هپارنول HEPARENOL

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ با توجه به نقش حیاتی کبد در متابولیسم کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها، ذخیره آهن و ویتامین D ، A و  B12و سم‌زدایی بسیاری از ضرر‌های اقتصادی در فارم‌های پرورش طیور نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم عملکرد ضعیف کبد پرندگان است. در نتیجه با استفاده از یک ترکیب مناسب تقویت‌کننده عملکرد کبدی در جیره طیور، می‌توان به بهبود تولید کیفی و کمی گله کمک کرد.

محلول خوراکی هپارنول با داشتن ترکیبی منحصر به‌فرد، فرمولاسیون متعادل و کارآمد و طعم خوب باعث بهبود و تحریک عملکردهای کبدی، صفراوی و روده‌ای شده و هضم تمامی مواد غذایی و دفع سموم را در دوره‌های تولید بالا، یا در زمان ایجاد تغییر در جیره‌ها آسان‌تر می‌نماید و متعاقبا تأثیر مثبت بر کیفیت و کمیت تولید می‌گذارد.

هپارنول بر روی عملکرد کلیه نیز موثر است. تنظیم فشار اسمزی، بالانس اسیدو باز و تنظیم pH متابولیسم ویتامین D، دفع مواد زائد، سم‌زدایی (سم‌های با منشا داخلی و خارجی) از مهمترین نقش‌های فعال هپارنول در کلیه می‌باشد.

آسیت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیکی در طيور می‌باشد. تحقیقات انجام شده در کشور فرانسه نشان می‌دهد این ترکیب تاثیر موثری در جهت کاهش موارد بروز آسیت در گله دارد.

هر لیتر هپارنول حاوی

۳۵۰ گرم سوربیتول

۱۰۰ گرم استیل متیونین

۶۰ گرم بتائین

۷۵ گرم کولین کلراید

۲۰ گرم لیزین هیدروکلراید

و عصاره‌های گیاهی (آرتیشو، جنتیا، بولدو) است.

بتائین با داشتن ساختار دوقطبی و تنظیم فشار اسمزی، نقش مهمی در نگهداری آب سلولی و حفظ تعادل یونی سلول‌ها در بدن پرندگان دارد. برتری بتائین نسبت به الکترولیت‌ها و پمپ سدیم - پتاسیم موجود در غشای سلولی، مصرف کمتر انرژی و بی‌خطر بودن آن در دوزهای بالا می‌باشد.

بتائین می‌تواند ازطريق ممانعت دربرابر ازدست دادن آب بدن (دهیدراتاسیون) در پرندگانی که دچار استرس گرمایی هستند، کمک زیادی به پرندگان نماید. لازمه سنتز پروتئین در داخل بدن وجود آمینواسیدهای مختلف در بدن می‌باشد، بنابراین وجود بنیان متیل بعنوان جزئی از ساختمان اسیدهای آمینه برای سنتز پروتئین در داخل بدن ضروری است.

گروه‌های متیل در طیور باعث افزایش رشد، کاهش ضریب تبدیل غذایی و افزایش بازده غذایی می‌شوند.

بتائین ازطریق نقش ویژه‌ای که در سنتز کارنیتین و بهبود قابلیت جذب متیونین و لیزین دارد باعث بهبود کیفیت لاشه کشتارگاهی و افزایش درصد گوشت سینه و افزایش تولید می‌شود.

بتائین نقش لیپوتروپیک و محافظت از کبد را نیز بر عهده دارد. مواد لیپوتروپیک موادی هستند که از ذخیره چربی در کبد جلوگیری کرده و موجب افزایش سرعت حذف آن از کبد می‌گردند. بتائین با تحکیم اپیتلیوم روده، باعث کاهش صدمات ناشی از کوکسیدیا و سایر عوامل عفونی بر جدار روده شده و می‌تواند از عوارضی نظیر اسهال جلوگیری به عمل بیاورد.

سوربیتول عملکرد صفراوی را تحریک می‌کند، درنتیجه گوارش مواد غذایی، به‌ویژه امولسیونه کردن چربی‌ها و جذب ویتامین‌های محلول در چربی (K,E,D,A) بهبود می‌یابد.

استیل متیونیندر داخل بدن هیدرولیز شده و متیونین آزاد می‌نماید. متیونین یک اسید آمینه حاوی گوگرد است که از اجزاء اصلی و ضروری جیره محسوب شده، چربی‌سوز و محافظ سلول کبدی می‌باشد.

کولین پیش‌ساز استیل کولین است که در چرخه‌های متابولیسمی درگیر می‌باشد. و لیزین یک اسید آمینه وابسته به چربی است و یکی از اجزاء اصلی جیره محسوب می‌گردد. هپارنول به میزان 1 تا ۲ میلی‌لیتر در یک لیتر آب آشامیدنی طیور به مدت ۵ تا ۱۰ روز متوالی مصرف می‌گردد.

همچنین این محصول در آبزیان نیز مصرف می‌گردد.

مصرف هپارنول در آبزیان

همانطور که اشاره شد هپارنول محصولی است که باعث بهبود متابولیسم در کبد می‌شود. این محصول در آبزیان در موارد زیر استفاده می‌شود:

- افزایش وزن

- مقابله با استرس گرمایی در تابستان

- سم‌زدایی در آبزیان، مخصوصا در مواقع حساس بعد از آنتی‌بیوتیک‌تراپی و در شرایط نامناسب تغذیه‌ای و وجود مایکوتوکسین‌ها

- در ماهیان مولد جهت افزایش بازدهی تولیدمثلی

میزان و نحوه مصرف هپارنول در آبزیان

1 میلی‌لیتر به ازای ۱۰ کیلوگرم وزن ماهی‌ها، برروی پلت اسپری شده و بخوبی مخلوط شود و پس از آن مقداری روغن ماهی یا روغن گیاهی به آن اضافه شود و به مدت ۵ روز مصرف گردد. (پلت آماده شده باید تا ۲۴ ساعت مصرف شود.)


گروه علمی شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس