ملوکسیکام-ملوکام

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ملوکسیکام دامی یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) با خواص ضدالتهابی آنتی اکسودایی (ترشحی)، ضددرد و ضد تب می‌باشد که این اثرات از طریق مهار آنزیم‌های سیکلوکسی ژناز، فسفولیپاز و مهار سنتز پروستاگلاندین ایجاد می‌گردد. ملوکسیکام دامی با نام تجاری ملوکام محصولی از شرکت داروسازی نصر فریمان می‌باشد.

شکل دارویی:

محلول استریل تزریقی

گروه دارویی:

ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs).

ترکیب دارو:

هر میلی لیتر ملوکسیکام دامی حاوی ۲۰ میلی گرم ملوکسیکام می‌باشد.

مکانیسم اثر:

اثرات ضدالتهابی داروهای NSAIDs از طریق مهار Cox2 اعمال می‌گردد.

مطالعات متعدد نشان داده است که ملوکسیکام سیکلوکسی ژناز ۲ (Cox۲) را به میزان بیشتری نسبت به سیکلوکسی ژناز 1(1Cox) مهار می‌کند.

همچنین ملوکسیکام دامی دارای تاثیر ضداندوتوکسین باکتری اشرشیاکلی است زیرا تولید ترومبوکسان B۲ که توسط اندوتوکسین باکتری اشرشیاکلی در گوساله و گاو شیری القا می‌گردد را مهار می‌کند.

فارماکوکینتیک:

حداکثر غلظت پلاسمایی دارو در گاو شیری ۴ ساعت و در گاوهای جوان ۷/۷ ساعت بعد از تزریق زیرپوستی ایجاد می‌شود. بیش از ۹۰% ملوکسیکام دامی به پروتئین‌های پلاسما متصل می‌گردد. بالاترین غلظت دارو در کبد و کلیه یافت می‌شود و کمترین غلظت آن در عضلات اسکلتی و چربی دیده می‌شود. در گاو عمدتا از طریق شیر دفع می‌گردد و در ادرار بمقدار ناچیزی پیدا می‌شود. ملوکسیکام دامی به یک الکل، یک اسید و چندین متابولیت پولار متابولیزه می‌شود. ملوکسیکام در گاوهای جوان ۲۶ ساعت و در گاوهای شیری ۱۷/۵ ساعت بعد از تزریق به صورت زیر پوستی و در اسب ۸/۵ ساعت بعد از تزریق وریدی دفع می‌گردد.

موارد مصرف:

گاو: در عفونت حاد سیستم تنفسی همراه با آنتی بیوتیک مناسب برای کاهش علائم بالینی، درمان حمایتی در ورم پستان حاد همراه با آنتی بیوتیک تراپی، درمان اسهال گوساله‌های شیری بیشتر از یک هفته همراه با مایع درمانی و به عنوان ضددرد بعد از شاخ‌بری.

اسب: جهت رفع التهاب و درد ناشی از ضایعات حاد و مزمن عضلانی-اسکلتی و رفع دل درد (کولیک).

مقدار و روش مصرف ملوکسیکام دامی:

گاو: به صورت یک تزریق زیرپوستی یا وریدی ۰/۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن معادل ۲/۵ میلی لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلوگرم وزن بدن.

اسب: به صورت یک تزریق وریدی ۰/۶ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن معادل ۳ میلی لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلوگرم وزن بدن.

عوارض جانبی:

در گاو بعد از تزریق به صورت زیرپوستی ممکن است التهاب کم و زودگذر در محل تزریق اتفاق بیفتد.

در اسب ممکن است در محل تزریق التهاب زودگذر اتفاق بیفتد. در مواردی ممکن است واکنش‌های آنافیلاکتیک دیده شود.

موارد منع مصرف ملوکسیکام دامی:

در کره‌اسب‌های کمتر از ۶ هفته و همچنین در دام‌هایی که از نارسایی کبدی، قلبی یا کلیوی رنج می‌برند استفاده نگردد. از مصرف همزمان با گلوکوکورتیکوئیدها، دیگر ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی یا داروهای ضد انعقاد پرهیز شود.

دوره پرهیز از مصرف:

گاو:

گوشت: ۱۵ روز بعد از آخرین تزریق

شیر: ۵ روز بعد از آخرین تزریق

شرایط نگهداری:

ملوکسیکام دامی در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد و دور از نور نگهداری شود از یخ‌زدگی دارو جلوگیری شود.

بسته بندی:

ملوکسیکام دامی در ویال‌های ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلی لیتری عرضه می‌گردد.