ملاحظات مدیریتی برای کاهش تنش حرارتی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ محیط گاو را تغییر دهید، ایجاد سایبان یکی از مهم‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای تغییر دادن محیط گاو است، گاوهای دارای سایبان افزایش بالای 10% را در تولید شیر دارند، گاو‌های خشک دارای سایبان دارای گوساله‌هایی با وزن تولد بیشتر و تولید تقریبا 850 kg یا (%13/5) شیر بیشتر در 305 روز شیردهی بودند.

چه موقع از سرد کردن استفاده کنیم

گاو را در یک روز گرم برای اندازه‌گیری حرارت و شمارش تعداد تنفس در یک جا نگهداری کنید در شرایط زیر از خنک کردن استفاده کنید:

- حرارت مقعد بالاتر از 39/1 درجه سانتی‌گراد

- سرعت تنفس بیش از 80 دم در دقیقه ¬

- کاهش مصرف خوراک و کاهش تولید شیر بیش از 10%

آب

مهمترین ماده تغذیه‌ای مخصوصاً در شرایط تنش حرارتی می‌باشد.

در حرارت‌های بیش از 30 درجه به‌دلیل عدم فعالیت و کاهش مصرف خوراک کاهش می‌یابد، سطح دسترسی به آب می‌بایست نامحدود باشد، مخازن آب نزدیک به آخور باشد تا دفعات مصرف آب افزایش یابد، سرد کردن آب به زیر حرارت معمولی آب لازم نیست (وقتی گاو حق انتخاب دارد آب 21-26 درجه سانتی گراد را ترجیح می‌دهد).

پروتئین

تغذیه پروتئین خام در سطوح بالاتر و نیز سطوح پایین‌تر از مقدار نیاز باعث افزایش تولید حرارت خواهد شد. طی دوره تنش حرارتی پروتئین تجزیه‌پذیر در شکمبه نباید بیش از 61% باشد.

سرعت عبور و حرکت شکمبه در این دوره‌ها کاهش می‌یابد لذا پروتئین اضافی تبدیل به NH3 می‌شود موجب افزایش تولید حرارت در نتیجه تبدیل آن به اوره می‌گردد.

طبق پیشنهاد NRC: مصرف بالاتر از نیاز پروتئین تجزیه‌پذیر در شکمبه وقتی به 100 گرم ازت در روز برسد عملکرد تولیدی را کاهش می‌دهد.

فیبر

بازده محصول نهایی فیبر و کربوهیدرات‌های ساختمانی نسبت به چربی کمتر است. جیره‌ها باید حداقل 19% - ADF و 34-28% - NDF و 75% از NDF باید از علوفه تأمین شود.

راهکارهای کلی

- تغذیه به‌صورت جیره‌های کاملاً مخلوط باشند تا امکان انتخاب حداقل باشد.

-اگر به‌صورت جداگانه تغذیه می‌شوند علوفه بیشتری در شب تغذیه شود.

- سیلو‌ها و علوفه‌های سبز درو شده را تازه نگه دارید.

- هر روز آخور را تمیز کنید.

- از علوفه‌های باکیفیت استفاده کنید.

- ADF و NDF جیره به ترتیب در سطح 21-19 و 34-28 درصد نگه دارید.

انرژی

مهمترین ماده مغذی محدودکننده برای گاو شیری. راهکار معمول برای افزایش غلظت انرژی جیره طی دوره‌های تنش کاهش تراکم علوفه و افزایش کنسانتره است.

شـــــــــــــــ 118

توصیه‌هایی در باره تغذیه فیبر و غلات

1- بیش از 55-60% کنسانتره در جیره به کار نبرید.

2- NSC باید در دامنه درصد 45-35 باشد.

3- NDF باید در محدوده 34-28% باشد.

4- اندازه ذرات مناسب باشد

چربی

روش دیگر بالا بردن غلظت انرژی و حفظ سطح مناسب فیبر؛ بکار بردن چربی در جیره است. چربی حاوی 2/25 برابر انرژی بیشتر نسبت به کربوهیدرات‌ها هستند. یک مکمل ارزشمند در هنگام محدودیت مصرف خوراک. بازده استفاده از آنها بالاتر و حرارت حاصل از هضم در آنها کمتر است.

نتایج پیشنهاد می‌کنند:

تغییر دادن جیره حیوان برای به حداقل رساندن تنش گرمایی نسبت به مزایای بالقوه تأمین محیط سرد و راحت برای گاو در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

مواد معدنی و ویتامین‌ها

مهمترین الکترولیت‌ها در شرایط تنش: K، Na هستند. در طی یک تحقیق در فلوریدا K دفع شده از طریق عرق در گاوهای در هوای آزاد 5برابر گاوهای دارای سایبان بوده است. توصیه‌های فعلی NRC مبنی بر 1% پتاسیم تحت شرایط تنش کم است.

توجه زیادی به استفاده از نیاسین در دوره‌های تنش برابر گاوهای شیری معطوف شده است. هر عاملی که سبب شود حرارتی از سمت بدن به بیرون تغییر یابد باعث کاهش اثرات تنش می‌شود.

نیاسین یکی از موادی است که با دخالت در سیستم اتساع عروق باعث تغییر شیب حرارتی از داخل به خارج بدن می‌شود.