مک-دلتارین

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مک دلتارین 5% حشره‌کشی سنتتیک است. این سم در خالص‌ترین حالت به شکل کریستال‌های بی‌رنگ یا سفید تا بژ کمرنگ می‎‌باشد و بویی ندارد. مک دلتارین همچنین از بین برنده انواع حشرات و انگل‌های خارجی دام است و به صورت تماسی و گوارشی عمل نموده و پایداری آن زیاد می‌باشد. این سم بسیاری از حشرات مکنده و جونده را نابود می‌کند.

این ماده از جمله ایمنترین سموم مصنوعی می‌باشد و نقشی اساسی در کنترل ناقلین مالاریا دارد. این محصول یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین حشره‌کش‌ها در جهان به حساب می‌آید. نیمه عمر آن بدلیل تجزیه سریع توسط میکروارگانیسم‌های خاک 1 تا 2 هفته می‌باشد.

مکانیسم اثر مک دلتارین 5%

مک دلتارین به شکل بلع و یا با تماس مستقیم، حشرات و انگل‌ها را با مختل کردن سیستم عصبی طبیعی آنها نابود می‌کند. دلتامترین جزیی از سموم مهارکننده عصبی است که با کم کردن حساسیت‌ ناحیه پس سیناپسی، پاسخ به تحریکات عصبی را کم می‌کند. این سم با بالا بردن آزاد‌سازی گاما آمینو بوتریک اسید (گابا) در ناحیه پیش سیناپسی از انتقال پیام عصبی جلوگیری به عمل می‌آورد.

موارد مصرف: برای درمان آلودگی به انواع حشرات و انگل‌های خارجی در گاو گوسفند و بز به کار می‌رود. انگل‌های خارجی شامل کنه، مگس، شپش، جرب و مگس بدون بال (در گوسفند و بز) می‌باشد.

دستورالعمل مصرف

مورد مصرف روش مصرف نوع انگل مقدار مصرف
گاو اسپری و غوطه وری کنه – مگس – شپش 0.5 لیتر در 1000 لیتر آب
گوسفند اسپری و غوطه‌وری جرب

 

کنه – مگس

شپش – مگس بدون بال

1 لیتر در 1000 لیتر آب

 

0.5 لیتر در 1000 لیتر آب

0.3 لیتر در 1000 لیتر آب

بز اسپری و غوطه‌وری جرب

 

شپش – مگس بدون بال

1 لیتر در 1000 لیتر آب

 

0.3 لیتر در 1000 لیتر آب

بلع این سم برای پرندگان کاملا غیرسمی و بی‌اثر می‌باشد درصورتیکه برای زنبورعسل، سمی است. در واقع به زنبور آسیب نمی‌رساند بلکه بیشتر اثر دورکنندگی دارد.

خوردن، بوییدن و یا لمس مک دلتارین در سگ و گربه، اثراتی مثل تهوع، استفراغ، سرگیجه و لرزش عضلات را بوجود می‌آورد که ایجاد این حساسیت‌های پوستی باعث گاز گرفتن، خراشیدن و یا لیسیده شدن محل آسیب دیده می‌گردد.

این سم در کنه‌های چند میزبانه ۱۰ الی ۱۲ روز و در کنه تک میزبانه 4 تا 5 هفته تکرار می‌شود. در مگس همچنین ۶ تا ۸ هفته و در جرب برای پیشگیری سالی دو بار (هر شش ماه یک بار) و برای درمان ده روز بعد از سم‌پاشی اولیه و در شپش نیازی به تکرار ندارد. در زمان استفاده از حمام (غوطه‌وری) و در صورت کم شدن حجم محلول حمام با در نظر گرفتن غلظت 1 به 5، کاهش حجم محلول جبران شود.

عوارض جانبی دلتامترین

این سم برای آبزیان و به خصوص ماهی بسیار سمی و خطرناک است. برای انسان نیز این محصول از لحاظ عصبی سمی است. تماس پوستی می‌تواند باعث سوزن سوزن شدن و یا قرمزی موضعی پوست در هنگام کار با آن شود. اگر از بینی، چشم یا دهان وارد بدن شود علامت شایع آن Paraesthesia صورت می‌باشد. این سم بر روی پوست تاثیراتی مانند خارش، سوزش یا بی‌حسی را پدید می‌آورد که این احساسات معمولا در کمتر از 48 ساعت ناپدید می‌شوند.

پس از ورود دلتامترین به چشم همچنین ممکن است تحریک ملایمی ایجاد شود. بوییدن مک دلتارین می‌تواند باعث سردرد و سرگیجه شود. در کل می‌توان اینگونه توضیح داد که خطر این سم به در زمان بوییدن یا لمس کم بوده ولی در صورت خوردن نسبتا خطرناک و سمی است.

مدت زمان دوام مک دلتامترین: این سم به سرعت در بدن حیوان متابولیزه و دفع می‌شود و هیچ نوع باقی مانده‌ای در بافت‌ها به جای نمی‌گذارد. همچنین اگر به میزانی که توصیه شده است مصرف شود معمولاً باقیمانده قابل اندازه‌گیری در شیر باقی نمی‌گذارد.

زمان پرهیز از مصرف فرآورده‌های دامی:  یک هفته پس از مصرف می توان دام و طیور را ذبح کرد. برای مصرف شیر گاو 3 روز و عدم استفاده از شیر بز و گوسفند عدم استفاده توصیه شده است.

پادزهر: تاکنون پادزهری شناخته نشده است. در صورت بروز مسمومیت می‌توان از درمان‌های علامتی کمک گرفت. به یاد داشته باشید که فرد مسموم باید فورا به پزشک مراجعه نماید.

مراقبت‌های لازم

1- از تماس با سم خودداری شود و اگر به طور اتفاقی روی پوست و لباس ریخت باید با مقدار فراوانی از آب و صابون شسته شود.

2- سم رقیق شده را به‌هیچ وجه، نگهداری نکنید.

3- مک دلتارین را در جای خشک و خنک و دور از دسترس اطفال نگاه دارید.

4- از مصرف مک دلتارین در دام‌های بیمار، ضعیف و یا تشنه جلوگیری کنید.

5- دام‌هایی که سن آنها کمتر از ۴ هفته است باید جداگانه و با مراقبت کامل محلول پاشی شده و یا حمام داده شوند.

6- در کنار مواد غذایی و یا غذای دام نگهداری نشود.

7- هنگام مصرف سم، از کلاه، دستکش، ماسک و لباس کار استفاده شود.

برای خرید سم مک دلتارین (دلتامترین دامی) بر روی لینک خرید محصول کلیک کنید.