برای تهیه یک سیلوی با کیفیت، چه باید کرد؟

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ برای تهیه یک سیلوی با ارزش غذایی بالا باید به نکته‌های زیر توجه کنید و آن‌ها را با دقت انجام دهید. 

١- زمان برداشت محصول در افزایش کیفیت علوفه سیلو شده بسیار مهم است. علوفه را باید زمانی برداشت کنیم که ماده خشک گیاه به ۳۰ تا ۳۵ درصد رسیده باشد. بهترین زمان برداشت علوفه‌هایی مانند ذرت، سورگوم و جو، وقتی است که گیاه به خوشه رفته باشد و دانه‌ها در مرحله خمیری باشند.

برای اطمینان بیشتر از بهترین زمان برداشت محصول مزرعه خود می‌توانید با کارشناسان کشاورزی مرکز خدمات جهاد کشاورزی محل خود مشورت کنید.

۲- پیش از ساختن سیلو باید اندازه طول، عرض و ارتفاع آن بر اساس تعداد دام، سطح زیر کشت و مقدار محصول حساب شود و با شرایط آب و هوایی منطقه، تناسب داشته باشد.

٣- بعد از برداشت محصول باید به سرعت علوفه‌ها را سیلو کنید و توجه داشته باشید که اصول صحیح سیلوسازی با دقت رعایت شود.

4- هنگام دادن علوفه سیلو شده به دام، تمام نکته‌های بهداشتی و اصول تغذیه درست دام را رعایت کنید.

۵- برای افزایش کیفیت علوفه مواد افزودنی را بر اساس دستور کارشناسان، به توده سیلو شده، اضافه کنید.

بیشتر بدانیم:
باقیمانده کارخانجات قندسازی در خوراک دام و طیور
دانه های مورد استفاده در خوراک دام و طیور

چه عواملی موجب افزایش کیفیت علوفه سیلویی می‌شود؟

١- نوع موادی که برای سیلو کردن مصرف می‌شود در کیفیت علوفه تهیه شده، بسیار اهمیت دارد.

۲- انتخاب بهترین رقم و به‌کار گرفتن مدیریت آگاهانه و فعال برای تولید یک محصول مرغوب در افزایش کیفیت علوفه اثر زیادی دارد.

۳- گیاه را باید در منطقه‌ای کاشت که شدت نور به اندازه کافی باشد. نور اگر به مقدار مناسب به گیاه بتابد، موجب می‌شود که مواد قندی بیشتری تولید شود. این مواد قندی موجب می‌شود که مواد غذایی سیلو افزایش یابد.

4- زمان برداشت علوفه بسیار مهم است زیرا اگر علوفه زود برداشت شود، مواد قندی محصول کم خواهد بود و سیلوی مناسبی از آن تولید نخواهد شد. اگر علوفه دیر برداشت شود ساقه‌های چوبی و سخت می‌شوند، در این صورت ارزش غذایی علوفه، کم شده و موجب می‌شود که غذا در معده حیوان، دیرتر هضم شود.

۵- زمان سیلو کردن باید دقت کرد که مقدار رطوبت گیاه به اندازه کافی باشد.

۶- انتخاب نوع علوفه برای کاشتن و سیلو کردن، بسیار اهمیت دارد. گیاهی را برای سیلو کردن انتخاب کنید که به‌خوبی خرد شود و به اندازه کافی مواد قندی داشته باشد.

۷- اگر میزان مواد قندی گیاه کم و پروتئین آن زیاد باشد، سیلوی تهیه شده کیفیت خوبی نخواهد داشت. اگر چنین باشد برای ایجاد شرایط مناسب تخمیر باید موادی مانند ملاس که قند زیادی دارد به آن افزوده شود.

در گیاهانی مانند سورگوم و ذرت علوفه‌ای نسبت پروتئین به قند، مناسب است. اما یونجه و شبدر، مواد قندی کمتری دارد و بهتر است به آن‌ها مواد قندی اضافه شود.