تب کیو و سقط جنین

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تب کیو یک بیماری تب‌زا است که عامل آن کوکسیلا بورنتی می‌باشد. این جرم طیف وسیعی از میزبان‌های حساس اعم از حیوانات اهلی و وحشی و حتی گونه‌های غیر پستانداری و ماهیان، کنه‌ها، پرندگان و خزندگان را آلوده می‌کند.

میزبان‌های اصلی این جرم انسان، گاو و نشخوارکنندگان کوچک می‌باشد و سایر دام‌ها می‌توانند به‌عنوان مخزن باشند. این جرم در کنه‌ها دوام دارد و در شیر، ترشحات رحمی هنگام زایش در نشخوارکنندگان و گرد و خاک یافت می‌شود.

انسان‌ها می‌توانند ازطریق ترشح جرم در ادرار، مدفوع، ترشحات سقط و یا زایمان‌های طبیعی آلوده شوند اما مهم‌ترین راه انتقال در انسان، استنشاق ریز قطره‌ها در کشتارگاه‌ها یا زایمان‌های طبیعی دام‌ها می‌باشد چرا که دام‌ها می‌توانند در هر شکم زایمان طبیعی و سالم نیز، این جرم را به میزان زیاد درمحیط پخش کنند.

در نشخوارکنندگان سقط جنین، ناباروری و تولد نوزادان ضعیف در اثر ابتلا به این عفونت ایجاد می‌شود. گوسفند و بز حساسیت بیشتری در مقایسه با گاو، در سقط جنین ناشی از آلودگی به این جرم از خود نشان می‌دهند.

لازم به ذکر است که در شرایط بالینی، سقط جنین در بز در مقایسه با گوسفند بیشتر معمول بوده و بزها میزان زیادتری از جرم را در زمان زایمان و سقط ترشح می‌کنند. در هر دو گونه بز و گوسفند، عفونت‌های بدون نشانه بالینی بسیار شایع‌تر از سقط جنین‌های کلینیکی می‌باشد.

بعد از اولین آلودگی، ایمنی در بدن دام به‌وجود می‌آید که در سال‌های بعد سقط در دام ایجاد نمی‌شود اما با این حال، ماده بزها در سال‌های بعدی نیز مشکلات  تولیدمثلی را نشان می‌دهند.