خواب-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ممکن است سگ خود را دیده باشید که قبل از رفتن به رختخواب به صورت دایره‌ای به دور خود می‌چرخد. آیا این حرکت شما را نگران می‌کند؟ نترسید! این رفتار را می‌توان به طور منطقی توضیح داد. سگ این حرکت را از اجدادش به ارث برده است که به دنبال خوابیدن در شرایط مطلوب‌تری در محیط وحشی خود بودند، به ویژه برای محافظت از خود در برابر شکارچیان و گاهی اوقات شرایط آب و هوایی دشوار. با این حال، اگر این پدیده بیش از حد، ناگهانی یا اگر طولانی باشد، تعجب شما منطقی خواهد بود. در واقع این حرکت می‌تواند نشانگر یک اختلال رفتاری یا فیزیکی باشد. بیایید در این مقاله به بررسی دلایل آن بپردازیم.

سگ من قبل از رفتن به رختخواب دایره‌ای می‌چرخد، چرا؟

سگ ممکن است به دلایل مختلفی قبل از دراز کشیدن به صورت دایره‌ای بچرخد.

غریزه محافظت

بسیاری از رفتارشناسان سگ بر این عقیده هستند که سگی که احساس می‌کند قبل از دراز کشیدن نیاز به چرخش دایره‌ای دارد، به غریزه‌ای طبیعی که از اجدادش به او رسیده است، پاسخ می‌دهد. در واقع، این ژست به او اجازه می‌دهد تا با قرار دادن خود در موقعیتی که از حمله احتمالی در طول خواب جلوگیری کند، از خود محافظت نماید.

از نظر متخصصان حیات وحش، گرگ‌ها تمایل دارند جهت وزش باد را جستجو کنند تا در موقعیتی دراز بکشند که به آنها امکان می‌دهد بوی شکارچیان یا تهدیدات احتمالی خود را بهتر تشخیص دهند، مثلاً رو به باد. همچنین این حرکت راه خوبی برای اطمینان از اینکه اطراف لانه عاری از خطرات، از جمله حشرات خطرناک یا مارها باشد، است.

بنابراین مطمئناً سگ‌های خانگی ما دیگر در معرض این نوع خطر نیستند. آنها امروز در خانه‌ای امن و مطمئن زندگی می‌کنند، اما این رفتار غریزی در ژن‌های آنها باقی مانده است.

در جستجوی آسایش

در اینجا دوباره باید به زندگی وحشی اجداد سگ‌های خانگی خود برگردیم. در واقع، مدت‌ها قبل از اینکه آنها راحتی یک رختخواب نرم و دنج را در یک خانه گرم دریافت کنند، در شرایط بسیار ابتدایی‌تر، در قلب جنگل یا در محیطی بسیار ناخوشایندتر زندگی می‌کردند. با این حال، برای خواب راحت، سگ‌ها به تنهایی به صورت دایره‌ای می‌چرخیدند تا زمین را به‌ویژه از شاخه‌ها، خارها و شاخ و برگ‌هایی که احتمالاً در طول خواب آنها را اذیت می‌کند، پاک کنند.

کندن زمین، که سگ‌های ما گاهی به انجام آن ادامه می‌دهند، باعث می‌شد تا سنگ‌ها، سنگریزه‌ها و سایر عناصر ناراحت‌کننده را از بستر حذف کنند. این عمل همچنین راه‌حل خوبی برای بررسی اینکه هیچ حشره، مار یا انگلی در بستر آنها سر نخورده است بود! بنابراین سگ می‌توانست با اطمینان از ایجاد لانه دلپذیرتر، مطمئن شود که در شرایط راحت‌تری می‌خوابد.

اگرچه ممکن است سگ‌های خانگی ما دیگر این مشکل را نداشته باشند، این نیاز به آرامش در ژن آنها باقی می‌ماند و ژست پاکیزه کردن و کند در آنها همچنان دیده می‌شود.

راهی برای تنظیم دما

اجداد سگ‌های خانگی ما در محیط‌های گاها بسیار سخت زندگی می‌کردند. این حیوانات که کنترلی بر شرایط آب و هوایی نداشتند، مجبور بودند خود را با محیط خود و تغییرات گاه شدید دما و رویدادهای آب و هوایی وفق دهند. چرخش دایره‌ای قبل از دراز کشیدن روی تخت به سگ امکان می‌دهد دما را مطابق با نیازهای لحظه تنظیم کند.

بنابراین، هنگامی که دمای محیط گرم است، چرخش دایره‌ای این امکان را فراهم می‌آورد که موقعیت مناسب را پیدا کنید، چرخیدن در باد برای خنک شدن و کمی حفاری در زمین تا در تماس با طبیعت و طراوت قرار گیرد. برعکس، در محیط‌های سردتر، چرخش دایره‌ای به حیوان اجازه می‌دهد تا قبل از دراز کشیدن، خود را گرم کرده و زمین را نیز گرم کند. سگ فقط باید دایره‌وار بغلتد تا گرمای بدن خود را حفظ کند و در عین حال به لطف گرمای نفس خود گرم شود. 

سگ‌های خانگی ما این نیاز را حفظ کرده‌اند تا از خود در برابر دمای گاهاً سخت بیرون محافظت کنند. غریزه آنها برای حفظ خود، که از اجداد وحشی آنها به ارث می‌رسد، آنها را تشویق می‌کند تا قبل از رفتن به رختخواب به صورت دایره‌ای بچرخند تا این نیاز به بقا را دنبال کنند. شاید این رفتار امروز بی‌فایده به نظر برسد، اما به هرحال به یاد اجدادشان در آنها به یادگار مانده است.

آیا باید نگران این رفتار باشیم؟

همانطور که قبلاً دیدیم، این واقعیت که سگ قبل از دراز کشیدن به صورت دایره‌ای می‌چرخد، رفتاری غیرعادی نیست. این میراث از اجدادش او را به انجام این ژست وا می‌دارد حتی اگر بقای او دیگر زیر سوال نرود. بنابراین، مشاهده هر از چندگاه این رفتار هیچ چیز نگران کننده‌ای نیست.

با این حال، زمانی که این رفتار با وسواس تکرار شود، می‌تواند ناراحتی را پنهان کند. سگی که چندین بار در روز یا حتی خارج از محیط خواب به این شکل عمل می‌کند، ممکن است از مشکلات رفتاری رنج ببرد.

نشانه استرس یا کسالت

در واقع، این نوع رفتار می‌تواند حالت استرس، اضطراب یا حتی کسالت را نشان دهد. حیوان ممکن است به دنبال آرام کردن خود از این طریق باشد یا خود را مشغول کند. این عمل به خودی خود خطری ندارد، اما باید برای رفع اختلال در منشا آن اقدام کرد تا از بدتر شدن وضعیت روحی سگ جلوگیری شود.

آماده کردن فعالیت‌هایی برای حیوان می‌تواند به ترک این عادت کمک کند، حتی مهم‌تر از همه به حالت استرس و کسالت‌اش پاسخ ‌دهد. به او پیاده‌روی طولانیتر، بازی‌ها، فعالیت‌های متناسب با نیازهایش، انواع اسباب‌بازی‌ها و غیره را پیشنهاد دهید.

استرس می‌تواند به یک رویداد خاص (یک حرکت، آمدن نوزاد یا یک حیوان جدید به خانه، مرگ و غیره) مرتبط باشد، بنابراین باید اقدام شود. اگر توانستید آن را شناسایی کنید، به بهترین شکل ممکن به حیوان خود کمک کنید تا بتواند بهتر با شرایط کنار بیاید. برای انجام این کار از کمک یک متخصص رفتار حیوانات یا یک دامپزشک خوب دریغ نکنید.

یک بیماری عصبی

اگر علیرغم تلاش شما، این پدیده ادامه داشت، ضروری است که با دامپزشک خود مشورت کنید. در واقع، همراه کوچک شما ممکن است دچار سرگیجه شود، یا می‌تواند به یک بیماری عصبی مبتلا باشد که نیاز به اجرای درمان مناسب دارد.

یک مشکل ارتوپدی

در نهایت، اگر سگ شما بیش از حد روی تخت خود بچرخد، اگر به نظر می‌رسد نمی‌تواند موقعیت خواب دلپذیری پیدا کند یا نمی‌تواند به راحتی دراز بکشد، ممکن است از آرتروز، آسیب یا بیماری استخوانی رنج ببرد که او را آزار می‌دهد. پس باید با یافتن راه حل مناسب و تسکین درد به او کمک کرد. در این مورد حتما با دامپزشک صحبت کنید.