رفتارشناسی گربه

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ مطالعات جدید شکاف طولانی مدت در تحقیقات گربه‌ها را پر می‌کند: گربه‌ها می‌توانند صدای صاحبان خود را از صدای افراد غریبه تشخیص دهند.

اکثر افرادی که خانواده خود را با یک گربه شریک هستند می‌دانند که آنها صدایشان را می‌شنوند. آنها متوجه می‌شوند که به محض اینکه دهانشان را باز می‌کنند، گوش‌های بزرگ گربه‌ها به سمتشان می‌چرخد. چیزی که ما مطمئن نیستیم این است که آیا گربه‌ها متوجه می‌شوند که ما به طور خاص با آنها صحبت می‌کنیم؟

یک مطالعه جدید در Animal Cognition نشان می‌دهد که احتمالاً چنین است.

شارلوت دو موزون، دوست گربه‌ها و اخلاق‌شناس، کار خود را وقف درک پیوند بین گربه‌ و انسان‌ از دیدگاه حیوان کرده است.

خانم دو موزون برای EthoCat، یک شرکت مشاوره حیوانات خانگی در بوردو کار می‌کند. او مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را برای تشخیص واکنش‌های نژادهای مختلف گربه‌های خانگی هنگام گوش دادن به صدای ضبط شده صاحبشان و نیز صدای غریبه‌ها انجام داد.

گربه‌سانان وقتی صدای آشنا را شنیدند به روش‌های ظریف اما متمایز به آن پاسخ دادند: دم‌هایشان را تکان دادند، گوش‌هایشان را چرخاندند و از لیسیدن خود دست کشیدند. وقتی صاحبانشان با افراد دیگر صحبت می‌کردند یا به صدای غریبه‌ها گوش می‌دادند، آنها چنین واکنشی را نشان نمی‌دادند. این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که ثابت کرد گربه‌ها می‌توانند صدای صاحب خود را تشخیص دهند و به آن پاسخ دهند.

خانم دو موزون که محقق دانشگاه پاریس نانتر هم هست توضیح می‌دهد: « ارتباطی بسیار ویژه‌ بین هر فرد و گربه‌اش ایجاد می‌شود. این واقعیت که آنها به روش‌های مختلف صحبت ما با آنها توجه می‌کنند، نشان می‌دهد که ما چقدر برای آنها مهم هستیم، فراتر از این که به آنها غذا می‌دهیم یا اینکه محل زندگی آنها را فراهم می‌کنیم. »

به پژوهشی جدید پیرامون گربه‌ها توجه کنید

علاوه بر انتخاب واژه‌ها، ما منظور خود را با استفاده از عطف، لحن و زیر و بم صدا بیان می‌کنیم. به عنوان مثال، ما مطمئناً در برخورد با دوستان خود از عبارات و کلمات مختلفی در مقایسه با مافوق خود استفاده می‌کنیم. صحبت با بچه‌ها نیز لحن بسیار متفاوتی می‌طلبد.

محققان آن را گفتار کودک‌محور می‌نامند. معمولاً شامل کلمات تکراری است که با صدای بلندتر و به نحوی ساده‌تر از گفتار بزرگسالان گفته می‌شود. به خصوص نوزادان آن را بسیار دوست می‌دارند. مطالعات نشان می‌دهد که نوزادان کلمات جدید را یاد می‌گیرند و زمانی که بزرگسالان از این نوع گفتار مخصوص کودکان استفاده می‌کنند، آنها را بهتر حفظ می‌کنند.

بنابراین جای تعجب نیست که میلیون‌ها نفری که حیوان خانگی خود را یک بچه تصور می‌کنند، هنگام صحبت با آنها از این الگوهای گفتاری جایگزین استفاده کنند.

در حالی که محققان مدت‌ها بود می‌دانستند که هم نوزادان و هم سگ‌ها به این نوع صحبت کردن حیوان‌پسند پاسخ مثبت می‌دهند، آزمایش‌های آنها کمتر بر روی گربه‌ها متمرکز شده بود.

جنیفر ونک، متخصص روان‌شناسی تطبیقی در دانشگاه اوکلند در میشیگان، می‌گوید این ممکن است به این دلیل باشد که برخلاف سگ‌ها، گربه‌ها به راحتی تربیت نمی‌شوند. آنها اغلب مراقب موقعیت‌های ناآشنا هستند. این دو عامل آزمایش‌ها را پیچیده می‌کند. او همچنین اذعان می‌کند که گربه‌ها به نسبت حیوانات دیگر کمتر اجتماعی تلقی می‌شوند که این نیز می‌تواند مانع دیگری باشد. 

با این حال، بر اساس مطالعات اخیر و با وجود این شهرت فاصله گرفتن و بی‌احساس بودن، گربه‌ها پیوندهای محکمی با انسان‌ها برقرار می‌کنند و اغلب برای همراهی بیش از سایر پاداش‌ها، مانند غذا، ارزش قائل هستند.

صدامو می‌شنوی؟

از آنجایی که گفتار شکل مهمی از ارتباط برای انسان است، د موزون می‌خواست بداند آیا گربه‌ها می‌دانند چه زمانی صاحبشان با آنها صحبت می‌کنند و آیا واکنش متفاوتی نسبت به غریبه‌ها نشان می‌دهند؟

بنابراین او 16 صاحب گربه در بوردو را برای شرکت در آزمایش به کار گرفت. او ابتدا صدای افراد را درحالی که جملاتی خاص را بیان می‌‌‌کردند ضبط کرد: « می‌خوای بازی کنی؟ »، « می‌خوای چیزی بخوری؟ » و « بعدا می‌بینمت ». صدای آنها دو بار ضبط شد. اولی طوری که انگار با گربه‌شان صحبت می‌کنند و دیگری با یک نفر دیگر.

با این صداهای ضبط‌ شده، خانم دو موزون این آزمایش را در خانه گربه‌سانان کوچک ادامه داد، جایی که حیوانات احساس خوبی داشتند و می‌توانستند به طور طبیعی پاسخ دهند. در هر خانواده، او صداهای ضبط‌ شده و همچنین صدای غریبه‌هایی که جملات مشابهی را تلفظ می‌کردند، پخش می‌کرد، در حالی که از پاسخ‌ گربه‌ها فیلم می‌گرفت.

آنها وقتی شنیدند که صاحبانشان به جای استفاده از سخنانی که مخصوص دیگران است از سخنانی که خاص و خطاب به گربه‌ها بود استفاده می‌کنند، پاسخ دادند. گربه‌ها با شنیدن صدای یک غریبه بدون توجه به موضوع صحبت، هیچ واکنشی نشان ندادند. به گفته خانم د موزون، این نتایج نشان می‌دهد که گربه‌ها وقتی صاحب خود را مورد خطاب قرار می‌دهند، می‌توانند آنها را بشناسند.

یک پیوند نزدیک

مارشا ریگوارت، اخلاق شناس در Purr Doctors، یک مرکز تحقیقات آموزشی در هلند، می‌گوید: « این آزمایش بسیار مهم است. این مدرکی است که نشان می‌دهد گربه‌ها واقعاً می‌توانند تشخیص دهند که صدایی که می‌شنوند به آنها مربوط است. »

استر بوما، دستیار خانم رایگوارت در Purr Doctors با این موضوع موافق است. با این حال، او هشدار می‌دهد که این تحقیق نشان نمی‌دهد که گربه‌ها آنچه ما می‌گوییم را درک می‌کنند. او اضافه می‌کند که به دلیل حجم نمونه کوچک و یکنواختی نسبی گربه‌ها و صاحبان آنها، تعمیم این یافته‌ها به همه روابط گربه-انسان دشوار است.

با این حال، خانم د موزون می‌گوید که مطالعه او باید به صاحبان گربه اطمینان دهد که حیوانات خانگی آنها احتمالاً به آنها گوش می‌دهند.

حتی با دانستن اینکه گربه‌ها نوزاد انسان نیستند، می‌توانیم با آنها بر اساس میزان حساسیت آنها صحبت کنیم و در نتیجه پیوند خود با آنان را تقویت کنیم.