نوازش همستر

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ همستر به یکی از محبوبترین حیوانات خانگی تبدیل شده است. زندگی با او آسان و دلپذیر است، او خوکچه هندی کوچکیست که می‌تواند دوست خوبی برای کودکان و بزرگسالان باشد. ازین گذشته حیوان کوچکیست و تنها چند گرم وزن دارد. بنابراین مهم است که از او بااحتیاط و اتخاذ حرکات صحیح نگهداری کنید. در اینجا توصیه‌ها و سه مرحله‌ای که باید دنبال کنید تا به درستی با همراه کوچک خود بدون خطر آسیب رفتار کنید، آمده است.

اهلی کردن همستر

قبل از هر چیز بدانید که همستر مانند هر حیوان یا موجود زنده‌ای نیازهایی دارد که رعایت آنها حائز اهمیت است. همستر حیوانی شب‌زی است که شب‌ها زندگی می‌کند و روزها می‌خوابد. در نتیجه، اگر آن را برای رضایت فرزندان خود به کار می‌گیرید، ضروری است به آنها بیاموزید که به چرخه زندگی این جونده کوچک، به ویژه دوره‌های خواب و وعده‌های غذایی او احترام بگذارند.

اگر به همستر اجازه ندهید زمانی که احساس نیاز می‌کند بخوابد، رفتاری پراسترس، مضطرب و پرخاشگرانه پیدا می‌کند و تمایل دارد هرگونه تماس با انسان‌ها را رد کند، حتی هرکسی را که برای دفاع از خود به او نزدیک می‌شود گاز می‌گیرد. این ناراحتی را نباید نادیده گرفت.

یاد بگیرید که به زمان خواب و زمان غذای همستر احترام بگذارید. در این مواقع مزاحم او نشوید و مطمئن شوید که فقط در مواقعی که او مایل است تماس برقرار کنید، در غیر این صورت همراه کوچکتان شما را نمی‌پذیرد و عمر زیادی نخواهد کرد.

برای شروع رابطه با همستر خود به روشی سالم، مهم است که برای اهلی کردن آن وقت بگذارید. در واقع، سعی نکنید او را غافلگیر کنید. از طرفی برای تضمین موفقیت شما بسیار پر جنب و جوش است و از سوی دیگر واقعاً قدردان این مانوری که شما برگزار می‌کنید نیست و ممکن است برای دفاع از خود شما را گاز بگیرد.

پس به او زمان بدهید تا به شما عادت کند و یاد بگیرد که به شما اعتماد کند. وقتی به او نزدیک می‌شوید، مخصوصاً برای تمیز کردن قفسش، سعی کنید حرکات ملایمی داشته باشید. در حالت ایده‌آل، در دفعات اول، او را در یک فضای امن قرار دهید تا از این دست غول پیکری که به فضای او هجوم می‌آورد و او را زیر و رو می‌کند، نترسد.

باملایمت با او صحبت کنید و صبور باشید. همستر شما به بو و صدای شما عادت می‌کند و به تدریج اعتماد به نفس پیدا می‌کند. پس از گذشت چند روز او به شما اجازه می‌دهد که نزدیک شوید و او را لمس و نوازش کنید. در انجام مراحل عجله نکنید و برای جلوگیری از عقب‌نشینی صبور باشید.

اولین تماس

در پایان روز، همستر شما بیدار است و آماده است تا شب طولانی خود را آغاز کند. این بهترین زمان برای امتحان اولین تماس است، مشروط بر اینکه از قبل به شما اعتماد نسبی داشته باشد. دستتان را در قفس بگذارید و اجازه بدهید نزدیک شود. همستر شما را بو می‌کند و به بوی شما عادت می‌کند. ولی جلوتر نروید!

پس از چندین روز مانند این، با خیال راحت دست خود را دراز کرده و انگشتان خود را حرکت دهید. می‌توانید در کف دست خود به او غذا بدهید و اجازه دهید برای بازیابی آن بالا برود. ابتدا آن را می‌گیرد و می‌رود تا آن را دورتر، در پناهگاه بچشد. اما با گذشت زمان، او به اندازه کافی مطمئن خواهد بود که آن را از دست خود شما بخورد.

به محض اینکه روی کف دست شما قرار گرفت، سعی کنید انگشتان خود را به آرامی دور بدنش جمع کنید. از طرف دیگر، اگر می‌خواهد برود، بگذارید این کار را بکند و جلوتر نروید.

اولین نوازش‌

به محض اینکه همسترتان در کف دستتان نشست، از بلند کردن آن به اندازه چند سانتی متر لذت ببرید. بدین ترتیب او به دستان شما عادت می‌کند. اگر هنوز می‌ترسد او را زیاد بلند نکنید و اجازه دهید بدون آسیب رساندن به خودش فرار کند.

هنگامی که توانستید انگشتان خود را دور حیوان خانگی خود بپیچید و او را بدون اینکه بخواهد شما را ترک کند بلند کنید، سعی کنید او را بالای سر خود قرار دهید. توجه داشته باشید که حتما سر خود را با حوله یا تکه‌ای پارچه بپوشانید، بدین ترتیب نگران نخواهید بود که روی سر شما خرابکاری کند! همیشه او را به آرامی در جهت موها نوازش کنید و زمانی که نیاز نشان می‌دهد به او زمان زیادی بدهید تا شما را احساس کند. این کار به او اطمینان خاطر می‌دهد.

به محض اینکه همستر شما شروع به داد و بیداد کرد یا ناراحت شد، او را به آرامی در قفس خود قرار دهید. بگذارید آرام آرام رام شود.

همچنین مواظب باشید که هرگز آن را بیش از حد بلند نکنید و بالا نبرید، زیرا سقوط همیشه امکان‌پذیر است. حتی اگر حیوان خانگی شما به شما اعتماد کند و اجازه دهد او را لمس کرده و حمل کنید، یک صدای ناگهانی (گریه، کوبیدن در، افتادن یک شی و غیره) ممکن است رخ دهد و او را تا حد سقوط بترساند. سقوط از ارتفاع می‌تواند کشنده باشد.

در نهایت، به یاد داشته باشید که هرگز برای همستر قلاده  نگیرید، او سگ یا گربه نیست! باید او را از پایین، با دو دست و همیشه به آرامی گرفت و از فشار دادن او خودداری نمود.