اهمیت و خسارات بیماری تب برفکی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مقاومت ویروس‌های بیماری تب برفکی در شرایط محیطی وهمچنین شدت ضایعات و علائم کلینیکی بیماری در گاوهای نژاد خالص و پرتولید از جمله گاوهای هلشتاین و دورگ همراه با خسارات جبران‌ناپذیر و غیرقابل بازگشت ورم پستان – کوری پستان که کاهش شدید شیر و در مواقعی قطع تولید شیر را به‌مراه دارد در کنار سایر عوارض از جمله سقط جنین و ضایعات غیرقابل جبران دستگاه تولیدمثل و تخمدان‌ها (ناباروری) به همراه هزینه‌های کلان درمان دام‌های مبتلاء (عفونت‌های ثانویه) و در مواقعی غیراقتصادی شدن دام مبتلاء در اثر شدت ضایعات و همچنین تلفات دام‌های جوان و شیرخوار سبب شده است، این بیماری به همراه سایر فاکتورهای از جمله سرعت انتشار و شدت عفونت‌زائی، جزء مهمترین بیماری‌های ویروسی دام محسوب گردیده و در رده اولین بیماری گروه‌های گروه A (طبقه‌بندی بیماری‌های دفتر بین‌الملل بیماری‌های واگیر دام) قرار گیرد. در کشور ما نیز این بیماری مهمترین عامل تهدیدکننده سرمایه دامی و تولیدات دامی و اولین بیماری دامی جدول مبارزه با بیماری‌های دام محسوب می‌گردد.

خسارات اقتصادی بیماری بیماری برفکی

باتوجه به این امر که تا کنون مطالعه جامعی بر روی خسارات اقتصادی بیماری در سطح کشور صورت نگرفته است و برآورد آن با توجه به ماهیت بیماری چندان ساده نمی‌باشد، لذا به ارقام اعلام شده از سوی دفتر بین‌المللی بیماری‌های واگیر دام OIE استناد می‌شود. برابر با اعلام این دفتر خسارات بیماری در کشورهائی که بیماری را به شکل بومی دارند به شرح ذیل می‌باشد:

- 25% کاهش تولید شیر در گله‌های مبتلا

- 25% کاهش تولید گوشت در گله‌های مبتلا

- 25% کاهش تولید پشم در گله‌های مبتلا

- 5% کتلفات در دام‌های مبتلا (جوان)

البته به این خسارات بایستی هزینه‌های اقتصادی ناپیدای ناشی از حضور بیماری از قبیل، هزینه‌های درمان، ناباروری و کاهش باروری، محدودیت در تجارت دام و فراورده‌های خام دامی و... را که قابل محاسبه نیستند، نیز اضافه نمود.

برابر با گزارشات دفتر بررسی‌ها، مبارزه و مراقبت بیماری‌های دامی‌، طی سال 1380 تعداد 44858 واحد اپیدمیولوژیک در قالب 1413 کانون درگیر بیماری شده که دارای 589025 راس گاو و گوساله (در معرض خطر بیماری) بوده که از این تعداد 16723 راس گاو و گوساله علائم بیماری را نشان داده و 595 راس گوساله تلف شده است. چنانچه خسارات برابر با برآورد OIE و قیمت فراورده‌های دامی در کشور را همراه جمعیت دام‌های مبتلا (در معرض خطر بیماری) ملاک محاسبه قرار دهیم، این بیماری طی سال 1380 رقمی در حدود 23174 میلیون ریال خسارت مستقیم (کاهش شیر و گوشت) به جمعیت گاو گوساله کشور وارد نموده است.

جهت مطالعه کامل این مقاله کلیک کنید: بیماری تب برفکی (FMD)، پیشگیری و کنترل


برچسب ها: