سم-مک-سیلات

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سم مک سیلات یک حشره‌کش غیرسیستمیک از گروه پایروتروئیدها است که با اثر تماسی و گوارشی و با اختلال در سیستم عصبی حشرات، منجر به فلج اعصاب محیطی و در نهایت مرگ انگل خارجی می‌شود. این سم دارای اثر ضربه‌ای شدید بوده که به سرعت در کوتیکول انگل نفوذ کرده و سبب اختلال در سیستم عصبی، توقف تغذیه و اختلال در فعالیت ماهیچه‌ها می‌گردد و در نهایت به فلجی و مرگ منتهی می‌شود.

مک سیلات، سریع‌الاثر و با ماندگاری طولانی موجب دفع حشرات می‌گردد و دارای خاصیت دورکنندگی و ضربتی است که این خصوصیت بارز موجب شده که علاوه بر دفع انگل‌ها، یکی از سموم بسیار قوی در دفع حشرات نیز باشد.

ماده موثره مک سیلات

لامبادا سای هالوترین

موارد مصرف مک سیلات

برای مبارزه با انگل‌های خارجی دام و طیور مانند کنه‌های یک میزبانه و چند میزبانه که خصوصا در کنه‌های ماده، با تاثیرگذاری  بیشتر بکار می‌رود و همچنین این ترکیب در کنترل مگس‌های بدون بال، شپش‌های گزنده و خون‌خوار در گاو، بز و گوسفند از  مرحله لاروی تا حشره بالغ موثر می‌باشد. از مگس‌هایی که این سم تاثیر فوق‌العاده‌ای بر آن دارد می‌توان به هیپودرما و درماتوبیا اشاره کرد.

مصرف مک سیلات

تذکر: در صورتـی کـه ١٠ درصـد از حجـم محلـول اولیـه حمـام کم شـود محلـول جایگزیـن با غلظـت یک لیتر سـم در ٧٠٠ لیتر آب به آن اضافه می‌گردد.

طرز تهیه و استفاده از مک سیلات

در صورت استفاده از هر ظرفی، ابتدا ظرف را تا نصفه از آب پر نموده، میزان سم مورد نیاز را اضافه کرده و آنگاه ظرف را تا حجمی که می‌خواهیم از آن استفاده نماییم می‌رسانیم. (دقت شود قبل از اضافه کردن مک سیلات به ظرف مورد استفاده‌تان، آب به محصول برخورد نداشته باشد). سپس ظرف را تکان داده یا هم بزنید. رقت مک سیلاتی که باید مورد استفاده قرار گیرد به شدت آلودگی دام بستگی دارد. 

زمان پرهیز از مصرف فرآورده‌های دامی 

برای استفاده از شیر و گوشت حیوانات، زمان پرهیز وجود ندارد و می‌توان بلافاصله از آنها استفاده نمود. 

مدت دوام سم مک سیلات

این سم در بدن حیوان متابولیزه شده و دفع می‌گردد و هیچ نوع باقیمانده‌ای در بافت‌ها بجا نمی‌گذارد و اگر به میزانی که توسط دامپزشک توصیه شده مصرف گردد معمولا باقیمانده قابل اندازه‌گیری در شیر نیز بجا نمی‌گذارد.

علائم مسمومیت

این سم در تماس با پوست یا چشم، سوزش‌آور بوده و در صورت استنشاق، محرک دستگاه تنفسی فوقانی می‌باشد و در صورت  مصرف خوراکی، علائم عصبی از جمله لرزش‌های عضلانی و تشنج بروز می‌کند. 

در صورت هرگونه مسمومیت، می‌توان از کمک‌های اولیه زیر قبل از رسیدن اورژانس پیروی کرد:

1- در صورت بلع یا آشامیدن: اگر مسموم هشیار باشد دهان را بشویید و ٢٠٠ تا ٣٠٠ سی سی آب (یک لیوان) به او بخورانید. سپس در اسرع وقت به اورژانس بیمارستان مراجعت کنید و اگر مسموم، خودبخود دچار تهوع شد او را به شکم خوابانده تا در حین استفراغ تنفس کند. 

2- در صورت تماس با چشم: با آب فراوان بشویید. در صورت ادامه دار بودن علایم حساسیتی به پزشک مراجعه گردد.

3- در صورت تماس با پوست: موضع با آب و صابون فراوان شسته شود و از یک پماد مرطوب‌کننده نیز استفاده گردد. 

4- در صورت استنشاق: مسموم را فورا به هوای آزاد برسانید و در صورت نیاز، تنفس مصنوعی انجام شود. 

این سم برای ماهی و زنبور عسل، سمی و خطرناک می‌باشد.

پادزهر 

تاکنون پادزهر اختصاصی برای مکسیلات شناخته نشده است و در صورت مسمومیت باید از درمان‌های علامتی استفاده شود و فرد مسموم باید فورا به پزشک مراجعه نماید.

مراقبت‌های لازم  

- حمام و محلول‌پاشی باید دو هفته بعد از پشم چینی گوسفندان انجام پذیرد.

- از استنشاق و تماس سم با چشم و سطح بدن خودداری نمایید.

- دام‌هایی که سن آنها کمتر از ٤ هفته است باید جداگانه و با مراقبت کامل محلول پاشی شده و یا حمام داده شوند.  

- از مصرف مکسیلات در دام‌های بیمار، ضعیف و یا تشنه خودداری کنید.

- هنگام مصرف سم، لباس کار پوشیده و از کلاه، دستکش و ماسک استفاده نمایید.  

- مک سیلات را در جای خشک و خنک و دور از دسترس اطفال نگاه دارید.

- در کنار مواد غذایی و یا غذای دام نگهداری نشود. 

- باقیمانده سم رقیق شده، به هیچ وجه نگهداری نگردد. 

- از ظروف خالی سم دوباره استفاده نشود.