یدوکیور

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ داروی یدوکیور از ترکیبات بیولوژیکی بر پایه یدید پتاسیم است و دارای خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی با طیف اثر گسترده می‌باشد. این دارو در درمان و پیشگیری از بیماری‌های ولوو واژینیت نکروتیک گاو، بروسلوز، دیزانتری، سل، لیستریوز، استرپتودرم، اووتیت، گاستروانتریت، آنفولانزا، هپاتیت، میوکاردیت، میکسوماتوز، اسهال‌های ویروسی، برونکوپنومونی، رینوتراکئیت، لارینگوتراکئیت، تب برفکی، پی پی آر، لکوز و اکتیما موثر است.

این دارو پس از تزریق بسرعت به سطوح درمانی می‌رسد و در بیشتر بافت‌ها و ارگان‌های بدن توزیع می‌شود.

داروي يدوكيور بر عليه ويروس‌ها، باكتري‌ها و قارچ‌ها با دز 0.1 تا 0.3 به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن استفاده مي‌شود. اين دارو را تا كنون در بيماري تب برفكي، ورم پستان، اكتينوباسيلوز و اكتينومايكوز استفاده كرديم و اثر درماني بسيار خوبي داشته است. اين تجربيات را به بحث مي‌گذاريم.

در درمان بيماري تب برفكي يدوكيور با دز 0.1 به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن و به رقت 1 به 10 آماده و به روش وريدي و زيرپوستي استفاده شد.

گروه اول: تليسه‌ها و گاوهاي دوره خشكي در يك گاوداري٥٠ راسي مبتلا به تب برفكي با تب بالا و جراحات دهاني، سم و پستان.

- در گاوهاي شديدا مبتلا كه تغذيه دستي انجام مي‌شد، به روش وريدي به مدت 4 روز و در گاوي با ابتلاي متوسط و گاوهايي كه فقط تب داشتند و هنوز علائمي از جراحات زباني، پستان و سم ديده نشد به روش زيرپوستي و به مدت ٣ روز از داروي يدوكيور استفاده شد.

از NSAID جهت كاهش تب، درد و التهاب در اين دام‌ها استفاده شد.

نتايج:

در گاوهاي با ابتلاي متوسط پس از ٣ روز از درمان، بيماري از نظر گسترش و شدت جراحات كنترل و جراحات رو به بهبود بود و دام‌ها در تغذيه مشكلي نداشتند. در گاوهاي با تب بالا كه هنوز جراحات ظاهر نشده بود جراحات ايجاد شده در زبان و لثه‌ها خفيف‌تر و جراحات پستان و سم ديده نشد.

در گاوهاي شديدا مبتلا پس از ٤ روز درمان، التيام زخم‌هاي زبان و پستان و سم قابل مشاهده و دام‌ها قادر به تغذيه با اشتهاي مناسب بودند.

دام‌ها در روز چهارم پس از درمان با اشتها و ولع از تغذيه آردي استفاده مي‌كنند. 

يك راس گاو كه زبانش بيرون افتاده تلف شد و يك راس تليسه سقط جنين داشت. حذف ناشي از عفونت سم در اين دام‌ها نداشتيم.

نكته: احتمالا مصرف دارو در دام آبستن به علت اثر روي غده تيروئيد محدوديت داشته باشد.

تب برفکی

بيماري تب برفكي در تليسه‌ها و گاوهاي دوره خشكي در يك گاوداري ٥٠ راسي (گروه اول و استفاده از يدوكيور)

بيرون افتادن زبان از دهان را مي‌بينيد. اين تصوير مربوط به روز اول بازديد و شروع درمان است. اين گاو به علت شدت جراحات تلف شد. 

بيماري تب برفكي در تليسه‌ها و گاوهاي دوره خشكي در يك گاوداري ٥٠ راسي (گروه اول و استفاده از يدوكيور ). دام‌ها بي‌حال، دپرس، بي‌اشتها، گرسنه هستند اما توان خوردن ندارند. جراحات دهان و زبان مشهود است.
«کلینیک دامپزشکی دکتر توانا»