سگ‌-شبیه-روباه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگرچه روباه حیوانی باشکوه و بسیار باهوش با - اغلب - خز قرمز روشن، پوزه نوک تیز، گوش‌های مثلثی و چشم‌های بادامی شکل است، اما نمی‌توان آن را به عنوان حیوان خانگی پذیرفت. این سگ‌سان کوچک که مانند سگ از نسل گرگ است، گونه‌ای بسیار متمایز از سگ‌های ماست و وحشی باقی می‌ماند. پس امیدی به زاد و ولد با سگ نداشته باشید چون از نظر ژنتیکی سازگار نیستند! از طرف دیگر، اگر از ظاهر زیبای روباه خوشتان می‌آید، بدانید که می‌توانید نژاد سگ‌هایی شبیه آن پیدا کنید. در اینجا 11 نژاد در رتبه بندی ما آمده است!

آکیتا اینو

آکیتا اینو یک سگ فوق‌العاده ژاپنی است، آرام و محجوب است و روباه را تداعی می‌کند. به خصوص چشمان بادامی شکل زیبا و موهای باشکوه اوست که او را شبیه به روباه می‌کند، زیرا این سگ زیبا دارای گوش‌های گرد کوچکی است که به آن ظاهر خرس عروسکی می‌دهد.

این سگ مهربان، محافظ و محتاط که کم پارس می‌کند، نیاز زیادی به استقلال دارد. او با بچه‌ها مهربان است و به شدت به خانواده‌اش که برای محافظت از آنها تلاش می‌کند وابسته است. او ورزشکاری است که آرامش و استراحت روی مبل را به اندازه دویدن و ورزش دوست دارد. از سوی دیگر، او به آموزش مستحکم و مستمر مبتنی بر پاداش و تشویق نیاز دارد. در نهایت، او یک سگ بسیار باهوش است که به خوبی با همه محیط‌ها سازگار است.

باسنجی

باسنجی یکی از قدیمی‌ترین نژادهای سگ در جهان است. این سگ که اصالتاً از جمهوری دموکراتیک کنگو است، قبلاً در اشیاء هنری مصر باستان دیده شده بود.

موهای کوتاه قرمز، نارنجی یا قهوه‌ای آن، روباه را تداعی می‌کند. به ندرت پیش می‌آید که باسنجی سیاه باشد، با این حال حتی اگر سیاه باشد چهره آن با پوزه بلندش همچنان ما را به یاد روباه می‌اندازد. او یک سگ ورزشکار است که دوست دارد روزانه فعالیت کند. بسیار به خانواده خود وابسته است، اما از حرکات اغلب ناشیانه و ناگهانی کودکان کوچکتر ناراحت می‌شود.

سگ گله ایسلندی

گفته می‌شود این نژاد بسیار باستانی از جمله نژادهایی است که وایکینگ‌ها به ایسلند وارد کرده‌اند. او تنها بومی این جزیره است. شپرد ایسلندی با پوست قرمز یا نارنجی خود، با موهای کوتاه یا بلند و خال‌های سفیدش یادآور روباه است. اما این تمام ماجرا نیست! دوستداران روباه همچنین می‌توانند ویژگی‌های آن را در صورت ظریف و باریک سگ گله ایسلندی، گوش‌های صاف و دم پرپشت آن پیدا کنند.

این سگ زیبا و بسیار فعال که عاشق سرما است، بسیار کنجکاو است و نیاز به ورزش روزانه دارد.

سگ کنعان

سگ کنعان که اصالتاً خاورمیانه‌ای است، در مصر، لبنان، عراق، سوریه و اردن بسیار به چشم می‌خورد. با دم پرپشتش، گوش‌های نوک تیزش، جثه لاغر، چشمان بادامی شکلش و موهای نارنجی مایل به قرمزش با با خال‌های سفید، بسیار شبیه روباه است!

این سگ یک نژاد بدوی است و به شرطی که او را اجتماعی کنید و اطمینان حاصل کنید که تماس با کیفیت همیشه حفظ می‌شود رابطه دوستانه‌ای با دیگران خواهد داشت. به دلیل نیاز شدید به استقلال، تربیت این سگ نسبتاً سخت است، به همین دلیل برای تجربه اول توصیه نمی‌شود. یک نگهبان عالیست و تمایل دارد دائماً از همه چیز مراقب کند. اما همچنین حیوان خانگی خوبی است، وفادار و محافظ خانه خود است و بسیار به آن وابسته است.

جیندو

جیندو که اصالتاً اهل کره است، یک نژاد سگ اولیه آرام و محجوب است. موهای قرمز رنگ، چشمان بادامی تیره و پوزه نوک تیز آن یادآور روباه است. او همچنین یک سگ باهوش با مهارت‌های مشاهده‌ای عالی است، به همین دلیل است که اغلب به عنوان دستیار توسط مجریان قانون کره استفاده می‌شود. او که به ندرت در خارج از کشور مبدأ حضور دارد، یک شکارچی خوب است که با این وجود با نزدیکان خود بسیار مهربان است.

با این حال، حیوانی سرسخت است که نیاز به استادی مجرب و آموزش محکم و منسجم، بدون خشونت و مبتنی بر تقویت مثبت دارد. او بسیار مستقل است و نیاز به ورزش روزانه دارد، زیرا او یک سگ فعال و بسیار پویا است.

اسچیپرکی

این سگ کوچک اهل بلژیک شبیه روباه سیاه کوچک به نظر می‌رسد، اگرچه پوشش آن می‌تواند شکلاتی، زرد یا کرم باشد. گوش‌های مثلثی و پوزه نوک تیزش هم این شباهت را بیشتر می‌کند! اسچیپرکی در اصل برای نگهبانی از گله‌های گاو، برای شکار و برای نظارت بر کارگاه‌های کشتی توسط قایقرانان فلاندری پرورش یافته است، بسیار کنجکاو و اکتشافی است. او یک سگ مستقل است، اما از همراهی عزیزانش استقبال می‌کند.

سرزنده و پرانرژی است و نیاز به ورزش روزانه دارد. او همچنین یک همراه مطیع خوب، راحت و با خلق و خوی مثبت است که با همه سنین سازگار است و کودکان را می‌پرستد.

شیبا اینو

این سگ بسیار محبوب که اصالتاً ژاپنی است، به دلیل هیکل زیبایش که می‌تواند یک روباه را تداعی کند مورد استقبال قرار می‌گیرد. در واقع، در بیشتر موارد، موهای شیبا اینو قرمز است، اما همچنین می تواند کنجدی، کرم یا خرمایی و سیاه باشد. پوزه نوک تیز، گوش‌های مثلثی، دم پر و سایز متوسط آن نیز ما را به یاد روباه کوچک می‌اندازد.

این نژاد بدوی بسیار فعال، باهوش، حیله‌گر و با غریزه قوی شکارچی است. با این حال حیوانی بسیار مستقل و عاشق آرامش است که نیاز زیادی به خلوت دارد. سگی است که باید نزد سرپرستی فعال، آگاه و پرشور نگهداری شود که بتواند آن را با مهربانی، اما محکم و پایدار تربیت کند.

اشپیتز فنلاندی

این کوچولوی فنلاندی - و سگ رسمی این کشور! – به صورت یک شکارچی متولد شده است که اغلب برای شکار جوندگان، سنجاب‌ها، خرس‌ها و ... استفاده می‌شود! با موهای قرمز یا قهوه‌ای مایل به قرمز، پوزه نوک تیز و هیکلش، شبیه روباه است.

اشپیتز فنلاندی بسیار فعال است، نیاز زیادی به ورزش روزانه دارد و نمی‌تواند زندگی در آپارتمان را تحمل کند. حیوانی است که در باغ بزرگی شکوفا می‌شود که بتواند هر روز در آن بدود و ورزش کند. این سگ خستگی ناپذیر واقعاً سرزنده و بی باک است، اما هرگز تهاجمی نیست. او با صاحبان خود بسیار بامحبت است، اما تمایل دارد غریبه‌ها را نادیده بگیرد. با این حال، او سرسخت و باهوش است و نیاز به آموزش مثبت و محکم دارد. هرگونه خشونت باید ممنوع شود، زیرا فقط حیوان را از صاحبش دور می‌کند.

اشپیتز ژاپنی

در دهه 1950 در ژاپن بسیار محبوب بود، اشپیتز ژاپنی، از نوادگان اشپیتز آلمانی، یک سگ کوچک وفادار، مهربان و بسیار باهوش است. پوست سفید زیبا، پوزه بلند، گوش‌های نوک تیز و جثه کوچک آن یادآور روباه قطبی است.

به طور طبیعی شاد است و یک همراه ایده‌آل برای یک خانواده با فرزندان به شمار می‌آید. او می‌داند که چگونه بااحتیاط باشد، کم پارس می‌کند و با همه محیط‌ها سازگار است. از طرفی او سگی مستقل و گاه نافرمان است و به همین دلیل نیاز به آموزش محکم اما مثبت و بدون خشونت دارد.

ولپینو

این سگ کوچک نیز یادآور روباه قطبی است. نام  ولپینو نیز از همین شباهت می‌آید، چرا که Volpino در ایتالیایی به معنای "روباه" است. این سگ بسیار مقاوم است و به لطف موهای ضخیمش سرما را به خوبی تحمل می‌کند. این سگ پویا، مراقب و باهوش است و به عنوان یک سگ نگهبان و هوشیار موثر است.

ولش کورگی پمبروک 

ولش کورگی پمبروک که توسط ملکه الیزابت دوم انگلستان معروف شد، نژادی از سگ است که در اصل برای نگهبانی از اسب‌ها، گله‌های گوسفند و گاو قبل از تبدیل شدن به یک سگ همراه پرورش داده شده است. سگ کوچکیست، چهره زیبایی دارد که شبیه روباه با گوش‌های مثلثی بزرگ، پوزه نوک تیز و موهای قهوه‌ای رنگش با خال‌های سفید است، حتی اگر به رنگ های قرمز، سیاه و سفید یا سیاه و برنزه باشد.

کورگی بسیار باهوش است، اما سگی سرسخت است و تربیت آن دشوار است. اگرچه او دلپذیر و بازیگوش است، اما می‌داند که اگر پاداشی در کار نباشد چگونه از گوش دادن به سخنان سرپرست خود اکراه داشته باشد.

سگ و روباه، دو حیوان از یک تیره که می‌توانند شبیه هم باشند، اما از همدیگر عبور نمی‌کنند

دوستداران روباه ممکن است وسوسه شوند که حیوانی بین سگ و روباه پرورش دهند، اما آنها از نظر ژنتیک حیوانات ناسازگاری هستند. در واقع، اگرچه هر دو از یک تیره (سگان) هستند اما دو شاخه کاملاً متمایزند که نمی‌توان از آنها عبور کرد تا نژاد جدیدی از سگ را به دنیا آورد. مطمئناً سگ‌ها و گرگ‌ها می‌توانند تولیدمثل کنند و اتحاد آنها باعث به دنیا آمدن نژادهایی مانند سگ گرگ سارلو یا گرگ‌سگ چکسلواکی شد، اما روباه گونه‌ای بسیار دور از سگ است.

روباه در واقع حیوانی کوچک و سبک با وزن متوسط 7 کیلوگرم است که دارای خز سه گانه و دم پرپشتی است که به آن اجازه می‌دهد تا دمای زمستان را بسیار راحتتر تحمل کند. مردمک‌های آن برخلاف سگ بیضی شکل و گرد نیست. پنجه‌هایش نیمه جمع شده و نیش‌ها به سمت داخل دهان می‌چرخند.

با این حال، مانند سگ، می‌تواند خز قرمز، اما همچنین سفید، زرد، قهوه‌ای یا حتی خاکستری داشته باشد. علاوه بر این، او نمی‌تواند تنها باشد. شاید به تنهایی شکار کند اما دوست دارد به صورت جفت یا قبیله زندگی کند. حیوان باهوشی است که قادر به سازگاری با محیط خود برای زنده ماندن و سرسخت است. رام کردنش آسان است، اما نمی‌تواند به عنوان یک حیوان خانگی زندگی کند.

کمتر از 50 گونه روباه در جهان وجود دارد. همه آنها شکارچیان برجسته‌ای هستند و برای انسان بسیار مفیدند، زیرا آنها به تنظیم جمعیت جوندگان کمک می‌کنند و به ویژه از بیشترین میزبان کنه‌ها تغذیه می‌کنند، که آنها را به محافظ خوبی تبدیل می‌کند.