یا برای تشخیص تغییر در جو یا برقراری ارتباط با گربه های دیگر از آن استفاده کند.

اگرچه سبیل‌ها مفید هستند، اما حساسیت بالای آنها می‌تواند در بشقاب آزاردهنده باشد! در واقع، هنگامی که آنها دیواره‌ها را لمس می‌کنند، حیوان اذیت می‌شود، تا جایی که غذایش را قطع می‌کند. بنابراین ممکن است به سادگی غذای خود را تمام نکند. بنابراین، یک بشقاب صاف و پهن را به جای یک کاسه زیبا که بیش از حد خمیده است، انتخاب کنید تا برای او آزاردهنده نباشد.

تغییر رژیم غذایی ناخواسته

گربه‌ها حیواناتی هستند که برای خود قلمرو تعیین می‌کنند و طبق یک روتین رشد می‌کنند. کوچکترین تغییر در محیط یا عادات روزمره آنها کافی است که آنها را به هم بزند. در نتیجه، اگر رژیم غذایی آنها را خیلی ناگهانی تغییر دهید، گربه شما ممکن است غذای خود را رد کند. در صورت نیاز به ایجاد تغییر، اجرای یک انتقال تدریجی در یک دوره تقریباً 10 روزه ضروری است. در این مدت جیره روزانه او را با در نظر گرفتن نژاد و سن و وزن خود تهیه کنید و حتماً هر روز سهم غذای جدید را زیاد کنید و به تدریج از غذای قدیمی کم کنید.

لطفاً همچنین توجه داشته باشید که حتی اگر گربه شما غذای جدید خود را بدون شکایت بخورد، در خطر ابتلا به مشکلات گوارشی (استفراغ، اسهال، یبوست، نفخ و غیره) قرار دارد. از آنجایی که فلور روده‌اش به هضم یک چیز عادت کرده است، کوچکترین تغییر باعث عدم تعادل آن می‌شود. بنابراین اجرای یک تغییر رژیم غذایی ملایم همیشه مهم است.

رژیمی که طراوت ندارد

بله، تعجب آور است دیدن این که گربه شما می‌تواند موش مرده را ببلعد، اما از خوردن غذایی که برای او گذاشته‌اید به دلیل تازه نبودن خودداری کند. در واقع، وقتی غذای صنعتی که به گربه‌هایمان می‌دهیم برای مدت طولانی در هوای آزاد بماند، اکسید می‌شود و طعم آن تغییر می‌کند.

بنابراین مطمئن شوید که غذای او را تا حد امکان تازه سرو می‌کنید و ظرف یک ساعت هر چیزی را که نخورده است دور می اندازید. پس سعی کنید برای جلوگیری از هدر رفتن، مقادیر را تطبیق دهید و بقیه جعبه را در یک ظرف دربسته قرار دهید و در جای خشک و خنک نگه دارید.

در نهایت، اگر گربه خود را با غذاهای خانگی تغذیه می‌کنید، مطمئن شوید که آنها بیش از یک ساعت در هوای آزاد نمی‌مانند.

ظرفی که در جایی نامناسب قرار داده شده است

محل قرار داده شدن ظرف غذا برای خوب تغذیه شدن گربه بسیار مهم است. در واقع، توجه داشته باشید که برخی از مالکان در حالی که فکر می‌کنند کار درستی انجام می‌دهند، اشتباها ظرف غذای حیوان خانگی خود را در مکانی نامناسب قرار می‌دهند.

رایج‌ترین اشتباه نزدیک بودن به ظرف خاک است. برای اینکه گربه بتواند هر آنچه لازم دارد را در دسترس خود داشته باشد، برخی از انسان‌ها ظرف غذای او را در نزدیکی ظرف خاکش قرار می‌دهند. با این حال، گربه‌ای که حس بویایی حساسی دارد، با شنیدن بوی مدفوع خود اشتهای خود را از دست می‌دهد. به یاد داشته باشید که دوستان گربه ما حتی بیشتر از ما روی این قضیه حساس هستند. بنابراین مطمئن شوید که این دو ظرف را به خوبی از یکدیگر دور می‌کنید.

علاوه بر این، گربه‌های ما باید در آب و هوای آرام غذا بخورند. در طبیعت، گربه‌ها هنگام تغذیه آسیب‌پذیر هستند. درنتیجه، اگر ظرف غذای همراه کوچک شما در مکانی شلوغ، یا نزدیک به ماشین لباسشویی یا سایر تجهیزات پر سر و صدا باشد، خطر دور شدن سریع از آن را دارد. بهتر است ظرف او را در مکانی ساکت و تمیز و یا حتی در ارتفاع بالا نصب کنید تا بدون مزاحمت کودکان یا حیوانات دیگر در خانه غذا بخورد.

استرس

هرگونه اختلال در زندگی روزمره می‌تواند منبع استرس برای گربه باشد. این منبع استرس می‌تواند یک حرکت، آمدن یک نوزاد یا حیوان جدید زیر سقف شما، ملاقات یک غریبه، رفتن یا مرگ یکی از عزیزان، یک ظرف جدید و ... باشد. این وقفه‌ها در روال خود باعث اختلال در گربه می‌شود که ممکن است به دلیل اضطراب ناشی از تغییر، اشتهای خود را از دست بدهند. بنابراین مهم است که تا حد امکان از او حمایت کنید و به او اطمینان دهید. به طور معمول، وضعیت در عرض چند روز به خودی خود بهبود می‌یابد، اما صبر لازم است. در صورت لزوم از دامپزشک خود برای کمک به گربه خود دریغ نکنید.

او قبلا جایی غذا خورده است!

قلمرو گربه شما بسیار بزرگتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. در طول شبانه روز می‌تواند 5 یا 6 کیلومتر را طی کند و طعمه‌های متعددی را برای شکار پیدا کند که گاهی اوقات می‌تواند آنها را ببلعد.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا گربه شما در جای دیگری غذا می‌خورد. از جمله این که جیره‌ای که پیشنهاد می‌کنید برای او کافی نباشد یا نیازهای او را برآورده نکند. ممکن است یک دوست یا حیوان دیگر از خوب غذا خوردن او در خانه شما جلوگیری کند. او ممکن است به دلایل زیادی غذایی را که به او پیشنهاد می‌کنید رد کند.

اگر می‌دانید چه کسی به طور مستقیم یا غیرمستقیم به او غذا می‌دهد، در صحبت کردن با آن شخص تردید نکنید. او ممکن است فکر کند کار درستی انجام می‌دهد. در واقع تا زمانی که گربه شما اختلال گوارشی نداشته باشد و رژیم غذایی او مناسب باشد، واقعاً مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال، باید مراقب باشید که مقادیر را در خانه تطبیق دهید تا از اضافه وزن او جلوگیری کنید و در صورت نیاز به رژیم درمانی، نکات دیگری را بیابید.