بیماری های مهم مرغ عشق

رشد بیش از حد ناخن‌ها و منقار

در صورت بروز این پدیده باید از محلی که فاقد عروق خونی هستند کوتاه شوند.

سرماخوردگی

نشانه‌های این بیماری تب، کاهش اشتها و حرکات مداوم دم است. بیماری در صورت پیشرفت به ذات‌الریه منتهی می‌شود. علاوه بر درمان دارویی باید دمای اتاق را تا ۲۷ درجه سانتیگراد بالا برده و ثابت نگه داشت. به اشتها آمدن پرنده تأثیر زیادی در بهبودی دارد بنابراین باید غذاهای مورد علاقه پرنده به همراه ویتامین B به آن داده شود.

بیماری پسیتاکوز

اهمیت این بیماری در قابلیت انتقال آن از مرغ عشق (و سایر طوطی‌ها) به انسان می‌باشد. برای جلوگیری از این امر، مرغ عشق را از جاهای کاملا مطمئن خریداری کرده و در صورت مشاهده علایمی ‌چون لاغری، کسالت، آب ریزش از بینی و اسهال سبز ضمن قطع تماس با پرنده به دامپزشک مراجعه کنید.

درمان بیماری

سرماخوردگی مرغ عشق

لازم نیست حتما هوا سرد باشد یکی از عواملی که باعث سرماخوردگی مرغ عشق می‌شود، جریان تند هواست. پس باید سعی کنید چه در تابستان و چه در زمستان پرنده را در دمای متوسط و جایی قرار بدهید که جریان هوا شدید نباشد.

سعی کنید از همان ابتدا که پرنده را خریداری می‌کنید، قفسش را در یک محل ثابت بگذارید و جابجا نکنید. پس جایی را در نظر بگیرید که شرایط فوق را داشته باشد.

درمان سرما خوردگی

- پرنده مریض را سریعا از قفس بیرون آورده و در یک قفس دیگر قرار دهید (تنها).

- قفس را به یک جای گرم ببرید. این مکان نباید شلوغ و پر سر و صدا باشد و در این زمان به هیچ عنوان سبزی و میوه به پرنده ندهید.

- در ظرف آب پرنده بیمار، روزی نصف قرص جوشان مولتی ویتامین (یا ۱۲ قطره) و نصفی هم کلسیم جوشان بریزید.

- آنتی بیوتیک ضروریست؛ از داروخانه‌های دامپزشکی شربت آنتی‎بیوتیک تهیه کنید اگر امکانش نبود از شربت‌های خوراکی آنتی‌بیوتیک انسانی، ۱۰-۱۲ قطره در ظرف آب بریزید، ولی هر روز این کار را تجدید کنید.

 در صورت نبود شربت، قرص اریترومایسین را کوبیده و با آب ولرم مخلوط کنید (برای هر روز نصف قرص کافی می‌باشد)، وقتی خوب رقيق شد، با قطره چکان، ۴-۵ قطره در دهان پرنده مریض بچکانید.

زخم و عفونت آن

- اولا قفس پرنده زخمی ‌را حتما عوض کنید

- از داروخانه یک شربت آموکسی‌سیلین یای ک شربت آنتی‌بیوتیک دیگر تهیه کنید و در ظرف آب بریزید و هر روز آب درون ظرف را عوض کنید.

- ویتامین را فراموش نکنید؛ سبزی (جعفری و شوید و هویج) و میوه (سیب) حتما درون قفس بگذارید.

- پماد تتراسیکلین چشمی ‌را هر ۶ ساعت به آرامی ‌(خیلی آرام و با احتیاط) به محل زخم بمالید، طوری که کاملا جذب شود.

- نگذارید در این مدت (تا بهبودی کامل) به او استرس وارد شود.

اسهال

نشانه بارز سرماخوردگی یا خوردن غذای فاسد است پس توصیه می‌شود که پرنده‌های سالم را از مریض جدا کنید.

يبوست

به علت هضم نشدن غذا (ناشی از یبوست) حالت تهوع در پرنده ایجاد شده و استفراغ می‌کند. یبوست می‌تواند به دلیل کمبود سبزی و میوه در غذای پرنده باشد.

درمان یبوست اگر به این دلیل باشد اکثرا به این صورت انجام می‌گردد : ۲-۱ قطره روغن زیتون را با قطره چکان روی زبان پرنده بریزید. اگر بعد از یک تا دو ساعت، دفع مدفوع راحت‌تر نگردید، دوباره کار را تکرار کنید. اما بیش از دو بار در یک روز این کار را انجام ندهید

عطسه مرغ عشق

اگر علایمی ‌مثل بی‌حالی، لرزش و چشم‌های بی حال و مدفوع آبکی نداشته باشد، عطسه مشکل ساز نیست.