خروج حیوان خانگی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ به نقل از فاخته، خروج  حیوانات خانگی از ایران، به ویژه سگ و گربه، مستلزم رعایت قوانین و مقرراتیست که برای خروج این حیوانات از کشور در نظر گرفته شده است تا بتوان به‌طور مطمئن و بدون مشکل اقدام به خروج حیوان خانگی خود نمود.

برای خارج کردن حیوان خانگی خود از ایران، باید ابتدا با مراجع ذی ربط تماس بگیرید و اطلاعات مربوطه را به دست آورید. این اطلاعات شامل نوع مستندات و مدارک لازم برای خارج کردن حیوان، محدودیت‌ها و قوانین مشخص برای حیوانات خانگیست.

مدارک مورد نیاز برای خروج سگ از کشور

برای خروج حیوانات خانگی از ایران، باید مدارک زیر را احتیاج دارید:

پاسپورت سگ یا گربه: در این مدرک باید این اطلاعات ذکر شده باشد: نام حیوان، نژاد، رنگ، سن، شماره میکروچیپ و واکسیناسیون حیوان.

گواهی سلامت: این گواهی باید توسط دامپزشک صادر شده باشد و شامل اطلاعات کامل و جامعی پیرامون سلامت جسمی و روحی حیوان خانگی شما باشد. مهلت اعتبار این گواهی، تنها ۱۰ روز از تاریخ صدور است.

گواهی واکسیناسیون: باید حاوی جزئیات برنامه دریافت واکسن حیوان خانگی شما باشد.

گواهی پرداخت مالیات: برای خروج حیوان خانگی از ایران، باید گواهی پرداخت مالیات به عنوان مالک حیوان خانگی را در اختیار داشته باشید.

برای تحویل حیوان خانگی به فرودگاه، باید مدارک زیر را همراه داشته باشید:

شناسنامه یا گذرنامه حیوان خانگی

برگه پرداخت کرایه حمل (اصل برگه)

فرم مخصوص درخواست انجام امور موجود زنده (به صورت تکمیل شده)

گواهی بهداشتی بین‌المللی معتبر که از دامپزشکی دولتی کشور مبدا (یا مقصد) صادر می‌شود (اصل گواهی)

تایید کتبی قرنطینه دامپزشکی فرودگاه (اصل تاییدیه)

*  به این نکته توجه داشته باشید که برای حمل حیوانات در مسیرهای داخلی به دریافت گواهی بهداشتی بین‌المللی احتیاجی نیست و داشتن این گواهی فقط در سفرهای خارج از کشور ضرورت دارد.

اقدامات لازم پیش از خروج حیوان از ایران

واکسیناسیون سگ

پیش از خروج حیوان از ایران، باید مطمئن شوید که حیوان خانگی شما واکسینه شده و مدارک واکسیناسیون آن، به‌روز شده است. برای خروج حیوان خانگی از ایران، باید حداقل ۳۰ روز پس از آخرین واکسیناسیون در برابر بیماری‌های واگیردار، آنتی بادی تولید شده و از طریق آزمایش‌های مربوطه تایید شود.

دقت داشته باشید که برای دریافت مجوز خروج پت، لازم است حداقل مدت ۱۴ روز از تزریق آخرین دوز واکسن هاری گذشته باشد؛ مجوز صادره از تاریخ صدور، باید حداکثر ۱۰ روز اعتبار داشته باشد تا بتوان سگ را از کشور خارج نمود.

میکروچیپ حیوان خانگی

حیوان خانگی باید به‌طور قانونی چیپ شده و شماره میکروچیپ آن، در پاسپورت ثبت شده باشد. این کار برای اطمینان از محل حضور حیوان در هنگام خروج از ایران ضرورت دارد.

محدودیت‌های جغرافیایی و شرایط تحریم ایران

برای خروج حیوانات خانگی از ایران، محدودیت‌هایی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. برای مثال، برخی از کشورها ممکن است در برابر ورود حیوانات خانگی از کشورهای خاصی مانند ایران، محدودیت داشته باشند. همچنین، در قوانین برخی از کشورها ممکن است ضوابط و رویه‌های خاصی برای ورود حیوانات خانگی به آن‌ها وجود داشته باشد.

بررسی سلامت پت، با مراجعه به دامپزشک

قبل از خروج حیوان خانگی از ایران، باید به دامپزشک مراجعه کنید و مطمئن شوید که حیوان شما به سلامتی می‌تواند از کشور خارج شود. باید اطمینان حاصل کنید که سوار شدن در هواپیما و بودن در قرنطینه پرواز، برای حیوان خانگی شما، مشکلی به همراه ندارد.

احتمال نوسانات در قیمت

قیمت و هزینه‌های خروج حیوان خانگی از ایران، ممکن است به دلیل نوسانات ارزی و اختلافات در قیمت‌های خدمات پزشکی و حمل و نقل، تغییر کند. برای اطمینان از قیمت دقیق باید با فروشندگان و مراجع مربوطه تماس گرفته و قبل از شروع روند خروج، قیمت را تایید کنید.

آیا برای ورود حیوانات خانگی به برخی از کشورها، محدودیتی وجود دارد؟

برای خروج حیوانات خانگی به کشورهای مختلف، محدودیت‌ها و شرایط خاصی وجود دارد که باید رعایت شود. هر کشوری قوانین و مقررات خاص خود را برای پذیرش حیوانات خانگی دارد. در ادامه به برخی از محدودیت‌ها و شرایطی که در ارتباط با ورود حیوانات خانگی به کشورهای خاصی وجود دارد، اشاره می‌کنیم:

اتحادیه اروپا:

برای ورود حیوانات خانگی به کشورهای اتحادیه اروپا، باید مستندات و شرایط خاصی را رعایت کرد. برای مثال، حیوان نباید ناقل بیماری‌های واگیردار مانند هاری و بیماری لیشمانیاز (Leishmaniasis) باشد و باید به وسیله یک مسیر سریع و معین از طریق فرودگاه ورودی، وارد کشور گردد. همچنین، باید دارای میکروچیپ و پاسپورت و گواهی سلامت باشد. برای خروج سگ از ایران به قصد کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به طور کل با مشکل خاصی رو به رو نیستید.

ایالات متحده آمریکا:

ورود حیوانات خانگی به ایالات متحده آمریکا با قوانین و مقررات خاصی همراه است. حیوانات خانگی باید از طریق یکی از فرودگاه‌های مشخص شده وارد این کشور شوند، چیپ شده و دارای مستندات و مدارک مورد نیاز شامل گواهی سلامتی و گواهی واکسیناسیون باشند. خروج سگ از ایران به قصد ایالات متحده آمریکا نیز، به طور کل بدون محدودیت قابل انجام است.

استرالیا:

ورود حیوانات خانگی به استرالیا با شرایط خاصی همراه است. استرالیا کشوری بسیار حساس نسبت به بیماری‌های واگیردار است و برای جلوگیری از ورود بیماری‌های واگیردار به کشورش، شرایط سختی برای ورود حیوانات خانگی مشخص کرده است. حیوان خانگی برای ورودش به استرالیا، باید از یکی از مسیرهای مشخص شده وارد شود، دارای مستندات و مدارک مورد نیاز شامل گواهی سلامتی و گواهی واکسیناسیون باشند و باید قبل از ورود به کشور، به مدت یک تا شش ماه ارزیابی و قرنطینه گردند. خروج سگ از ایران به کشور استرالیا، بدون محدودیت انجام می‌شود.

در کل، برای ورود حیوانات خانگی به کشورهای خاصی، ممکن است شرایط خاصی نیز وجود داشته باشد که باید رعایت شود. بنابراین، برای قطعیت درباره شرایط و مقررات ورود حیوانات خانگی به کشورهای خاص، بهتر است با سفارت یا کنسولگری کشور مربوطه تماس گرفته و اطلاعات دقیقی را دریافت کنید.

در نهایت، باید این طور نتیجه‌گیری کرد که خروج پت از ایران مستلزم رعایت قوانین و مقرراتی است که برای حفظ سلامت و رفاه حیوانات و همچنین، جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار در کشورهای دیگر تعیین شده است. بنابراین، این وظیفه ما، به عنوان مالکان حیوان خانگی است که از قوانین خروج پت از ایران پیروی کنیم و حیوان خانگی خود را با احتیاط و مراقبت به خارج از کشور ببریم.