بویایی سگ

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ممکن است تاکنون با سگی برخورد داشته باشید که گاهی اوقات بی‌دلیل رفتار خشونت‌آمیز یا پرخاشگرانه‌ای نسبت به شخص دیگری نشان می‌دهد. غریزه حیوانی گاهی غیرقابل‌توضیح است و حتی صاحبان آنها نمی‌دانند چگونه چنین رفتارهایی را توجیه کنند. پرونده یک خانواده آمریکایی که توسط مجله Discover منتشر شده است، بسیار چالش‌برانگیز است. مردی می‌گوید وقتی 12 ساله بود سگش هنگامی که همسایه روبه‌رویی‌شان به آنها نزدیک می‌شد به طور ناگهانی خشمگین شده و شروع به سروصدا کرد. مرد لبخند می‌زد، اما مجبور شد پشت در پناه بگیرد و ملک را ترک کند.

حس بویایی توسعه‌یافته

خانواده بالاخره پس از چند هفته متوجه شدند که همسایه مورد نظر به جرم ده فقره کودک‌آزاری دستگیر شده است. بنابراین سگ خانواده چیز عجیبی را در خانه احساس کرده بود. از طریق مطالعات، دانشمندان شروع به درک رفتار سگ‌های خاص می‌کنند. همان گونه که تاکنون اثبات شده است حس بویایی سگ بسیار توسعه‌یافته‌تر از انسان است. اگر انسان‌ها در حدود 5 تا 6 میلیون گیرنده دارند، سگ‌ها 220 میلیون یا 36 برابر بیشتر دارند. ناگفته نماند که تعداد گیرنده‌های بویایی در بعضی از نژادها به 300 میلیون هم می‌رسد.

به گفته Discover، سگ‌ها می‌توانند بوهایی را تشخیص دهند که 50 برابر غلظت کمتری دارند. با این حال، به لطف ام آر آی، محققان نشان داده‌اند که سگ‌ها مانند انسان لوب پیشانی بزرگی ندارند، بلکه نوعی لوب بویایی دارند که 10 درصد از مغز آنها را اشغال می‌کند. سگ‌ها می‌توانند بوهایی را استشمام کنند که انسان قادر به حس کردن آن نیست. این حس بویایی قوی به آنها اجازه می‌دهد تا بوهای استشمام شده را حس کرده و اطلاعات را جمع‌آوری و ذخیره کنند.

بوها با رفتار مرتبط‌اند

یک متخصص رفتارشناسی حیوانات رفتار یک سگ را در حضور بازدیدکنندگان و در میان آنها کسانی که بیشترین گازگرفتگی را داشتند بررسی کرد. در اصل، هیچ عنصری امکان تمایز آنها را فراهم نمی‌کرد. فقط بوهای خاصی آنها را به هم نزدیک می‌ساخت. مثلاً همه آنها چند ساعت قبل پیتزا خورده بودند. بدین ترتیب، یک پیک تحویل پیتزا توله سگی را لگد زده بود که واکنش دفاع و حمله را در سگ ایجاد کرده بود.

اگر بوها می‌توانند در رفتار سگ نقش داشته باشند، برخی از احساسات و سیگنال‌های شیمیایی نیز می‌توانند موثر باشند. محققان به آدرنالین، عرق یا بوی بدن فکر می‌کنند. سگ‌ها همچنین می‌توانند تشخیص‌دهند که آیا ترس می‌تواند باعث تعریق شود؟ یک مطالعه در سال 2018 که بر روی سگ‌های نژاد لابرادور یا گلدن‌رتریور انجام شد نشان داد که سگ‌هایی که در معرض عطر و بوی ترس از برخی انسان‌ها قرار می‌گیرند، رفتارهای استرسی از خود نشان می دهند. در نهایت، پژوهش‌های دیگر نیز ثابت کرده‌اند که سگ‌ها می‌توانند به آسیب‌دیدگان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه کمک کنند.

منبع: https://www.geo.fr