کاسکو

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ کاسکو، طوطی با پرهای خاکستریست و از جمله حیوانات خانگی بسیار محبوب به شمار می‌رود. این پرنده اجتماعی، بامحبت، باهوش، کنجکاو و پرحرفترین گونه طوطی است و می‌تواند کلماتی را که به او می‌آموزید در حالی که آنها را در متن مناسب قرار می‌دهد، تکرار کند! کاسکو پرنده ایده‌آلی برای زندگی خانوادگیست و می‌توان آن را به راحتی آموزش داد. در این مقاله کامل تمامی اسرار این پرنده زیبای بومی آفریقا را کشف کنید و نحوه پرورش آن در خانه را یاد بگیرید.

کاسکو کیست؟

طوطی خاکستری کاسکو (Psittacus Erythacus) حیوانی شاد و بشاش و عاشق معاشرت است. این گونه از خانواده Psittacidae است، بومی غرب آفریقاست و به طور کلی می‌تواند 40 تا 50 سال زندگی کند، حتی در برخی موارد تا 80 سال!

اندازه کاسکو 35 تا 42 سانتی‌متر و وزن آن به طور متوسط 500 گرم است. این پرنده یک سخنران عالیست، او همچنین بسیار باهوش و کنجکاو است. کاسکو بسیار اجتماعیست، او برای داشتن احساس خوب نیاز به تعامل روزانه دارد. او به سرعت یاد می‌گیرد که کلماتی که به او می‌گویید و صداهای اطرافش مانند پارس سگ‌ها، زنگ درب ورودی یا تلفن و همچنین سوت برخی آهنگ‌ها را تکرار کند. او قادر است کلماتی را که به زبان می‌آورد در زمینه مناسب قرار دهد، به همین دلیل است که ما از هوش صحبت می‌کنیم و نه تکرار محض.

این حیوان بسیار بامحبت از زندگی خانوادگی لذت می‌برد و از تنهایی متنفر است. تنهایی می‌تواند منجر به افسردگی وی شود. بنابراین، اگر در خانه نیستید، از گذاشتن تلویزیون یا رادیو برای او دریغ نکنید. با شنیدن صدای انسان، فکر می‌کند که شخصی در خانه حضور دارد و حالش بهتر می‌شود.

کاسکو

چگونه کاسکو را در خانه بزرگ کنیم؟

طوطی خود را به خانه بیاورید

ورود پرنده جدید به خانه برای او و شما لحظه بسیار مهمیست. پرنده می‌تواند با تغییرات مکان، افراد، صداها و بوها آشفته شود.

اکثر کاسکوها در سن 4 تا 6 ماهگی به سرپرستی پذیرفته می‌شوند. حتما آن را در یک قفس حمل و نقل مناسب حمل کنید که به محض رسیدن به آرامی آن را باز کنید. اگر پرنده جوان است با احتیاط در قفس جدیدش قرار دهید. اگر حیوان مسن‌تری را به سرپرستی قبول می‌کنید، جعبه حمل و نقل باز را در قفس قرار دهید و به محض اینکه بخواهد اجازه دهید خودش بیرون برود.

از صحبت کردن با آرامش برای اطمینان دادن به او دریغ نکنید. او باید شما را بشناسد تا کاملا به شما اعتماد کند. در ابتدا بهتر است یک نفر مراقب مراقبت، تغذیه و نوازش او باشد تا احساس امنیت کند. بعداً که احساس راحتی کرد، می‌توانید او را به سایر اعضای خانواده‌تان معرفی کنید.

هر روز برای او آب تازه و غذا بیاورید، با او صحبت کنید و به آرامی او را نوازش کنید. او تماس را دوست دارد، اما اگر به زمان نیاز دارد تا به شما اجازه لمس بدهد، او را مجبور نکنید.

در 10 روز اول سعی نکنید آن را بیرون بکشید یا در دست یا بازوهای خود بدهید. او به زمان نیاز دارد تا محیط جدید خود را درک کند و با خانواده جدید خود سازگار شود.

پس از 10 روز، اگر پرنده شما احساس راحتی می‌کند، می‌توانید قفس آن را باز کرده و بیرون بگذارید. از قبل مطمئن شوید که همه درها و پنجره‌ها به درستی بسته شده اند! بدون اجبار به او اجازه دهید خودش بیرون بیاید، اما می‌توانید با صحبت با او و انجام بازی او را تشویق کنید و به او اطمینان دهید.

همیشه هنگام بیرون آمدن آن نزدیک بمانید، زیرا اثاثیه، لوازم و گیاهان شما می‌تواند خطری برای این حیوان کنجکاو باشد. او را طوری آموزش دهید که بیاموزد رفتار خوبی داشته باشد و اگر با فریب دادن او با یک خوراکی یا اسباب‌بازی از شما سرپیچی کرد، او را در جعبه خود بازگردانید. از طرفی دیگر نیازی به خشونت و فریاد زدن بر سر او نیست! خوش اخلاق بمانید!

یک قفس بزرگ و محکم با اسباب‌بازی

قفس باید پیش از رسیدن طوطی شما آماده باشد. آن را در فضایی دلپذیر و پرنشاط مانند اتاق نشیمن قرار دهید، زیرا این پرنده بسیار اجتماعی است و دوست دارد در زندگی خانوادگی شرکت کند. از سوی دیگر، از قرار گرفتن او در جریان هوای آزاد و نزدیک به پنجره اجتناب کنید تا نور مستقیم به او برخورد نکند. همچنین به دلیل آنکه ریه‌های او شکننده هستند از قرار گرفتن در معرض دود و در نتیجه آشپزخانه و همچنین اتاق خواب‌ها که بیش از حد ساکت هستند خودداری کنید.

قفس او با توجه به اندازه‌اش باید بزرگ باشد تا بتواند به راحتی بال‌هایش را باز کند و کمی پرواز کند، چراکه کاسکو پرنده‌ای کاملاً پویاست و دوست دارد حرکت کند. قفس آن را محکم و با سیستم باز کردن پیچیده انتخاب کنید، زیرا به لطف منقار قدرتمند خود به سرعت یاد می‌گیرد که آن را باز کند و از آن خارج شود.

اسباب‌بازی‌های چوبی کوچک برای تفریح و یک آینه کوچک برای او نصب کنید، چراکه از دیدن تصویر خود در آینه لذت می‌برد. هر از چند گاهی آنها را عوض کنید تا برای او تنوع ایجاد شود. جایگاه‌هایی با اندازه‌ها و قطرهای مختلف بچینید تا او با توجه به ترجیحات خود احساس راحتی کند. آنها را از چوب طبیعی انتخاب کنید تا بتواند منقار خود را روی آنها بمالد.

دانخوری‌های آن باید از جنس سفال یا فولاد ضدزنگ باشد و در قسمت پایینی قفس قرار داده شود یا روی میله‌ها آویزان شود. از تمام لوازم جانبی پلاستیکی که در مقایسه با استحکام نوک آن بسیار شکننده هستند، خودداری کنید.

پرنده شما از حمام کردن یک بار در هفته لذت خواهد برد. می‌توانید آن را در سینک یا وان حمام قرار دهید و بگذارید آزادانه خیس بخورد، اما تحت نظارت شما!

یک رژیم غذایی با کیفیت

طوطی خاکستری آفریقایی شما به غذای باکیفیت و متعادل نیاز دارد. مخلوط‌هایی را برای کاسکوی خود ترجیح دهید، که در فروشگاه‌های تخصصی موجود است. برخی از مخلوط‌های دانه‌های تجاری ممکن است به طور موقت کافی باشند، اما اغلب چربی زیادی دارند. پرنده شما خطر جدا کردن دانه‌های مورد علاقه خود، افزایش وزن و یا ایجاد کمبودهای غذایی در طول زمان را دارد.

غذاهای اکسترود شده کاملاً متعادل برای تغذیه حیوان خانگی خود پیدا خواهید کرد. رژیم غذایی او را چندین بار در هفته با میوه‌های تازه تکمیل کنید. دریغ نکنید که هر از گاهی یک خوراکی کوچک به او بدهید، مانند میوه‌های خشک یا غلات.

رژیم غذایی او را با یک سنگ معدنی تقویت کنید. این منبع کلسیم و مواد معدنی ضروری برای سلامتی پرنده شما خواهد بود. هر روز کاسه‌های او را بشویید و برایش آب تازه (نه سرد) بریزید و در صورت نیاز چند بار در طول روز آن را تجدید کنید. هفته‌ای یکبار یک مجموعه ویتامین را در آب آن بریزید تا بر خطر کمبود آن غلبه کرده و زیبایی پرهای آن را حفظ کنید.

تولیدمثل کاسکو

کاسکو وفادار است. وقتی در طبیعت زوجی را تشکیل می‌دهد، تنه بلندی برپا می‌کند تا با همراهش در آنجا زندگی کند و به بچه‌هایشان زندگی بدهد.

یک ماده در هر تخم‌گذاری 3 تا 4 تخم می‌گذارد که پس از 28 روز از تخم خارج می‌شود. جوجه‌ها بدون پر و با چشمان بسته به دنیا می‌آیند. آنها به مدت حدود 3 ماه تا نوجوانی توسط والدینشان تغذیه خواهند شد. سپس دوره کارآموزی خود را به پایان می‌رسانند و پدر و مادر خود را رها می‌کنند تا یک همراه زندگی پیدا کنند.

کاسکو

کاسکو و زبان

اگر می‌خواهید طوطی شما صحبت کند، باید مرتباً با او صحبت کنید و حتماً از همان کلمات استفاده کنید. این به حیوان اجازه با واژگان شما آشنا می‌شود و کلمات شما را بدون مشکل تکرار می‌کند.

همیشه صبور، ملایم و مراقب باشید. او را مجبور نکنید. پرنده شما زمانی با شما صحبت می‌کند که اعتماد به نفس داشته باشد و زمانی که تصمیم بگیرد زمان مناسبی است. اگر به او استرس وارد کنید، او به درون خود فرو می‌رود و رابطه با او با مشکل روبه‌رو می‌شود.