گربه سیبریایی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گربه سیبریایی (Siberian cat) گربه‌هایی دوست‌داشتنی و باوفا، مناسب خانواده‌ها هستند که به‌راحتی با کودکان و دیگر حیوانات خانگی کنار می‌آیند.

گربه‌های سیبریایی بومی کشور روسیه و منطقه سیبری می‌باشند، که دارای زمستان‌های سخت و طولانی است. ازین‌رو خصوصیات اصلی این نژاد پوشش سه‌لایه بلند و ضدآب و بدنی قوی و مقاوم می‌باشد.

این گربه‌های باهوش و مقاوم ازنظر شخصیت تاحدودی شبیه به بچه گربه هستند، این نژاد بسیار خوش‌اخلاق و عاشق نوازش است. گربه‌های سیبرین نسبت به صاحبانشان بسیار فداکار هستند.

مشخصات گربه سیبریایی

خصوصیات ظاهری گربه سیبرین

این گربه‌ها با اندازه‌ای متوسط قطعاً با خصوصیاتی مناسب با جنگل‌های یخ‌زده سیبری ساخته شده‌اند. پوششی سه‌لایه، بلند و ضد آب، بدنی قوی و عضلانی که به نسبت جثه‌شان، وزن زیادی دارند.

پوشش ضخیم و بلند آنها به رنگ‌های متفاوتی چون سفید یخی، قرمز، آبی و نقره‌ای دیده می‌شود. معمولاً از چشمانی طلایی، سبز یا مسی برخوردارند. گربه‌های سیبریایی سفید ممکن است چشمانی آبی داشته باشند.

با داشتن این همه مو جای تعجب نیست که ریزش موی زیادی نیز داشته باشند. گربه‌های سیبرین سالی دوبار ریزش موی کلی دارند (تولک رفتن). در بهار پوشش بلندتر و گرم‌ترشان ریخته و در اوایل پاییز پوشش کوتاه تابستانی‌شان شروع به ریزش کرده و عوض می‌شود.

باوجود چنین ریزش مویی، بازهم جزو گربه‌های ضدآلرژی محسوب می‌شوند، زیرا پوست آنها مواد آلرژی‌زای (Fel-d1) کمتری تولید می‌کند.

 

ابعاد و اندازه

وزن: 5-7 کیلوگرم

ارتفاع: 25- 38 سانتی‌متر

طول عمر: 8 تا 10 سال

خصوصیات ظاهری گربه سیبرین

خلق وخوی گربه سیبریایی

گربه‌های سیبرین بسیار مهربان بوده و شخصیتی بازیگوش دارند. این نژاد چه ازنظر جسمی و چه ازنظر روحی بسیار دیر به بلوغ می‌رسند که ممکن است تا 5 سال طول بکشد، این‌گونه است که آنها بخش اعظمی از زندگی خود را مانند بچه گربه‌هایی بازیگوش می‌گذرانند.

با اینکه شخصیتی جوان دارند اما گربه‌هایی آرام و ساکت هستند، بیشترین صدایی که از آنها خواهید شنید؛ صدای خرخر یا غرغر است. گربه‌های سیبریایی تقریباً همه را دوست دارند و به‌راحتی با همه افراد و حیوانات سازگار می‌شوند.

بطورکلی نژادی پرخاشگر نبوده اما گرایش شدید آنها به فداکاری برای صاحبانشان ممکن است آنها را به حمله به سمت حیواناتی که شما را تهدید می‌کنند، سوق دهد. این گربه‌ها ارادت شدیدی به صاحبانشان داشته و از بودن کنار شما احساس غرور می‌کنند.

آنها عاشق ماجراجویی و چالش هستند. همچنین علاقه زیادی به دنبال کردن موش‌ها و جوندگان کوچک داشته و اطراف سوراخ‌های اطراف می‌چرخند تا یکی از آنها را به چنگ آورند.

زمانی که مشغول بازی و شکار نیستند، از گذراندن وقت با تک‌تک اعضای خانواده و نوازش شدن توسط آنها لذت می‌برند.

خلق وخوی گربه سیبریایی
گربه های سیبریایی (Siberian cat) به داشتن خلق و خوی مهربان،آرام، ساکت و بسیار وفادار مشهور است

 

نگهداری گربه سیبریایی

از آنجایی که گربه‌های سیبرین بسیار اجتماعی بوده و صاحبان خود را می‌پرستند، معمولاً دوست ندارند مدت طولانی تنها بمانند. آنها بهترین گزینه برای خانواده‌های شلوغی هستند که معمولاً تمام وقت روز فردی در خانه حضور داشته و مایل به بازی با آنهاست.

به‌راحتی با همه کنار می‌آیند و برای خانواده‌های بچه‌دار و دارای دیگر حیوانات خانگی مناسب هستند.

آنها گربه‌هایی باهوش و عاشق چالش‌ها هستند، بنابراین باید از اسباب‌بازی‌های بسیاری کمک گرفته و وقت زیادی را با آنها بگذرانید تا سرگرم شوند. این گربه‌های سرسخت و نیرومند، مناسب با محیط های باز ساخته شده‌اند، و خصوصیات خاصی دارند. بطور مثال آب‌بازی را دوست دارند، پس اگر به‌دنبال شما به حمام و زیر دوش آمدند تعجب نکنید.

با کمک استندهای مخصوص گربه به آنها کمک کنید که در اوقات تنهایی فعالیت موردنیاز را داشته باشند. همچنین اسباب‌بازی‌های چالشی و معمایی بسیار مناسب این نژاد هستند.

این گربه‌ها بسیار باهوش بوده و به سادگی طرز استفاده از جعبه خاک مخصوص دفع را آموزش می‌بینند.

 

مشکلات سلامتی

عمر متوسط گربه‌های سیبریایی بین 8 تا 10 سال است و بطورکلی حیوانات خانگی سالمی هستند.

بزرگ‌ترین بیماری ژنتیکی که این نژاد را تهدید می‌کند؛ کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (hypertrophic cardiomyopathy) است که در آن عضله قلب بزرگ شده و عملکرد ضعیف‌تری خواهد داشت.

پرورش‌دهندگان معتبر بچه گربه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند، با این حال لازم است که مرتباً توسط دامپزشک معاینه و غربالگری شوند، HCM ازجمله مشکلاتی است که تا اواخر زندگی گربه شما قابل شناسایی نیست.

گربه سیبرین

بزرگ شدن عضله قلب بزگترین خطری است که سلامتی گربه سیبریایی Siberian را تهدید می کند

تاریخچه گربه سیبریایی

این گربه‌ها بومی جنگل‌های روسیه هستند، برخی از کارشناسان بر این نظرند که این نژاد سرمنشا تمام نژادهای موبلند امروزی است.

این گربه‌های وحشی موبلند در طول قرن‌های متمادی برای پناه بردن از سرمای زمستان‌های خشن سیبری به انسان‌ها روی آوردند و مردم با کمال میل از این گربه‌های دوست‌داشتنی بخاطر هوش بالا و قابلیت شکار موشی که دارند، استقبال کردند.

گربه‌های سیبرین اولین بار در قرن نوزدهم به اروپا برده شده و تا دهه 1990 وارد ایالات متحده نشده بود، امروزه نیز یکی از نژادهای کمیاب محسوب می‌شوند.

تاریخچه گربه سیبریایی

منبع: dailypaws
ترجمه: مهسا احمدزاده