گازگرفتن-خرگوش

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اصولاً خرگوش حیوانی نیست که مکرراً گاز بگیرد، اما این حیوان کوچک ممکن است نارضایتی خود را از طریق گاز گرفتن یا پرخاشگری نشان دهد. لاگومورف‌ها بسیار برون گرا هستند و نیازهای خاصی دارند که اغلب دست کم گرفته می‌شوند. اگر همسفر کوچک شما ناراضی است یا دچار سوءتفاهم شده است، ممکن است با گاز گرفتن خشم خود را به شما نشان دهد. بیایید این وضعیت حساس را بررسی کنیم.

خرگوش به روش خود ارتباط برقرار می‌کند

خرگوش یک حیوان عروسکی برای کودکان نیست، بلکه یک حیوان کوچک بسیار اجتماعی است که دوست دارد با اطرافیان خود ارتباط برقرار کند. هرگاه او بخواهد حال خوب یا ناراحتی خود را بیان کند، یک احساس مثبت یا یک احساس منفی، می‌تواند صداهایی تولید کند، حالت های خاصی اتخاذ کند یا حتی گاز بگیرد.

ارتباط از طریق صداها

خرگوش که بسیار برونگرا است، می‌تواند صداهای مختلفی را برای برقراری ارتباط با شما، ابراز شادی، کنجکاوی، علاقه و همچنین ناراحتی، تمایل به سکوت یا آزارش منتشر کند.

به عنوان مثال، خرگوش غرغر می‌کند تا نارضایتی خود را به شما نشان دهد. او سعی می‌کند به شما بفهماند که از کاری که انجام می‌دهید قدردانی نمی‌کند از جمله نوازش، مکانی که در آن مستقر شده‌اید، این که دارید کاسه او را تمیز می‌کنید یا چیز دیگری. در این حالت، او تمایل دارد غرغرهای ناپسندی از خود منتشر کند، گوش‌هایش روی جمجمه‌اش صاف شده است، و اول به سمت شما می‌آید، اغلب اگر به هشدار او عمل نکنید، شما را گاز می‌گیرد.

صدایی که خرگوش هنگام غذا خوردن یا در حین نوازش از خود تولید می‌کند بیشتر نشانه‌ای از خوشحالی است. از سوی دیگر، هنگامی که خرگوش به بلوغ جنسی رسیده است، این صدا نیز می‌تواند بدون دلیل مشخص منتشر شود.

ضربه زدن با پای عقبی خود بیش از هر چیز به حیوان اجازه می‌دهد تا از خطر آگاه شود. سپس ممکن است قبل از فرار یک فریاد کوتاه و تیز بر زبان آورد. در موارد دیگر، این واقعیت که حیوان با پنجه خود به زمین ضربه می‌زند، به او اجازه می‌دهد ناراحتی یا حتی بی‌حوصلگی خود را نشان دهد.

ارتباط از طریق وضعیت بدن

وضعیت‌های خاصی به خرگوش اجازه می‌دهد تا نارضایتی یا حتی خطر را نشان دهد. در این صورت ممکن است این ژست را با حالت تهاجمی‌تر یا گاز گرفتن همراه کند.

هنگامی که خرگوش زمین را می‌خراشد، از این ایده که برای مدت طولانی در یک فضای کوچک محبوس شده است ابراز نارضایتی می‌کند. او همچنین می‌تواند قفس یا میله‌های خود را گاز بگیرد.

خرگوش ترسیده تمایل دارد روی زمین خم شود. خودش را تا حد امکان کوچک می‌کند، گوش هایش را پایین می‌آورد و چشمانش را کاملا باز می‌کند.

حیوان ناراحت یا عصبانی از شما دور می‌شود و پاهای عقب خود را به هوا پرتاب می‌کند.

در هر صورت گاز گرفتن می‌تواند این نوع رفتار پرخاشگرانه را به دنبال داشته باشد.

خرگوش شما را گاز می‌گیرد: چرا؟ چکار باید کرد؟

خرگوش می‌تواند ناراحتی، نارضایتی، عصبانیت یا حتی ترس خود را به روش‌های مختلف نشان دهد. حیوان کوچک بسیار برونگراست، اگر ناراضی باشد از غر زدن دریغ نمی‌کند. به طور معمول، غرغر هشداری است که قبل از گاز گرفتن داده می‌شود، نوعی سیگنال برای هشدار دادن به اینکه زمان توقف است، در غیر این صورت حمله خواهد کرد!

خرگوشی که پرخاشگری نشان می‌دهد لزوما حیوان بدی نیست، می‌تواند به طور غریزی به محرک‌ها پاسخ دهد، می‌تواند خلق و خوی بدی داشته باشد یا حتی ناامید شود.

بلوغ جنسی

در حدود سن 3 ماهگی، خرگوش‌ها توسط هورمون‌های جنسی خود تحریک می‌شوند. برخی از نرها و ماده‌ها نیاز خود به تولیدمثل را مدیریت می‌کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است در صورت عدم رضایت، پرخاشگری نشان دهند. در این صورت برخی از حیوانات واقعاً شیفته میل جنسی خود هستند و ممکن است این امر را با رفتارهای پرخاشگرانه و گاز گرفتن نشان دهند.

چه باید کرد؟

در این صورت بهتر است حیوان را عقیم کنید تا وسواس از بین برود.

دوره گرما یا بارداری

دوره‌های گرما، بارداری یا حتی بارداری‌های عصبی می‌تواند باعث رفتار پرخاشگرانه در ماده‌ها شود. در واقع، در طول این مراحل، تلاش می‌کند تا با شدت بیشتری از قلمرو خود دفاع کند، تا جایی که گاز می‌گیرد.

چه باید کرد؟

در اینجا مجدداً برای تسکین خرگوش ماده، عقیم سازی ترجیح داده می شود.

میل به دفاع از قلمرو خود

خرگوش حیوانیست که اهمیت زیادی به قلمرو خود می‌دهد. دفاع از فضای او غریزی است و برای او مهم است که از فضایی که به او داده‌اید محافظت کند. هرگونه نفوذ، حتی برای تغذیه آن، می‌تواند به دعوا تبدیل شود، به طوری که خرگوش احساس می‌کند که به قلمرو او حمله کرده‌اید.

چه باید کرد؟

در این صورت، قلمرو خرگوش خود را گسترش دهید. به طور کلی، هر چه قفس کوچکتر باشد، حیوان بیشتر آن را پناهگاه خود می‌داند و با شور و حرارت بیشتری به دنبال دفاع از آن خواهد بود. یک محفظه بزرگتر به او بدهید و فضای آزادی خوبی به او بدهید که در آن بتواند پاهایش را دراز کند و با آرامش بیشتری خودش را مشغول کند.

به عنوان یک قانون کلی، هرگز غافلگیرانه به آن نزدیک نشوید تا نوازش کنید یا آن را بگیرید. به آرامی دست دراز کنید و او را از قفس بیرون بیاورید. وقتی باید آن را تمیز کنید، اجازه دهید آزادانه در اتاق یا در فضای بزرگ‌تری در باغ بچرخد تا آرام‌تر عمل کند.

میل به تحمیل خود

خرگوش بسیار اجتماعی است، در کولونی‌های طبیعی‌اش با همسالان زیادی زندگی می‌کند. او به نزدیکی آنها نیاز دارد، اما همچنین باید خود را اثبات کند و رتبه خود را ثابت کند. اگر خرگوش کوچک شما خرگوشی مسلط است، ممکن است فکر کند که رئیس خانه است و به دنبال اثبات برتری خود، به ویژه از طریق گاز گرفتن باشد.

چه باید کرد؟

وضعیت اغلب حساس است. در این صورت باید آموزش او را از سر بگیریم و با وضع قوانینی که باید به آنها احترام بگذارد جایگاه او را نشان دهیم.

تا زمانی که به این دلیل پرخاشگری نشان می‌دهد، مراقب باشید او را نوازش نکنید و اجازه ندهید شما را لیس بزند. در واقع، برای لاگومورف‌ها، آراستگی نشانه تسلیم است. وقتی به شما حمله می‌کند، او را محکم بی حرکت کنید، اما بدون اینکه او را آزار دهید یا بترسانید. قاطعانه به او بفهمانید که اشتباه کرده است. به یاد داشته باشیم که مسئله مهار عمل اوست و نه خشونت یا ترساندن او.

ترس

وقتی خرگوش می‌ترسد، مانند گربه فرار می‌کند. اما حیوان اهلی کوچک امکانات زیادی برای فرار ندارد. اگر از صدا، حرکت یا چیز دیگری ترسیده باشد، ممکن است برای ترساندن هدف خود پرخاشگری نشان دهد. این یک حرکت دفاعی است، اما می‌تواند منجر به گاز گرفتن شود.

چه باید کرد؟

برخی از خرگوش‌ها دوست ندارند در آغوش گرفته شده و یا حتی نوازش شوند. برای آنها چیزی کمتر از حمله یک شکارچی نیست. با احساس خطر بزرگ، ممکن است برای دفاع از خود گاز بگیرند. به خرگوش خود احترام بگذارید و از تحمیل هر نوع رفتار خودداری کنید.

درد

مانند بسیاری از حیوانات، درد می‌تواند خرگوش را تشویق کند که دور بماند و خود را جمع کند تا از هرگونه تماسی که ممکن است ناراحتی او را تشدید کند اجتناب کند. اگر او را لمس کنید و یا به سادگی سعی کنید به آن نزدیک شوید، ممکن است شما را گاز بگیرد تا حدی را که نباید از آن عبور کنید را به شما نشان دهد و شما را در فاصله نگه دارد.

چه باید کرد؟

اجازه ندهید حیوان خانگی شما رنج بکشد. اگر مصدوم یا مریض باشد، مهم است که توسط دامپزشک معالجه شود. برای تعیین محل درد، می‌توانید یک برس نرم را در امتداد بدن آن بلغزانید. هنگامی که ناحیه حساس را لمس می‌کنید، شروع به ناله می‌کند و یا گاز می‌گیرد. سپس با دامپزشک قرار ملاقات بگذارید.

مراقب باشید که بین گاز گرفتن و بازی کردن تفاوت قائل شوید

اگر وقتی خرگوش خود را نوازش می‌کنید، شما را گاز می‌گیرد، ممکن است از این طریق نیز محبت خود را به شما نشان دهد. حتی اگر خیلی خوشایند نباشد، او سعی نمی‌کند به شما صدمه بزند.

با این حال، اگر گاز گرفتن واقعی باشد، ممکن است بهترین زمان را برای نوازش آن انتخاب نکرده باشید. اگر خرگوش شما در حال استراحت یا غذا خوردن است، ناراحت شدن توسط نوازش های شما می‌تواند او را آزار دهد و باعث واکنش تدافعی شود. حتما به نیازهای او احترام بگذارید.

آموزش خرگوش، راهی خوب برای جلوگیری از گاز گرفتن

همانطور که گفتیم، خرگوش اسباب بازی نیست، بلکه یک حیوان خانگی کوچک است که وقتی به خانه شما می‌پیوندد باید آموزش ببیند. از آموزش محدودیت‌ها و رفتار خوب در اسرع وقت، به ویژه نظافت، تردید نکنید. با مهربانی و حوصله به او ظرف مخصوص به توالتش را نشان بدهید و به او بیاموزید که از سیم‌های برق، گیاهان و اشیایی که نباید جویده شوند، دوری کند.

به خرگوش کوچولو خود منطقه‌ای به اندازه کافی بزرگ بدهید تا بتواند ورزش کند و رشد کند. قفس‌های تنگ، زندان بسیار کوچکی هستند که تمایل به تشویق رفتارهای افسردگی و/یا پرخاشگرانه دارند.

خرگوش محدودیت‌ها را آزمایش می‌کند، طبیعی است. این به شما بستگی دارد که در تصمیمات خود قاطع باشید، زیرا ثبات به او کمک می‌کند به دستورات شما احترام بگذارد. اگر او اجازه ندارد روی کاناپه بیاید، این یک "نه" قطعی است. از استثناها دوری کنید، زیرا برای او معنی ندارد.

شما باید قوانین خود را اغلب تکرار کنید و به آنها پایبند باشید. هر رفتار خوب باید تشویق و پاداش داده شود تا خرگوش خود را به تکرار آن تشویق کنید. اگر اشتباه کرد، با نوک انگشت خود به آرامی پوزه او را فشار دهید تا بفهمد این کار غلط است. ملایم باشید، اما این ژست باید همیشه یکسان باشد تا به او بفهماند که دیگر نباید این کار را انجام دهد.

اگر او شما را گاز گرفت، دریغ نکنید که او را کنار بزنید و و قاطعانه "نه!" بگویید.

در نهایت، اگر نمی‌توانید احترام خرگوش خود را جلب کنید، در صحبت با دامپزشک خود تردید نکنید. این متخصص سلامت می‌تواند به شما مشاوره دهد یا شما را به یک متخصص رفتار حیوانات راهنمایی کند.