تربیت گربه

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ مادر در فرآیند رشد بچه گربه نقش اساسی ایفا می‌کند. این اوست که از بدو تولد از بچه‌هایش مراقبت می‌کند و تا موعد از شیر گرفتن گربه و استقلال او همراهی‌اش می‌کند. مادر به فرزندان خود غذا می‌دهد، آنها را نوازش می‌کند، آنها را گرم نگه می‌دارد، آنها را آرام می‌کند و اصول رفتار گربه‌سانان را به آنها می‌آموزد. این مرحله حیاتی، زندگی آینده گربه و نگرش او را به عنوان یک گربه بالغ تعیین می‌کند.

در نتیجه، احترام به از شیرگرفته شدن طبیعی برای پذیرش یک بچه گربه به منظور جلوگیری از بروز مشکلات رفتاری در سنین بالا ضروری است.

مادر چه نقشی در زندگی بچه گربه‌هایش دارد؟ این مادر به بچه گربه‌هایش چه یاد می‌دهد؟ او چگونه به آنها آموزش می‌دهد؟ وقتی او نتواند نقش خود را ایفا کند چه اتفاقی می‌افتد؟ در این مقاله به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

نقش تعیین‌کننده مادر از بدو تولد بچه گربه‌ها

از بدو تولد، گربه نقش مهمی در زندگی بچه‌اش دارد. پس از اینکه به آنها زندگی می‌دهد، آنها را تمیز می‌کند و به آنها غذا می‌دهد. برای این کار بدن او آغوز تولید می‌کند، ماده‌ای زرد رنگ که از روزهای اول پس از زایمان ترشح می‌شود. سرشار از آنتی بادی است و با کمک به ایمن‌سازی بدن بچه گربه‌ها به طور طبیعی آنها را از عوامل عفونی محافظت می‌کند. سپس آغوز خیلی سریع با شیر مادر جایگزین می‌شود و تا زمانی که بچه گربه‌ها از شیر گرفته شوند به آنها غذا می‌دهد.

بنابراین گربه مادر از اولین ثانیه‌های زندگی از بچه‌های خود مراقبت می‌کند تا اینکه به تدریج آنها را به سمت مسیر استقلال هدایت کند. برای ایفای کامل نقش خود به عنوان مادر، گربه باید از توجه سرپرست خود بهره‌مند شود تا در کنار بچه گربه‌هایش از فضایی آرام و  تمیز برخوردار باشد.

گربه به بچه گربه‌هایش چه می‌آموزد؟

مادر کلید یادگیری بچه گربه است. نقش اساسی در تربیت کلی آنها ایفا می‌کند و بنابراین مستقیماً به رشد و رفتار آینده آنها کمک می‌کند. ضرورت احترام به دوره از شیر گرفتن طبیعی و نپذیرفتن زودهنگام بچه گربه به این دلیل است که تا این استقلال کامل، مادر به بچه‌های خود می‌آموزد که از این واقعیت که آنها گربه هستند آگاه باشند، نژاد خود را بشناسند، گونه‌های دیگر را تشخیص دهند، بر توانایی‌ها و روش‌های کنترل پنجه‌های خود آگاه شوند، محل دفع خود را بشناسند و همچنین بتوانند به تنهایی غذایشان را تامین کنند.

برای درک بهتر تمام مراحل این یادگیری، بیایید مراحلی را که بچه گربه با مادرش طی می‌کند، بررسی کنیم.

دلبستگی طبیعی

گربه از بدو تولد به نوزادان تازه متولد شده خود وابسته می‌شود و از آنها مراقبت می‌کند. در حدود هفته دوم زندگی، بچه گربه‌ها به نوبه خود به مادر خود وابسته می‌شوند، یک رفلکس طبیعی که به بقای گونه کمک می‌کند. مادر برای احساس آرامش به فرزندانش نیاز دارد و این نیاز متقابل است.

در طی هفته دوم تا هفتم زندگی، بچه گربه با مشاهده مادر و برادران و خواهرانش یاد می‌گیرد که همنوعان خود را شناسایی کند. بنابراین او می‌آموزد که ویژگی‌های بصری، شنوایی، بویایی و لامسه‌ای را که به آنها مربوط می‌شود را بشناسد و در نتیجه در گونه خود جا بیفتد.

اجتماعی شدن

وقتی بچه گربه ویژگی‌های مخصوص گونه خود را آموخت و فهمید که او واقعاً یک بچه گربه است، همچنین از ویژگی‌های دیگر گونه‌ها - از جمله انسان‌ها - آگاه شد، می‌تواند از مادرش ارتباط با همنوعانش و دیگران را بیاموزد.

در طول این مرحله از اجتماعی شدن، او یاد می‌گیرد که ارتباط برقرار کند و قوانین حاکم بر ارتباط با هر گونه را می‌آموزد.

جدا شدن بچه گربه

بچه گربه کم کم از وابستگی انحصاری که به مادرش دارد دور می‌شود تا وابستگی طبیعی به محیط خود و کسانی که او را احاطه کرده‌اند ایجاد کند. او خودش را می‌سازد و به نقاط مهم در فضای زندگی‌اش توجه می‌کند، که به او کمک می‌کند تا شخصیت خود را شکل دهد و تعادل عاطفی آرام و سالمی برقرار کند. بنابراین او موفق می‌شود به طور خاص منطقه بازی، منطقه استراحت، منطقه دفع، منطقه تغذیه و غیره را شناسایی کند.

جدا شدن از مادر این دلبستگی پیشرفته را امکان‌پذیر می‌کند و این شرایط فقط پس از تربیت شدن توسط مادر میسر می‌شود. گربه مادر ابتکار حرکت را در اختیار دارد و به این ترتیب به اهلی شدن بچه گربه در محیط و خودمختاری و استقلال او کمک می‌کند.

به سوی خودمختاری و استقلال

بچه گربه در تماس با مادرش می‌آموزد که باید پاکیزه باشد. او یاد می‌گیرد که با لیسیدن همراه با وسواس، چند بار در روز خود را بشوید و در مکانی مناسب عملیات دفع ادرار خود را انجام دهد. بچه گربه همچنین یاد می‌گیرد که روی مدفوع خود را بپوشاند، یک رفلکس طبیعی که از اجدادش به ارث برده است.

در واقع، آنها مدفوع خود را می‌پوشاندند تا شکارچیان آنها را پیدا نکنند. حرکتی غریزی که امروز دیگر مشابهی در حیوانات دیگر ندارد، اما صاحبان گربه که مجبور نیستند بوی تند مدفوع حیوان خانگی خود را تحمل کنند، به خوبی از آن استقبال می‌کنند.

بچه گربه همچنین یاد می‌گیرد که به تنهایی و با دیگران بازی کند. بنابراین او کنترل کامل پنجه‌های خود را برای گرفتن اسباب‌بازی‌ها و اشیاء به دست می‌آورد. 

گربه جوان بالاخره می‌آموزد که خودش را تغذیه کند، تا کم کم نیاز خود به شیر مادر را کاهش دهد و این رژیم غذایی مایع را با یک رژیم غذایی جامد جایگزین کند، که بیشتر با نیازهای جدیدش به عنوان یک موجود در حال رشد سازگار است.

همانطور که متوجه شده‌اید، بچه گربه تا زمانی که از شیر گرفته شود، از مادرش می‌اموزد که چگونه یک گربه باشد. قطع این روند طبیعی آموزش، اشتباهی جدی است که نباید مرتکب شد، زیرا بچه گربه کوچکی که خیلی زود از مادرش جدا شده است، وقت لازم برای به دست آوردن تمام کدهایی را که اساس رفتار گربه را تشکیل می‌دهد، نخواهد داشت.

در بزرگسالی او مطمئناً مشکلات رفتاری مانند کثیف بودن، تخریب کردن و یا حتی پرخاشگری خواهد داشت و در خطر ابتلا به استرس، اضطراب و حتی افسردگی خواهد بود.

بچه گربه چگونه از مادرش یاد می‌گیرد؟

گربه از طریق یک پدیده بسیار ساده یاد می‌گیرد که نه تنها به این گونه گربه‌سانان ، بلکه به بسیاری از گونه‌های دیگر - از جمله انسان‌ها - نیز مربوط می‌شود: جانشینی.

جانشینی این واقعیت است که بچه گربه کوچک آنچه را که می‌بیند تقلید می‌کند. این پدیده طبیعی از هفته دوم زندگی گربه شروع می‌شود و تا سن 3 ماهگی که لحظه از شیر گرفتن روانی اجتماعی محسوب می‌شود ادامه دارد و بین 4 تا 8 یا 9 هفتگی به شدت کامل می‌رسد.

اصول بسیار ساده است، زیرا جانشینی به طور طبیعی حیوان کوچک را هل می‌دهد که سپس به تدریج متوجه این واقعیت شود که گربه است و از ویژگی‌های گونه‌اش برای بازتولید آنچه دیگران و به ویژه مادرش انجام می‌دهند آگاه شود. بنابراین گربه به این فرآیند تکیه می‌کند تا به کودک خود بیاموزد چگونه رفتار کند. بچه گربه او را مشاهده می‌کند و حرکات، رفتار و واکنش‌هایش را تکرار می‌کند تا زمانی که بتواند آنها را به طور کامل ادغام کند، بر آنها مسلط شود و به آنها دست یابد.

بنابراین با تقلید از مادرش است که بچه گربه یاد می‌گیرد که گربه شود.

وقتی بچه گربه نمی‌تواند توسط مادرش تربیت شود چه باید کرد؟

یک بچه گربه با تقلید از مادرش یاد می‌گیرد. در نتیجه، اگر مادر غایب باشد یا اگر این نقش را به طور کامل ایفا نکند، موجود کوچک در حال رشد در خطر ناتوانی در ساختن  و شناسایی نشانه‌ها قرار می‌گیرد.

وقتی گربه خیلی زود از مادرش جدا می‌شود، وقتی مادرش می‌میرد یا به شدت بیمار می‌شود، وقتی مادر نمی‌داند چگونه فرزندش را تربیت کند، خودش نابالغ است یا تصمیم می‌گیرد نقش او را بر عهده نگیرد، باید اقدام کرد. در واقع، اگر جدایی زودهنگام قبل از از شیر گرفتن برای بچه گربه کوچک اتفاق بیوفتد، مادری که خود یاد نگرفته است که به عنوان یک گربه اجتماعی، دوست‌داشتنی و تمیز با تمام خصوصیات همنوع خود رفتار کند، نمی‌تواند آنچه را که خود نمی‌داند به بچه‌های کوچکش بیاموزد.

در نتیجه، مهم است که مسئولیت را بر عهده بگیرید تا آموزش بچه گربه به خوبی انجام شود. یک گربه تا 6 هفتگی هنوز به طور کامل آنچه را که گربه‌ها را مشخص می‌کند، نیاموخته است. برای آنکه از دیگر گونه‌ها شناسایی شود، باید با همنوعان خود در تماس باشد. آن را به گربه شیرده دیگری در اطراف خود بسپارید یا در اسرع وقت او را در تماس با گربه‌های دیگر قرار دهید و در عین حال مطمئن شوید که به آن غذا می‌دهید.

به هر قیمتی شده از جایگزینی خود به جای مادرش بپرهیزید. با چنین بچه گربه جوانی، نمی‌توان به طور انحصاری جای مادر را گرفت، زیرا حیوان بدون کدهایی که گربه‌ها را مشخص می‌کند بزرگ می‌شود و مطمئناً دچار مشکلات رفتاری خواهد شد.

با این حال، پس از سن 6 تا 8 هفتگی، خطر کاهش می‌یابد. با دامپزشک مشورت کنید، اما در صورت امکان از قطع هرگونه تماس بین حیوان و سایر گربه‌ها خودداری کنید.

ترجمه: مهدیه هادی تقی