عمر سگ ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ تمامی نژادهای سگ به یک اندازه عمر نمی‌کنند. اگرچه آمارها معمولا میانگین طول عمر حیوانات را نشان می‌دهند اما برخی از نژادهای سگ بسیار بیشتر از بقیه زنده می‌مانند.

امید به زندگی سگ‌ها

طول عمر سگ به عوامل مختلفی بستگی دارد: مراقبت از سگ، سبک زندگی و غذایی که به او داده می‌شود تأثیر قابل توجهی بر طول عمر سگ دارد. نژاد نیز یک عامل تعیین‌کننده است، زیرا برخی از نژادهای سگ مستعد ابتلا به بیماری‌های خاص هستند. 

معمولا این سگ‌های  کوچک هستند که بیشترین طول عمر را دارند. اما، فراتر از اندازه، بیش از همه وزن است که شاخص اصلی برای پیش‌بینی امید به زندگی یک سگ در نظر گرفته می‌شود. گفته می‌شود که پیری سگ‌های بزرگ از سنین پایین تسریع می‌شود، زیرا آنها رشد سریعی را تجربه می‌کنند. بنابراین سگ‌هایی با وزن کمتر از 10 کیلوگرم به طور متوسط 12 سال عمر می‌کنند، در مقابل سگ‌هایی با وزن بین 25 تا 45 کیلوگرم بیش از 8 سال عمر نمی‌کنند.

یورکشایر تریر، شی هواهوا و شیبا اینو: سگ‌های کوچک با عمر طولانی

نژادهای سگ کوچک بیشترین امید به زندگی را دارند. به عنوان مثال، سگ چیهواهوا که به عنوان کوچکترین نژاد سگ شناخته می‌شود، امید به زندگی بین 14 تا 18 سال دارد و برخی از سگ‌های این گونه حتی بیش از 20 سال عمر می‌کنند. وزن چیهواهوا بین 1 تا 3 کیلوگرم بوده و اغلب کمتر از 20 سانتی‌متر جثه دارد.

یورکشایرتریر که کوچکترین نژاد تریر است (اندازه آن کمتر از 25 سانتیمتر در جثه و وزن آن بین 2 تا 3 کیلوگرم است) نیز طول عمر خوبی دارد: به طور متوسط 14 سال.

شیبا اینو، کوچکترین سگ شکاری، که اصالتاً ژاپنی است، امید به زندگی تخمینی بین 12 تا 15 سال دارد: اغلب کمتر از 10 کیلوگرم وزن دارد و قد آن از 40 سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند.

در زیر به ترتیب عکس سگ‌های یورکشایر تریر، شی هواهوا و شیبا اینو را مشاهده می‌کنید.

شیواوا

یوکشایرتریر

شیبا

سایر نژادهای محبوب سگ کوچک مانند پودل مینیاتوری (که می‌تواند 15 سال عمر کند) یا مالتایی (که امید به زندگی آن بین 12 تا 15 سال است) نیز از این نظریه حمایت می‌کنند.

پودل-مینیاتوری

بیگل و جک راسل تریر: نژادهای شکار طولانی مدت

در میان نژادهای سگ که طولانی‌ترین عمر را دارند، بیگل سگ خوبی به حساب می‌آید. این سگ به دلیل شخصیت و خلق و خوی محبت‌آمیزش در بین خانواده‌ها بسیار محبوب است، او همچنین شکارچی بسیار خوبی قلمداد می‌شود. امید به زندگی این سگ بین 12 تا 15 سال است.

بیگل

جک-راسل-تریر

جک راسل تریر نیز دارای غرایز عالی برای شکار است. این سگ نژاد کوچکی از سگ‌های بسیار قوی است که به سختی بیشتر از 25 سانتی‌متر در جثه اندازه دارد و وزن آن کمتر از 10 کیلوگرم است. اگرچه این سگ ممکن است از بیماری‌های ارثی مانند آتاکسی رنج ببرد اما به طور متوسط بین 13 تا 16 سال عمر می‌کند.

اما برخی از نژادهای سگ با هیکل متوسط نیز می‌توانند مدت بسیار طولانی زندگی کنند! به عنوان مثال، ویزلا مجارستانی یک سگ شکاری عالی است که می‌تواند بیش از 60 سانتی‌متر طول  و تا 30 کیلوگرم وزن داشته باشد. امید به زندگی آن نیز کمتر از سگ‌هایی که تا کنون نام بردیم نیست. ویزلا در واقع می تواند تا 14 سال عمر کند.

ویزلا

بنابراین، نژاد سگ، که ذاتاً به یک اندازه معین مرتبط است، اغلب عاملی تعیین‌کننده در تخمین طول عمر سگ به حساب می‌آید. اما نگرش نگهدارنده و شرایط عمومی زندگی او نیز برای تضمین زندگی خوب و طولانی او ضروری است.

منبع: https://www.geo.fr

ترجمه آزاد  از مهدیه هادی تقی