عدم-تخمگذاری-مرغ

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ مرغ‌ها معمولاً روزانه یک تخم می‌گذارند، با چند وقفه، به‌طور متوسط برای مولدترین نژادهای مرغ، 5 تخم در هفته برای هر مرغ به ثبت رسیده است. اگرچه این رقم با افزایش سن مرغ کاهش می‌یابد و چندین عامل منجر به دوره‌های تخمگذاری کم و بیش موفقیت آمیز می‌شود، به ندرت می‌توان توقف کامل تولید را مشاهده کرد. در این مورد، مهم است که بدانیم چرا مرغ‌ها تخم‌گذاری را متوقف می‌کنند تا بتوان پاسخ مناسبی ارائه داد. زمان بررسی است.

مرغ‌ها چند تخم می‌گذارند؟

به طور متوسط، یک مرغ تخم‌گذار در هفته 5 تخم می‌گذارد، اما این فقط یک رقم علمیست، زیرا بسته به عوامل زیادی به طور قابل توجهی متفاوت است. مرغ همچنین نرخ تخمگذاری خوبی را در طول دو تا سه سال اول زندگی خود حفظ می‌کند (بین 150 تا 300 تخم در سال بسته به نژاد)، رقمی که حدود 20٪ هر سال کاهش می‌یابد.

این میانگین بسته به سن مرغ و همچنین نژاد آن متفاوت است. از سن 5 تا 6 ماهگی، مرغ شروع به گذاشتن تخم‌هایی کوچک می‌کند و با گذشت زمان این تخم‌ها بزرگتر و بزرگتر می‌شود، البته قطر آن به نژاد مرغ و قرار گرفتن در معرض نور بستگی دارد.

در زمستان جوجه‌ها کمتر تخم می‌گذارند زیرا نور کمتر بوده و روزها کوتاه‌تر هستند. با افزایش سن، تولید کمتر می‌شود و اگرچه تخم مرغ‌های مسن بزرگتر است، اما به طور فزاینده‌ای کمیاب می‌شوند. سرانجام پس از مدتی مرغ‌ها بازنشسته می‌شوند و به طور طبیعی تخم گذاری را متوقف می‌کنند.

اما گاهی اوقات بدون هیچ دلیل مشخصی، یک یا چند مرغ، تخمگذاری را متوقف می‌کنند.

مرغ‌های من دیگر تخم نمی‌گذارند: چگونه می‌توانم این پدیده را توضیح دهم؟

در حالی که مشاهده تغییرات در مقدار تخم‌گذاری مرغ طبیعی است، اما ممکن است تخم‌گذاری متوقف شود. چندین امکان وجود دارد:

افزایش سن

مرغ‌‌ها تقریباً در تمام طول زندگی خود، از حدود 20 هفتگی تا زمان بازنشستگی، در حدود 8 سالگی، تخم می‌گذارند. با این حال، تعداد تخم‌های تولید شده بسته به سن تخم‌گذار متفاوت است. تخم‌گذاری تا 3 سالگی نسبتاً زیاد است، سپس با کاهش متابولیسم مرغ به تدریج کاهش می‌یابد.

سرمای زمستان

در زمستان، روزهای سرد، نور کمتر و کوتاه‌تر، دفعات تخمگذاری را کاهش می‌دهند. این یک پدیده طبیعی است و جای نگرانی نیست. مرغ‌ها استراحت می‌کنند و زمانی که دما ملایم‌تر باشد تخمگذاری را به طور طبیعی از سر می‌گیرند.

پرریزی سالانه

یک بار در سال، اغلب در ماه سپتامبر یا اکتبر، جوجه‌ها پرریزی دارند. پرهای قدیمی آنها می‌ریزد و پرهای جدید جایگزین می‌شوند. این دوره انرژی زیادی از مرغ‌ها می‌گیرد و درنتیجه آنها به طور قابل توجهی تولید تخم خود را کاهش می‌دهند تا زمان خود را به پرریزی اختصاص دهند.

رژیم غذایی نامتعادل

برای اینکه مرغ بتواند تخم‌مرغ تولید کند، باید به درستی تغذیه شود. او به یک رژیم غذایی باکیفیت، متعادل و سالم در مقادیر مناسب نیاز دارد. به مرغ‌های خود غذای مرغ‌های تخمگذار بدهید تا نیازهای مواد معدنی و ویتامین آنها را بهتر پوشش دهد. ویتامین A، ویتامین B، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K، امگا 3، کلسیم و منیزیم برای تولید تخم‌مرغ خوب ضروری هستند. جوجه‌ها همچنین برای تخمگذاری نیاز به خوردن کرم، حشرات و علوفه دارند.

اگر جوجه‌های شما تخمگذاری را متوقف کرده‌اند، ممکن است رژیم غذایی آنها مناسب نباشد.

یک محیط نامناسب

محل زندگی مرغ‌ها در تخمگذاری آنها اهمیت زیادی دارد. یک مرغداری خیلی کوچک، کثیف، بدون کاه، نامناسب یا حتی کمبود فضای بیرونی می‌تواند استرس ایجاد کند و تخمگذاری را کند یا حتی آن را مختل کند. جوجه‌های شما به فضایی برای ورزش و اکتشاف نیاز دارند. یک محفظه بزرگ برای آنها فراهم کنید و اطمینان حاصل کنید که فضای زندگی آنها تمیز و راحت است.

یک بیماری یا تهاجم انگلی

جوجه‌ها در معرض تعداد زیادی از بیماری‌ها و انگل‌ها هستند. کرم‌ها، شپش‌ها و کک‌ها آفت‌هایی هستند که مرغ‌ها را ضعیف می‌کنند و گاهی اوقات سلامت آنها را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهند. بنابراین ضروری است که مرغ‌های خود را به طور منظم در طول سال کرم‌زدایی کنید و در صورت وجود کوچکترین شک با دامپزشک خود مشورت کنید.

اگر جوجه‌های شما دیگر غذا نمی‌خورند، دیگر حرکت نمی‌کنند یا برای حرکت تلاش نمی‌کنند، اگر خسته به نظر می‌رسند، اگر پرهایشان را از دست می‌دهند یا اگر بیش از حد خود را می‌‌‌‌خراشند، اگر پاها و مدفوعشان ظاهری غیرعادی دارد، ممکن است بیمار باشند. وقت آن است که به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید.

تخم مرغ‌هایی که ناپدید می‌شوند

جوجه‌های شما ممکن است تخمگذاری را متوقف نکرده باشند، اما تخم‌های آنها ناپدید شوند. این رمز و راز می‌تواند دو منشأ داشته باشد: مزاحمان یا خود جوجه‌های شما.

در واقع، کاملاً ممکن است که حیوانات مزاحم وارد مرغداری شوند و قبل از اینکه شما برای جمع آوری آنها بیایید، تخم‌های گذاشته شده را بدزدند. برای محافظت از جوجه های خود و تولید آنها، یک حفاظ توری محکم در اطراف مرغداری نصب کنید و به خاطر داشته باشید که شب آن را به طور ایمن ببندید.

از سوی دیگر، خود جوجه‌های شما ممکن است مسئول ناپدید شدن تخم‌هایشان باشند. برخی از مرغ‌های تخمگذار در واقع تمایل به خوردن تولید خود دارند، به خصوص زمانی که رژیم غذایی آنها نامناسب است برای جبران هر گونه کمبود، پس از تخمگذاری از آنها تغذیه می‌کنند. مطمئن شوید که رژیم غذایی آنها را به گونه‌ای تنظیم کنید که به درستی نیازهای تغذیه‌ای آنها را پوشش دهد.

مرغ‌های دیگر تخم‌های خود را پنهان می‌کنند. برخی می‌خواهند به این طریق در تنهایی جوجه‌کشی کنند، حتی اگر بارور نشده باشند. شما می‌توانید به سادگی با احتیاط وقتی آنها سرگردان هستند آنها را دنبال کنید تا ببینید آیا آنها در جای دیگری برای اینکه در آرامش بچه‌دار شوند، تخم می‌گذارند یا نه!

احتباس تخم مرغ

مرغی که تخمگذاری را متوقف می‌کند ممکن است از احتباس تخم نیز رنج ببرد. این پدیده به این واقعیت اشاره دارد که تخم مرغ تولید شده در مجرای تخم مرغ مسدود می‌شود و بنابراین خارج نمی‌شود.

هنگامی که یک مرغ از احتباس تخم‌ رنج می‌برد، ممکن است چندین علامت از خود نشان دهد، مانند:

- از دست دادن اشتها؛

- خستگی؛

- لرزش بال؛

- اسهال؛

- راه رفتن سرسام آور

حیوان تمایل دارد در لانه خود بماند و به نظر می‌رسد مرغ برای مدت طولانی بدون نتیجه به خود فشار می‌آورد.

احتباس تخم مرغ عموماً به دلیل رژیم نامناسب یا بی‌کیفیت، عدم فعالیت بدنی یا حتی دمای بسیار پایین محیط است. اگر مشکوک به احتباس تخم هستید، مهم است که در زمان انتظار مشاوره سریع دامپزشک از حیوان مراقبت کنید.

در حالت ایده‌آل، ترجیح این است که دامپزشک خود به محل بیاید تا از دست زدن به مرغ در حین حمل و نقل اجتناب کند. از اطلاع دادن به متخصص مراقبت‌های بهداشتی دریغ نکنید تا آنها بتوانند شما را در مورد روشی که باید دنبال کنید راهنمایی کنند. با این حال مرغ را حتما عایق‌بندی کنید و در محیط گرمتر و در دمای اتاق نگهداری کنید. می‌توانید آن را روی یک تکیه گاه مشبک نصب کنید و یک سینی آب داغ زیر آن قرار دهید تا بخار آزاد شده باعث تحریک تخمگذاری تخم گیر کرده بشود.

مهمتر از همه، از اجبار استفاده نکنید و از دست زدن به حیوان بپرهیزید تا پوسته داخل مجرای تخمدان شکسته نشود.

چگونه به جوجه‌ها در تخمگذاری کمک کنیم؟

اگر مرغ‌های شما سالم هستند و هیچ مشکلی برای جلوگیری از تخمگذاری وجود ندارد، می‌توانید با اقدامات ساده تولید تخم را تحریک کنید.

محیط با کیفیت

در مراقبت از جوجه‌های خود با ساختن لانه‌ای دنج‌تر تردید نکنید. نصب یک محفظه جدید و بزرگتر و یک مرغدانی با طراحی بهتر یا نصب بستر سالم‌تر ممکن است به سادگی برای تشویق پرندگان شما به شروع دوباره تخمگذاری کافی باشد.

در فصل زمستان، می‌توانید نورهایی را در مرغداری نصب کنید که شبیه به نور خورشید هستند. بدین ترتیب آنها به تخمگذاری بیشتر تشویق می‌شوند.

رژیم غذایی مناسب

جوجه‌های شما برای تخمگذاری باید به خوبی تغذیه شوند. بیش از کمیت، کیفیت است که برای تولید خوب مهم است. می‌توانید خوراک مرغ‌های تخمگذار را با سبزیجات تازه و پوست کنده تکمیل کنید.

همچنین اجازه دهید مرغ‌های شما بیرون بیایند و در اطراف باغ پرسه بزنند. آنها دوست دارند به این ترتیب ورزش کنند و فضای بزرگ‌تری را در اختیار بگیرند، اما همچنین می‌توانند از باغ برای غذاهای طبیعی مکمل استفاده کنند. حشرات، کرم‌ها، علف، دانه‌ها، صدف حلزون، سنگ‌های کوچک و بسیاری از خوراکی‌های طبیعی که به تولید تخم مرغ باکیفیت کمک می‌کنند.

با این حال، از خوراک مرغ‌های موجود در بازار خودداری کنید. آنها خیلی چرب و خیلی شیرین هستند، که باعث افزایش وزن پرندگان شما می‌شوند و خطر ابتلا به انگل‌ها و بیماری‌ها را بدون افزایش دفعات تخمگذاری افزایش می‌دهند.