روش های سیلو کردن علوفه

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ از زمان‌های بسیار قدیم بشر به دنبال کشف روش‌هایی بوده است تا بتواند محصولات کشاورزی، به‌خصوص علوفه سبز را ذخیره کند تا در مواقع ضروری از آن بهره ببرد. در پی این تلاش، به روش‌های ابتدایی ذخیره کردن مواد خوراکی دست یافت.

در میان روش‌های مختلف ذخیره‌سازی محصولات علوفه‌ای، سیلو کردن دارای مزایای فراوانی است که دامداران می‌توانند برای دام‌های خود از آن استفاده کنند. با شروع ماشینی شدن کشاورزی، فن‌آوری سیلو کردن علوفه به‌خصوص در کشور‌های پیش رفته، توسعه بیشتری پیدا کرد.

طی سی سال گذشته، روش سیلو کردن علوفه به‌جای خشک کردن آن، بیش از پیش گسترش یافت. امروزه در بعضی از کشور‌ها، بیشتر ذخیره علوفه به‌صورت سیلو کردن، انجام می‌شود. در کشور ما، از قدیم ذخیره بعضی محصولات کشاورزی مانند سیب‌زمینی، چغندرقند و میوه‌ها به‌صورت تجربی و بر اساس دانش بومی رایج بوده است اما ذخیره‌سازی علوفه و محصولات علوفه‌ای به‌صورت مرطوب، سابقه قدیمی ندارد.

با توسعه کشت ذرت علوفه‌ای، سیلو کردن علوفه، آغاز شد به‌طوری که امروزه در بسیاری از مناطق، تولید آن رایج است. تنها ذرت علوفه‌ای را سیلو نمی‌کنند بلکه بسیاری از علف‌ها و بقایای محصولات کشاورزی مانند انواع تفاله‌ها که رطوبت بالایی دارند را می‌توان سیلو کرد.

ماده خوراکی سیلو شده برای مدت طولانی حتی چند سال، سالم باقی می‌ماند. با سیلو کردن علوفه، امکان تولید غذایی یکنواخت و خوش‌خوراک برای دام‌ها در تمام فصل‌ها، فراهم می‌شود.

تجربه نشان داده است، دامدارانی که در جیره غذایی دام‌های خود از مواد خوراکی سیلو شده، استفاده می‌کنند، بازده تولید دام‌های آن‌ها به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است. در این مقاله سعی شده است با بیان مزایای سیلو کردن محصولات کشاورزی، روش‌های صحیح سیلو کردن آموزش داده شود.

نتیجه گیری

- یکی از مهم‌ترین عاملی که موجب افزایش تولید فرآورده‌های دامی می‌شود، مدیریت صحیح در تغذیه دام است.

- برای تغذیه خوب دام، تهیه علوفه سیلو شده، ضروری است.

- اغلب علف‌ها، تفاله تر چغندر و تفاله انواع میوه‌ها را می‌توان سیلو کرد.

برای تهیه یک خوراک خوب سیلو شده باید به نکات زیر توجه کرد:

- زمان برداشت محصول ازنظر میزان ماده خشک و رطوبت مناسب بسیار مهم است.

- در تعیین اندازه و ابعاد سیلو برای افزایش بهره‌وری و جلوگیری از ضایعات باید دقت کافی شود.

- برای افزایش کیفیت علوفه سیلو شده سرعت عمل از برداشت محصول تا سیلو کردن باید بسیار بالا باشد.

- ایجاد شرایط مناسب در سیلو موجب افزایش کیفیت خوراک تهیه شده خواهد شد.

- داشتن اطلاعات کافی درمورد نیازهای غذایی دام و آگاهی به مواد غذایی در علوفه‌ها و روش مدیریت صحیح در اداره دامداری از عوامل موفقیت است.

مطمین باشید با تهیه خوراک سیلو شده و تغذیه مناسب دام‌های خود، عملکرد تولید دام‌های شما افزایش خواهد یافت.


نگارنده: دکتر حسن فضائلی (استادیار موسسه تحقیقات علوم دامی‌کشور)